-

در مقاله قبلی رویدادهای مالی را تعریف کردیم و بحث کردیم که رویداد مالی رویدادی است که بر یکی از عناصر معادله حسابداری تاثیر بگذارد و سپس با یکی از عناصر معادله حسابداری آشنا شدیم.


برای مطالعه مقاله قبلی از این لینک استفاده نمایید: رویداد مالی و تاثیر آن بر معادله حسابداری 1

 

 

یکی دیگر از عناصر معادله حسابداری عبارت است از بدهی ها . بدهی های شرکت هم به دو دسته بدهی های جاری و بدهی های بلند مدت تقسیم می شوند. 

بدهی های شرکت

 

حسابهای پرداختنی

یکی از بدهیهای شرکت ، حسابهای پرداختنی است. حسابهای پرداختنی ، بدهی های شرکت به اشخاص حقیقی و حقوقی می باشد. این اشخاص حقیقی یا حقوقی همان تامین کنندگان، بانک ها ، مشتریان و یا حتی کارکنان می توانند باشند. وقتی که کالا و یا دارایی ثابت می خریم ، بدهی ما افزایش پیدا می کند و این بدهی در سرفصل حسابهای پرداختنی ثبت می شود.

 

اسناد پرداختی (چک پرداختی)

از بدهی های دیگر شرکت ، اسناد پرداختی هستند. اسناد پرداختی همان چکهایی هستند که از دسته چک شرکت به مشتریان می دهیم. 

 

حقوق پرداختنی

این نیز بدهی است که به پرسنل بابت حقوق داریم. وقتی که سند حسابداری مربوط به حقوق و دستمزد را ثبت می کنیم این سرفصل بستانکار می شود. 

 

حالا که بدهی های شرکت شناخته شدند، می توان به راحتی رویدادها را بررسی کرد که آیا باعث افزایش و یا کاهش بدهی می شوند یا نه . اگر باعث افزایش و یا کاهش بدهی شوند ، رویداد مالی به حساب می آید و اگر نه ، آنوقت باید ببینیم که باعث افزایش و یا کاهش دارایی و سرمایه می شود یا نه.

 

در اینجا می توان به راحتی گفت که خرید یک دارایی یک رویداد مالی است زیرا باعث افزایش دارایی و افزایش بدهی می شود . ما وقتی که چیزی می خریم ، یا اموال و اثاثه می خریم و یا مواد و کالا می خریم. به هر حال این خرید باعث افزایش دارایی ها شده و از طرف دیگر باعث افزایش بدهی ها هم می شود، بنابراین یک رویداد مالی به حساب می آید و باید در نرم افزار حسابداری ثبت و در حسابها و صورتهای مالی منعکس شود.

 

پرداخت حقوق و یا پرداخت وجه نیز یک رویداد مالی است ، زیرا بر بدهی ها تاثیر می گذارد و باعث کاهش بدهی ها می شود. البته کاهش یک بدهی باعث کاهش دارایی و یا افزایش یک بدهی دیگر می شود. زمانی که حقوق یک کارمند را پرداخت می کنیم ، بدهی شرکت یا همان حقوق پرداختنی کاهش پیدا می کند و از طرف دیگر دارایی شرکت که همان وجه نقد است نیز کاهش پیدا می کند.

 

مواردی که تا اینجا گفته شد ، تعریف بدهی ها و شناخت بعضی از رویدادهای مالی بود که بر بدهی ها تاثیر می گذاشت. در فیلم های آموزشی نرم افزار حسابداری باتیز که در قسمت دانلودهای سایت قرار دارد این موضوع به طور تفصیل مورد بحث قرار گرفته است.

علاقمندان برای دانلود این فیلم های آموزشی حسابداری می توانند به آدرس زیر مراجعه نمایند:

دانلود فیلم های آموزش حسابداری همراه با نرم افزار حسابداری باتیز

 

معادله حسابداری می گوید که دارایی برابر بدهی باضافه سرمایه. این معادله همیشه صادق است و ثبت هیچ رویدادمالی نباید این معادله را بر هم بزند. بنابراین رویدادمالی که باعث شود این معادله بر هم بخورد و قسمت دارایی بیشتر از بدهی باضافه سرمایه شود و یا برعکس ، اشتباه و یا ناقص است.

 

برخی از رویدادهایی که در شرکت ها اتفاق می افتد یک رویداد مالی نیست و تاثیری در معادله حسابداری نمی گذارد ولی می تواند تاثیرات زیادی در شرکت موجب شود. مثلا جابجایی مدیریت ارشد یک شرکت یک رویداد مالی به حساب نمی آید و بابت آن هیچ سندی در نرم افزار حسابداری ثبت نمی شود و در صورتهای مالی اساسی نیز منعکس نمی شود ولی همین رویداد می تواند سها شرکت را کلی جابجا نماید.

 

 

 


منبع : گروه نرم افزار حسابداری و اتوماسیون اداری ارگس
این خبر توسط گروه نرم افزار حسابداری و اتوماسیون اداری ارگس برای سایت آماده شده است