-

یکی از مواردی که در نرم افزارهای حسابداری ممکن است که کاربرد داشته باشد و در برخی موارد ضروری نیز به نظر می رسد امکان تغییر کدینگ حسابداری است. 

در اینجا چند مثال می آوریم که این نیاز را بهتر روشن نماید. 

فرض کنیم که شما با یک نرم افزار حسابداری کار می کنید و در یک سرفصل حسابداری که زیر مجموعه حسابهای دریافتنی است سند زده اید. حالا می خواهید به این سرفصل یک یا چند تفضیلی اختصاص دهید. الان شما با این مساله مواجه هستید که سرفصل مذکور در سطح معین در اسناد حسابداری گردش پیدا کرده است و از این به بعد قرار است که به آن تفضیلی اختصاص داده شود.

اکثر نرم افزارهای حسابداری موجود در بازار این امکان را به شما نمی دهند. و شما برای انجام اینکار باید سندهای حسابداری که قبلا ثبت کرده اید را حذف کنید. در خوشبینانه ترین حالت اگر نرم افزار حسابداری اجازه انجام چنین کاری را به شما بدهد شما مجبور خواهید شد که تمام اسناد حسابداری قبلی را به صورت دستی اصلاح نموده و انجام اینکار برای شما بسیار پرهزینه خواهد بود.

در نرم افزار حسابداری باتیز علاوه بر اینکه شما می توانید در هر زمانی که لازم باشد کدینگ حسابداری خود را تغییر دهید، می توانید با استفاده از ابزار جایگزینی کد حساب ، اسناد قبلی را به صورت اتوماتیک و در کمترین زمان ممکن اصلاح نمایید.

برای اینکار به روش زیر عمل می کنیم.

1- ابتدا باید وارد نرم افزار حسابداری باتیز شوید و به قسمت مالی / حسابداری مالی وارد شوید.

نرم افزار حسابداری باتیز

 

2- از منوهای باز شده گزینه جایگزینی کد حساب را انتخاب نمایید.

 

بعد از انتخاب منوی بالا فرم جایگزینی کد حساب در نرم افزار حسابداری باتیز نمایش داده می شود که در زیر به آیتم های موجود در این فرم می پردازیم.

اطلاعات سال مالی 

نرم افزار در این قسمت اطلاعات سال مالی فعلی را نمایش می دهد. در این قسمت می توان محدوده تاریخی را مشخص نمود. از تاریخ و تا تاریخ را مشخص می کنیم.

حساب موجود

در این قسمت حسابی که هم اکنون در اسناد حسابداری ثبت کرده ایم و می خواهیم آنرا جایگزین کنیم و تغییر دهیم را انتخاب می کنیم. در این قسمت اگر حساب را در سطح معین انتخاب کنیم همه سند هایی که آن حساب معین گردش دارد جایگزین خواهند شد. همچنین می توان حساب را در سطح تفضیلی و سطح 5 و سطح 6 انتخاب نمود.

 

حساب جایگزین

در این قسمت حساب جدیدی را که می خواهیم در اسناد حسابداری به جای حساب قبلی ثبت شود انتخاب می کنیم. در حقیقت نرم افزار این حساب را جایگزین حساب قبلی خواهد کرد. در اینجا هم می توان حساب را در سطح معین و یا در سطح تفضیلی و سطح 5 و سطح 6 انتخاب نمود.

بعد از انتخاب حسابهای بالا ، نوبت به زدن دکمه نمایش اسناد می رسد. در این حالت تمام سندهایی که در آنها حساب موجود ثبت شده است نمایش داده می شوند.

در نهایت بعد از رویت اسناد حسابداری و مطمئن شدن از اینکه می خواهید جابجایی کد حساب را انجام دهید با زدن دکمه تایید جابجایی کدهای حسابداری در اسناد حسابداری مورد نظر جایگزین خواهند شد.