-

نرم افزار حسابداری در ایران معانی مختلفی دارد. در این مقاله نرم افزار حسابداری و امکانات آن بررسی شده است . 


تعریف زیر یکی از تعاریف نرم افزار حسابداری می تواند باشد:

نرم افزار حسابداری، عبارتست از نرم افزاری که برای ثبت و گزارشگری رویدادهای مالی یک شرکت و یا بنگاه اقتصادی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

گزارشات و اطلاعات نرم افزار حسابداری دو نوع استفاده کننده دارد.

یکی برای زمانی که می خواهیم به افراد برون سازمانی گزارش دهیم. در اینجا باید صورتهای مالی اساسی را از نرم افزار حسابداری تهیه کنیم.

و دیگری زمانی که می خواهیم به افراد درون سازمانی گزارش دهیم تا بهتر بتوانند در مورد مدیریت شرکت تصمیم گیری کنند. در اینجا باید گزارشات مدیریتی را از نرم افزار حسابداری تهیه کنیم. 

مثال هایی از نرم افزار حسابداری

مثال 1: نرم افزار حسابداری فروشگاهی یکی از انواع نرم افزار های حسابداری است. این نوع نرم افزار حسابداری بسیار ساده است و کاربر را با مفاهیم اساسی حسابداری درگیر نمی کند. نهایت گزارشی که می توانیم از این نوع نرم افزار حسابداری انتظار داشته باشیم همان گزارشات مربوط به خرید و فروش و صورتحساب مشتری است . 

گزارش اول – گزارش مربوط به صورتحساب مشتری و تامین کننده.

به علت اینکه در این نوع نرم افزار حسابداری فروشگاهی کلیه خرید و فروش ها و عملیات دریافت و پرداخت ثبت می شود ، بنابراین طبیعی است که گزارش صورت حساب اشخاص را بتوان از این نوع نرم افزار حسابداری دریافت کرد.

گزارش دوم - گزارش موجودی کالا در انبار و موارد مربوط به ورود و خروج کالا از انبار 

به عنوان یک مثال می توان گزارش گرفت که الان در انبار از هر کالایی چه مقدار موجودی داریم و چه مقدار تا حالا وارد انبار شده است و چه مقدار از انبار خارج شده است و ...

در این نوع از نرم افزار های حسابداری کاربر خیلی لازم نیست که مفاهیم حسابداری را بلد باشد. فقط بتواند خرید و فروش را در سیستم ثبت نموده و همچنین دریافت و پرداخت را انجام دهد.

نرم افزار حسابداری هلو مشهورترین نوع این نرم افزارهای حسابداری است. که البته خیلی از حسابداران آنرا به عنوان نرم افزار حسابداری قبول ندارند و آنرا بیشتر یک نرم افزار فروشگاهی می دانند. ولی به هر حال به عنوان نرم افزار حسابداری شناخته می شود.

مثال 2: نرم افزار حسابداری شرکتی

نوع دیگری از نرم افزار های حسابداری ، نرم افزار حسابداری شرکتی است که دارای نرم افزار حسابداری مالی نیز می باشد. اگر شرکت بازرگانی باشد دارای قسمت های فروشگاهی نیز هست ولی اگر شرکت بازرگانی نباشد دارای قسمت های نرم افزار حسابداری فروشگاهی مثل فروش نخواهد بود. برای مثال یک شرکت که به کار پیمانکاری مشغول هست ممکن است که نرم افزار فروش را نخواهد و صورت وضعیت خود را به صورت دستی صادر نماید. بنابراین لزومی ندارد که نرم افزار حسابداری فروشگاهای را نیز داشته باشد. 

این نوع نرم افزارهای حسابداری می توانند شامل نرم افزار حقوق و دستمزد هم باشد. در شرکت ها به علت اینکه تمامی قوانین مربوط به وزارت کار را رعایت می کنند وجود نرم افزار حقوق و دستمزد یکی از ضروریات است.

مثال 3: نرم افزار حسابداری تولیدی

در نرم افزار حسابداری می توان زیر سیستم تولید و بهای تمام شده را هم داشت. این زیر سیستم وظیفه دارد که بحث تولید و بهای تمام شده را انجام دهد. بحث تولید و بهای تمام شده یکی از پیچیده ترین مواردی است که در نرم افزار حسابداری می تواند وجود داشته باشد. ریزه کاریهای بسیار زیادی دارد در این بخش وجود دارد که شاید بعدا به آن بپردازیم.

 مثال 4: نرم افزار حسابداری پیمانکاری

در نرم افزار حسابداری پیمانکاری اولین نکته ای که باید مد نظر قرار گیرد تعداد سطوح کدینگ یا سرفصل های حسابداری است. در نرم افزار حسابداری پیمانکاری ما به حداقل 6 سطح نیاز داریم. 

سطح گروه و کل و معین را که همه می شناسند. ولی در نرم افزار حسابداری پیمانکاری بعد از سطح معین ما با پروژه و پیمانکار و ... هم طرف هستیم و باید از سطوح بیشتری استفاده کنیم تا این حسابها را نگهداری کنیم.

مثال هایی که در بالا عنوان شد بخشی از نرم افزارهای حسابداری موجود در بازار هستند. نرم افزار های حسابداری دیگری هم هستند که بسیار بزرگ و پیچیده هستند و با عنوان ERP شناخته می شوند ولی ما در ایران آنها را با نام نرم افزار حسابداری می شناسیم.

نرم افزار حسابداری مزایای زیادی برای سازمانها و شرکت ها دارد. امروزه بدون نرم افزار حسابداری ، بسیار سخت می توان حساب و کتاب شرکت ها و مشتریان آنها و موجودی انبار و ... را کنترل نمود. نرم افزار های حسابداری یکپارچه ، ورود اطلاعات و پردازش اطلاعات و گزارش گیری از اطلاعات را سرعت بخشیده  هزینه های مالی شرکت را کاهش می دهند و بهره وری را افزایش می دهند.