-اما چه معیارهایی برای خرید نرم افزار حسابداری باید مئ نظر داشت؟ مسلم است که هر شرکتی برای حساب و کتاب مالی خود دارای یک سری نیازهای عمومی است مانند ثبت سند حسابداری، دریافت و پرداخت وجه، عملیات چک ، انبارداری، فروش و CRM و .... ولی علاوه بر این نیازهای عمومی ، شرکت ها ممکن است دارای نیازهای خاص صنفی هم باشند. مثلا یک شرکت که در صنف چاپ است را با یک شرکت که در صنف مبل است مقایسه کنید. نیازهای خاص این دو نوع صنف کاملا با هم متفاوت است.

اکنون نرم افزار حسابداری در همه شرکت ها وجود دارد. یک زمانی بیل گیتس رئیس شرکت مایکروسافت می گفت "کاری می کند که روی هر میز یک کامپیوتر شخصی موجود باشد" . امروز رویای وی به حقیقت پیوسته است. برای نرم افزار حسابداری هم همین اتفاق افتاده است و تقریبا بر روی تمام کامپیوترهای شخصی ، نرم افزار حسابداری نصب است. 

اما چه معیارهایی برای خرید نرم افزار حسابداری باید مئ نظر داشت؟ مسلم است که هر شرکتی برای حساب و کتاب مالی خود دارای یک سری نیازهای عمومی است مانند ثبت سند حسابداری، دریافت و پرداخت وجه، عملیات چک ، انبارداری، فروش و CRM و .... ولی علاوه بر این نیازهای عمومی ، شرکت ها ممکن است دارای نیازهای خاص صنفی هم باشند. مثلا یک شرکت که در صنف چاپ است را با یک شرکت که در صنف مبل است مقایسه کنید. نیازهای خاص این دو نوع صنف کاملا با هم متفاوت است.

بنابراین کاملا منطقی است که باید هر شرکتی متناسب با نیازهای عمومی و خاص خود اقدام به خرید نرم افزار حسابداری نماید. در حال حاضر نرم افزار های حسابداری به صورتی طراحی و پیاده سازی شده اند که کاربر برای کار با آنها نیاز چندانی به دانستن علم حسابداری ندارد. اینگونه نرم افزارها برای ثبت سند حسابداری از عملیات مربوطه مانند فاکتور فروش ، فاکتور خرید و ... استفاده می کنند.

هر نرم افزار حسابداری دارای زیرسیستم‌هایی از قبیل ، حسابداری مالی، خزانه داری، انبار، فروش، حقوق و دستمزد، مدیریت ارتباط با مشتری، دبیرخانه و اتوماسیون اداری و تولید و صنعتی و ... است. لازم است که بدانید برای کار خود نیاز به کدام یک از این زیر سیستم‌ها دارید و همچنین امکانات هر کدام چه باشد.

اگر شما یک شرکت بازرگانی هستید که به کار خرید و فروش کالا مشغول هستید حداقل به چهار نرم افزار حسابداری مالی ، نرم افزار خزانه داری ، نرم افزار انبار و حسابداری انبار و در نهایت نرم افزار فروش و پخش نیاز دارید. نرم افزار های مدیریت ارتباط با مشتری CRM و نرم افزار حقوق و دستمزد هم می تواند برای شما مفید باشد.

اگر یک شرکت صنعتی و تولید کننده هستید علاوه بر نرم افزارهای بالا ، نرم افزار تولید و بهای تمام شده نیز برای کار شما مفید است.

علاوه بر موارد بالا معیارهای زیر را می توان در خرید نرم افزار حسابداری مد نظر قرار داد:

1- برای خرید نرم‌افزار با دیگران مشورت کنید.

بهترین افردای که می توانید با آنها مشورت کنید ، همکاران و هم صنفی های خودتان است. اگر کسب و کار شما پخش لوازم آرایشی و بهداشتی است ، از شرکت های پخش لوازم آرایشی و بهداشتی بپرسید که از چه نرم افزارهایی استفاده می کنند.  آیا نرم افزار حسابداری مورد استفاده آنها رضایت آنها را جلب کرده است. 

2- از قسمت های مختلف سازمان خود سوال کنید.
حتما در هنگام تهیه نرم افزار حسابداری با همکاران بخش های مختلف شرکت خودتان هماهنگ باشید. نرم افزار حسابداری که فقط جوابگوی بخشی از شرکت شما باشد و سایر بخش های ضعیف باشد برای سازمان شما مناسب نیست. بعدا ممکن است که بخش هاب مختلف شرکت ، اقدام به خرید نرم افزار خاص خود نمایند و شما چندین نرم افزار مختلف در بخش های شرکت خود داشته باشید که باعث ایجاد آشفتگی در اطلاعات و سپس کسب و کارتان خواهد شد.

3- از شرکتی خرید کنید که مشتریانی در صنف شما داشته اند.

از شرکتی که می خواهید نرم افزار بخرید بخواهید که حداقل 2 شرکت که کارشان با شما یکسان است را به عنوان مشتری راضی معرفی نمایند. با آن دو شرکت تماس بگیرید و درباره نرم افزار مربوطه از آنها سوال نمایید.


این مقاله را هم از دست ندهید : خرید نرم افزار حسابداری برای سازمانها


4- قبل از خرید نرم افزار نیازهای خاص خود را به شرکت اطلاع دهید.

قبل از خرید نرم افزار حسابداری ، بررسی کنید که نرم‌افزار قابلیت به روزرسانی و افزودن امکانات جدید خاص شما را داشته باشد. این نیازها را لیست کنید و قبل از خرید نرم افزار یه شرکت تولید کننده نرم افزار ارائه دهید و از وی بخواهید که مدت زمان و هزینه انجام این موارد خاص را به شما اطلاع دهد و اگر مناسب بود در متن قرارداد بیاورد. در ضمن پرداخت مبلغ قرارداد یا بخشی از آنرا منوط به انجام این امور قرار دهید.

5- نرم افزار حسابداری قابلیت خروجی اکسل را داشته باشد.

نرم‌افزار حسابداری که انتخاب می کنید باید خروجی اکسل داشته باشد و تمام گزارشات را بتواند در فایل اکسل به شما تحویل دهد. در ضمن نباید نسبت به نسخه آفیس شما محدودیتی داشته باشد. برخی نرم افزارها با یک نسخه آفیس کار می کنند ولی با نسخه های دیگر سازگاری ندارند.

6- نرم افزار حسابداری نباید محدودیتی در نصب روی سیستم عامل داشته باشد.

منظورم سیستم عامل ویندوز است. نرم افزار باید روی سیستم عامل های ویندوز که اکنون در بازار وجود دارند و بعدا خواهند آمد نصب و راه اندازی شود. اطمینان حاصل نمایید و همچنین در قرارداد لحاظ کنید که نرم افزار باید روی سیستم عامل های Xp و 7 و 10 و بالاتر که بعدا خواهد آمد نصب شود. در صورتی که نرم افزار حسابداری تحت وب می خرید باید روی اکثر مرورگرهای جدید به راحتی کار کند و محدودتی نداشته باشد.

7- سطوح دسترسی در نرم افزار حسابداری را جدی بگیرید

مسلما کلیه کارمندان شما به یک میزان اجازه دسترسی به ثبت و رویت اطلاعات را ندارند. کارمند جزء واحد حسابداری نباید به اندازه مدیر مالی خود به اسناد ثبت شده و گزارشات مالی دسترسی داشته باشد. همینطور یک فروشنده ساده به اندازه مدیر فروش خود. لذا به دنبال نرم‌افزاری باشید که بتواند دسترسی کاربران مختلف را به فرم‌ها و امکانات نرم افزار محدود کند.
 

 


منبع : گروه نرم افزار حسابداری و اتوماسیون اداری ارگس
این خبر توسط گروه نرم افزار حسابداری و اتوماسیون اداری ارگس برای سایت آماده شده است