-

گزارشات مالی که تقریبا در تمام نرم افزارهای حسابداری موجود در بازار وجود دارد تراز نامه و یا همان بیلان است . این گزارش مالی که در نرم افزار حسابداری باتیز و نرم افزار حسابداری بیت هم موجود می باشد ، وضعیت داریی، بدهی و سرمایه یک واحد تجاری را در تاریخ مشخصی نمایش می دهد.

 

به بیان دیگر می توان گفت که ترازنامه ، یک تصویر از وضعیت واحد تجاری را معرفی می نماید.

 

ترازنامه به صورت 4 ستونی و 6 ستونی و 8 ستونی می تواند گزارش شود. همچنین در نرم افزار حسابداری باتیز می توان آنرا در سطوح گروه ، کل و یا معین تهیه نمود.

در برخی اوقات تراز آزمایشی با ترازنامه اشتباه می شود و معمولا گزارشی که به عنوان ترازنامه در نرم افزار های حسابداری وجود دارد همان تراز آزمایشی است. البته همین تراز آزمایشی بعد از بستن حسابهای موقت در نرم افزار حسابداری تبدیل به ترازنامه می شود.

اقلام تشکیل دهنده ترازنامه

هر ترازنامه ، باید شامل عنوان باشد: عنوان ترازنامه شامل نام کامل شرکت ، کلمه ترازنامه به عنوان نام گزارش و تاریخ گزارش می باشد.

اطلاعات مربوط به سرفصل های دارایی و بدهی و سرمایه یا حقوق صاحبان سهام

یکی از مواردی که در مورد ترازنامه قابل ذکر است این استکه ترازنامه وضعیت شرکت را در زمان قبل نمایش می دهد و از آینده شرکت و مسائلی که می تواند در آن رخ دهد حرفی به میان نمی آورد.

یکی دیگر از مواردی که در ترازنامه وجود دارد این استکه تصویری کلی از اطلاعات و حسابهای شرکت ارائه می دهد و در مورد جزئیات حسابهای شرکت صحبتی در میان نیست.

در ترازنامه بر اساس معادله حسابداری ، اطلاعات مربوط به دارایی ها در یک سمت و اطلاعات مربوط به بدهی و حقوق صاحبان سهام در سمت دیگر تراز نامه نمایش داده می شود.