مبانی حسابداری و دلایل علی الراس شدن

مبانی حسابداری و دلایل علی الراس شدن

نرم افزار حسابداری - دانستنیهای مالی ، کمیته بال چیست؟ دلایل علی الراس شدن و مبانی حسابداری و انواع آن
مبانی حسابداری و دلایل علی الراس شدن
-

 کمیته بال درسال 1974 توسط روسای بانک مرکزی 10 کشور تشکیل گردید و در حال حاضر به طور منظم چهار بار درسال تشکیل میشود فعالترین نهاد بین المللی درگیر نظارت بانکی، کمیته بال (بازل) است این کمیته مرکب از نمایندگان ارشد بانک های مرکزی تعدادی از کشورهای عمده صنعتی دنیا از جمله: آلمان, انگلستان, ژاپن, ایتالیا, فرانسه, امریکا, سوییس, کانادا و لوکزامبورگ که معمولا هرسه ماه یکبار توسط بانک تسویه های بین المللی به عنوان دبیرخانه دائمی آن درشهر بازل سوییس تشکیل میگردد از اهداف مهم این کمیته دو اصل مهم در بحث پوشش نظارتی بین المللی است اول اینکه هیچ موسسه بانکی خارجی نباید قادر به فرار از نظارت باشد، دوم اینکه نظارت باید به نحو کافی اعمال شود.

 

دلایل علی الراس شدن که حسابداران باید بدانند.

1- یک ترازنامه و حساب سود وزیان نداشته باشیم
۲- دو بنا به درخواست ممیز و یا کارشناس مالیاتی مدارک و یاگزارشات خواسته شده را ارائه ندهیم
۳- سه در صورتیکه به نظر اداره امور مالیاتی مدارک مثبته غیر قابل رسیدگی باشد

منظور از غیر قابل رسیدگی بودن : یعنی دفاتر مورد قبول هستنند اماهزینه مورد قبول نیستنند و یا دفاتر طبق ائین نامه و یا قوانین و استانداردها حسابداری نیست که این نظر ممیز می باشد

در این حالت بهتر است ما طبق ماده ۲۳۷ برگ تشخیص مبتنی بر ماخذ و دلایل کافی را از ممیز بگیریم و سپس با توجه موارد مطروحه مدارک و مستندات خود را درست کرده و مجددا به ممیز ارائه دهیم

اما اگر دفاتر مردود شوند یعنی در امد مودی قابل تعیین نمی باشد لذا در این حالت باید ثابت کنیم که درامد قابل تشخیص و محاسبه است

🔺نکته : عدم ارائه گزارشات فصلی فروش هیچگاه باعث رد دفاتر نمی شود

🔺نکته : به ضرایب مالیاتی هنگام علی الراس شدن نمی توان اعتراض کرد اما به قرائن مالیاتی که باید متکی به دلایل ماده ۲۳۷ باشد مثل فاکتورهای خرید ارائه نشده و یا قراردادهای ارائه نشده و.. است می توان اعتراض کرد

 

مبانی حسابداری و انواع آن

✏️ مباني حسابداري یعنی درآمدها و هزينه را در چه زماني شناسايي و در دفاتر حسابداري ثبت نماييم.

🔰انواع مباني حسابداري:
1⃣ مبناي نقدي: درآمد هنگام وصول وجه نقد و هزينه هنگام پرداخت وجه نقد ثبت مي شود.

2⃣ مبناي تعهدي: درآمدها در سال انجام خدمات يا فروش كالاها و هزينه ها در سال دريافت كالا و خدمات به حساب منظورميشود.

3⃣ مبناي نيمه تعهدي: براي ثبت درآمدها از مبناي نقدي و براي ثبت هزينه ها از مبناي تعهدي استفاده ميشود.

4⃣ مبناي نقدي تعديل شده: ثبت درآمدها در دوره وجوه نقد و ثبت هزينه هامستلزم تحقق دو شرط لازم و كافي يعني: ايجاد تعهد و انجام پرداخت است.

5⃣ مبناي تعهدي تعديل شده: درآمد آماده در دسترس و قابل اندازه گيري و هزينه در زمان ايجاد تعهد، قابل پرداخت باشد.

چندی است که شرکت های تولید کننده نرم افزار حسابداری ، به تولید و ارائه نرم افزار حسابداری تعهدی هم روی آورده اند.

 

سایر موارد

سایر مقالات

گزارشگری مالی غیرشفاف خرید اعتباری در کارگزاری 2
مبحث گزارشگری رویدادهای مالی از مهمترین مباحث حساب....
نرم افزار حسابداری مزایا و فواید 1
و اتوماسیون اداری دارای مزایای زیادی برای شرکت ها....
تعیین‌ تکلیف حساب‌های بدون گردش مالی
یک مقام مسئول در بانک مرکزی اعلام کرد در صورتی که ....
حسابداری پیمانکاری-قسمت 5-مراحل تحویل موقت و قطعی
گروه نرم افزار حسابداری باتیز و اتوماسیون اداری ق....
اخبار حسابداری جدید 951107
در زمینه حسابداری و مالی اخبار و قوانینی وجود دارد....
حسابداری پیمانکاری - قسمت اول - آشنایی
گروه و اتوماسیون اداری ارگس - حسابداری پیمانکاری....