-

سال 2009 یکی از اعضای فرانسوی ایزو تحقیقی را منتشر کرد که به تاثیر استانداردسازی از نظر اقتصاد خرد و کلان می پردازد. نتایج این تحقیق و نظر سنجی که اولین در نوع خود محسوب می شود، نتایج قابل توجهی را در پی داشت: استانداردسازی بطور مستقیم بر حدود 25% رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) در فرانسه تاثیر دارد، و 66% از 1790 شرکت فرانسوی مصاحبه شده اظهار داشتند که استانداردسازی در سودآوری تاثیر دارد.

این استاندارد سازی بر روی نرم افزار حسابداری هم می تواند تاثیر بگذارد و قطعا به بهبود فضای کسب و کار کمک زیادی خواهد کرد.


تاثیر اقتصادی استاندارد سازی

از تحلیل و بررسی و مطالعه رشد و توسعه فاکتورهای رقابتی سازمان های تجاری توافق بزرگی بدست آمده است. میزان دانش و آگاهی (بخصوص دانش مربوط به فناوری) و پویایی انتشار دانش در نهایت تعیین کننده رشد طولانی مدت در اقتصادهای بالغ تر است. درواقع، می توان گفت استانداردها به عنوان منبعی گسترده و دانشی مدون خود عامل محرکی است برای دست یابی به این روند انتشار هستند.

تا کنون تاثیر استاندارد سازی (مخصوصا استاندارد سازی در تولید و توسعه نرم افزار حسابداری) بر عملکرد اقتصاد کلان کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. اکثر مطالعات بر تحلیل پروسه هایی متمرکز بوده اند که برپایه شکل جزئی تری از دانش استوار بودند (مانند تحقیق و توسعه، نوآوری، امکانات گسترده و غیره.) تا اینکه به استانداردسازی و استانداردها بپردازند.

هدف اصلی مطالعه عضو فرانسوی ایزو ، میزان اثر استانداردهای اختیاری بر فعالیت های اقتصادی بود. همین امر را می توان به سنجش اثر استاندارد سازی بر فعالیت های تولید و توسعه نرم افزار حسابداری گسترش داد و تاثیر آنها را بر این فعالیت اقتصادی سنجید.


استانداردسازی و رشد

مطالعه انجام شده دارای دو بعد بود. اول، یک تحلیل بر اساس مفاهیم اقتصاد کلان صورت گرفت تا بتواند ارتباط بین استانداردها و رشد طولانی مدت را اندازه گیری نماید. این تحلیل مشخص کرد که استانداردسازی در طول زمان بطور مستقیم بر رشد اقتصاد در فرانسه اثر داشته (نزدیک به 0.81% یا تقریبا 25% از تولید ناخالص داخلی.


دوم ، تحلیلی نیز بر اساس مفاهیم اقتصاد خرد برای جمع آوری نظرات شرکت ها درباره تاثیرات استانداردسازی به صورت عمومی صورت گرفت.

هر دو تحقیق بالا می تواند به راحتی برای نرم افزار حسابداری نیز انجام شود. تاثیر استاندارد سازی نرم افزار حسابداری در اقتصاد و تاثیر آن در رشد و نوآوری و ...

نتایج این تحلیل ها و بررسی ها خیلی از نظرات عمومی را از قبیل هزینه استانداردسازی رد کرد. هزینه هایی مانند مستند سازی و بروکراسی و .....

 

یکی دیگر از نظرات عمومی که توسط این تحلیل و بررسی کنار گذاشته شد این بود که تنها شرکت های عظیم نیستند که قادر به تجهیز منابع قابل توجهی در پروسه استانداردسازی هستند، ساختارهای کوچک تر مانند SME ها نیز با داشتن 250 کارمند یا کمتر از این منابع بهره مند اند. بنابر این، 69.3% از شرکت ها استانداردسازی را موثر بر فعالیت خود می دانند.

حالا اگر شرکت های تولید نرم افزار را در رده شرکت های SME در نظر بگیریم به این نتیجه می رسیم که استاندارد سازی در این شرکت ها نیز باعث رشد و توسعه اقتصادی آنها می شود.

اگر در تولید نرم افزار حسابداری استاندارد سازی نکنیم نتیجه این می شود که بعد از مدتی نرم افزار های حسابداری مختلف و با دیدگاههای مختلف در بازار خواهیم داشت که هیچ کدام هیچ استاندارد مشترکی را رعایت نکرده اند. نتیجه اخلاقی این قضیه ، این می شود که جمع آوری اطلاعات و مقایسه بین آنها بسیار سخت و دشوار خواهد بود.