-

در قدیم نرم افزار حسابداری متشکل از دو نرم افزار بود. نرم افزار حسابداری مالی و نرم افزار خزانه داری. اما امروزه با پیشرفتی که در همه زمینه ها بوجود آمده است و نیازهای بسیار زیادی که در همه کسب و کارها بوجود آمده است نرم افزار حسابداری مفهومی گسترده تر پیدا کرده است.

اگر نگاهی به نرم افزارهای حسابداری بازار بیندازیم می بینیم که نرم افزار حسابداری به یک نرم افزار جامع و کامل اطلاق می شود که بین 6 تا 40 زیر سیستم را شامل می شود. 

برای مثال نرم افزار حسابداری بیت و یا نرم افزار حسابداری هلو را در نظر بگیریم. اینها نرم افزارهای حسابداری بسیار ساده  هستند که می توانند برای فروشگاهها و شرکت های خیلی کوچک هم مورد استفاده قرار گیرند. 

نرم افزار حسابداری بیت همانطور که در صفحه اصلی این محصول گفته شده است دارای زیر سیستم های حسابداری مالی، خزانه داری ، انبار ، خرید و فروش و مدیریت ارتباط با مشتری است. یا نرم افزار هلو هم به همین صورت است. این نرم افزار ساده هم دارای بیش از 4 زیر سیستم است. 

اینها نشان می دهد که نرم افزار حسابداری نسبت به نسخه های اولیه آن بسیار پیشرفت کرده است و مفهومی بسیار گسترده پیدا کرده است.

در اینجا به برخی از زیر سیستم های نرم افزار حسابداری اشاره می کنیم. 

نرم افزار حسابداری مالی

اولین زیر سیستم از نرم افزار حسابداری یکپارچه ، نرم افزار حسابداری مالی است. نرم افزار حسابداری مالی را قبلا دفتر داری می گفتند. قسمت های مروبط به تعریف کدینگ حسابداری و ثبت سند و سایر عملیات مربوط به اسناد حسابداری جزءء امکانات این قسمت از نرم افزار حسابداری یکپارچه هستند.

نرم افزار خزانه داری

نرم افزار خزانه داری دومین زیر سیستم از زیر سیستم های نرم افزار حسابداری یکپارچه و جامع می باشد. این نرم افزار خودش از دو قسمت تشکیل شده است. قسمت اول را دریافت و پرداخت می گویند و قسمت دوم را نیز عملیات چک تشکیل می دهد. راس گیری چک که یک عملیات بسیار رایج در بازار است جزء قابلیتهای نرم افزار خزانه داری می باشد. 

نرم افزار حسابداری تجمیعی

حسابداری تجمیعی که برای ادغام اسناد و نوشتن دفاتر قانونی مورد استفاده قرار می گیرد هم یکی از زیر سیستم های نرم افزار حسابداری باتیز است. البته این زیر سیستم را کمتر در نرم افزارهای حسابداری دیگر موجود در بازار ایران می توان یافت. به نوعی می توان گفت که نرم افزار حسابداری تجمیعی ، یکی از زیر سیستم های اختصاصی نرم افزار حسابداری باتیز  می باشد.

نرم افزار اموال و دارایی ثابت

از دیگر زیر سیستم های نرم افزار حسابداری یکپارچه و جامع باتیز می توان به نرم افزار اموال و دارایی ثابت اشاره کرد. ثبت دفتر اموال و محاسبات مربوط به استهلاک اموال از ویژگی های زیر سیستم اموال و دارایی ثابت می باشد.

نرم افزار انبار و حسابداری انبار

این زیر سیستم ها هم از زیر سیستم های نرم افزار حسابداری یکپارچه به حساب می آید. نرم افزار انبار و حسابداری انبار ممکن است به درد برخی از کسب و کارها نیاید. چون ممکن است که برخی از کسب و کارها انبار نداشته باشند. البته این کسب و کارها خیلی کم هستند ولی ممکن است که چنین کسب و کارهایی وجود داشته باشند. بیشتر موسسات خدماتی هستند که انبار خیلی بزرگی ندارند و موجودی کالا برای آنها خیلی مهم نیست. بنابراین زیر سیستم انبار به کار آنها نمی آید.

نرم افزار فروش و پخش

این زیر سیستم می تواند برای برخی از کسب و کارها خیلی مهم و حیاتی باشد و برای برخی از کسب و کارهای دیگر اصلا مهم نباشد. برخی از کسب و کارها که بازرگانی هستند و یا فروشگاهی هستند ، نیاز مبرم به این زیر سیستم دارند ولی برخی از کسب و کارها شاید اصلا با زیر سیستم فروش هیچ کاری نداشته باشند. مواردی هست که در سال یک کسب و کار فقط حدود 6 فاکتور فروش یا صورتحساب صادر می کند. بنابراین در این حالت ترجیح داده می شود که سند حسابداری آن به صورت دستی در نرم افزار حسابداری مالی ثبت شود و فاکتور آن هم با نرم افزار اکسل و یا ورد صادر و چاپ شود.

 

زیر سیستم هایی که در بالا ذکر شد بخشی از زیر سیستم های نرم افزار حسابداری یکپارچه می باشند. برخی از نرم افزار های حسابداری یکپارچه تعداد بسیار زیادی زیر سیستم دارند که ممکن است به حدود 40 زیر سیستم برسد. در مقالات بعدی در مورد زیر سیستم های دیگر نرم افزار حسابداری یکپارچه صحبت خواهیم کرد.