حسابداری مالی زمانی مطرح می شود که گزارشگری برون سازمانی مطرح شود. یعنی تهیه صورتهای مالی برای استفاده کنندگان خارجی.

حسابداری دارای دو شاخه اصلی می باشد : حسابداری مالی و حسابداری مدیریت.

حسابداری مالی زمانی مطرح می شود که گزارشگری برون سازمانی مطرح شود. یعنی تهیه صورتهای مالی برای استفاده کنندگان خارجی. و همانطور که می دانید استفاده کنندگان خارجی اشخاص حقیقی و حقوقی هستند که در درون سازمان کار نمی کنند. برای مثال می توان به دولت ، بانکها ، سرمایه کذاران و مشتریها اشاره کرد.

ما نکاتی در مورد استفاده کنندگان از گزارشات حسابداری مالی در فیلم های آموزشی آورده ایم. برای دانلود رایگان این فیلم های آموزشی به لینک زیر بروید.

دانلود فیلم های آموزش حسابداری همراه با نرم افزار حسابداری

به بیان دیگر به محض اینکه یک شرکت ثبت می شود و وجهه حقوقی پیدا می کند، آنگاه نیاز به گزارشگری برون سازمانی پیدا می کند و بنابراین نیاز به حسابدار دارد. بنابراین می توان گفت که بازار کار حسابداری مالی بسیار گسترده است و شامل تمام شرکت های ثبت شده می شود. حتی کسب و کارهای کوچک نیز که هنوز شخصیت حقوقی ندارند ، نیاز به حسابدار برای انجام امور حسابداری داخلی خود دارند. 

 

حسابداری مدیریت زمانی مطرح می شود که گزارشگری درون سازمانی مطرح شود. یعنی حسابداری مدیریت طیف وسیعی از گزارشات حسابداری را برای استفاده سطوح مختلف مدیریت در درون سازمان ارائه می کند. 

مدیریت برای اینکه بتواند در زمانهای مختلف تصمیمات صحیح و به موقع اتخاذ کند ، نیاز به گزارشات حسابداری دارد که حسابداری مدیریت در اختیار آنها قرار می دهد.

بنابراین می توان گفت که بازارکار حسابداری مدیریت نیز به اندازه بازارکار حسابداری مالی گسترده است. ولی در عمل در ایران چیز دیگری مشاهده می شود.

 

واقعیت این است که بازارکار حسابداری مالی بسیار گسترده است ولی بازارکار حسابداری مدیریت بسیار محدود است. حالا با این اوصاف می توان نتیجه گرفت که اگر شما وارد حوزه حسابداری مالی شوید آنگاه بازار گسترده ای برای شما وجود دارد ولی از طرف دیگر هم این بازار به علت اینکه متخصص بیشتری دارد بنابراین ممکن است که دستمزدها محدودتر باشد ولی برای حسابداری مدیریت وضع برعکس است.

برای حسابداری مدیریت بازار کار محدودتر است ولی در عین حال دستمزدها بیشتر است. پس برای انتخاب یکی از ایندو باید روحیه اتان را در نظر بگیرید. ببینید که کدامیک برای شما مناسب تر است و به روحیه شما بیشتر سازگار است.

 


منبع : گروه نرم افزار حسابداری و اتوماسیون اداری ارگس
این خبر توسط گروه نرم افزار حسابداری و اتوماسیون اداری ارگس برای سایت آماده شده است