-

همانطور که نرم افزار حسابداری برای پاسخگویی برای نیازهای حسابداری مالی است برخی نرم افزار های حسابداری گزارشاتی برای حسابداری مدیریت دارند. نرم افزار حسابداری باتیز ، گزارشاتی در اختیار مدیران قرار می دهد تا بتوانند بهتر تصمیم گیری کنند.

در مقابل اطلاعات حسابداري مالي، اطلاعات حسابداري مديريتي اين خصوصيات را دارند :

در درجه اول نگاه رو به جلو دارند ، بجاي تاريخي.

براي پشتيباني از تصميم گيري به طور کلي مبتني بر مدل با درجه اي از انتزاع هستند ، به جاي مبتني بودن بر مورد.
براي استفاده در سازمان طراحي شده و درنظر گرفته شده‌اند ، بجاي اينکه براي استفاده ذي نفعان، بستانکاران، و قانونگذار در نظر گرفته شده باشد


معمولاً محرمانه بوده و توسط مديران استفاده ميشود تا گزارشگري عمومي
با ارجاع به احتياجات مديران محاسبه ميشود، و اغلب توسط سامانه هاي اطلاعات مديريت استفاده ميشود، نه با ارجاع به استانداردهاي عمومي حسابداري مالي 


به گفته انجمن حسابداران خبره مديريت (سي‌آي‌ام‌اي)، "حسابداري مديريت فرايند تعريف، اندازه گيري، تجميع، تجزيه و تحليل، مهياسازي ، تفسير و تبادل اطلاعات مورد استفاده مديريت جهت برنامه ريزي، ارزيابي و کنترل يک واحد تجاري و جهت اطمينان از استفاده مناسب و پاسخگويي به منابع شان ميباشد. حسابداري مديريت همچنين تهيه گزارشهاي مالي را نيز براي گروههاي غيرمديريتي مانند ذينفعان، بستانکاران، سازمانهاي قانون گذار و مراجع مالياتي را شامل ميشود.


موسسه حسابداران رسمي آمريکا (اي آي سي پي اي) بيان داشته است که حسابداري مديريت در عمل به گسترش در سه حوزه زير مي انجامد:

مديريت راهبردي – ارتقاي نقش حسابدار مديريت به عنوان يک شريک راهبردي در سازمان.
مديريت عملکرد – توسعه عملکرد تصميم گيري کسب و کار و مديريت عملکرد سازمان.
مديريت ريسک – مشارکت در چارچوب ها و شيوه ها براي شناسايي، اندازه گيري، مديريت و گزارشگري ريسکها و دستيابي به اهداف سازمان .

موسسه حسابداري خبره مديريت (آي‌سي‌ام‌اي)، بيان مي دارد "يک حسابدار مديريت دانش و مهارت حرفه اي خود را در تهيه و ارائه اطلاعات مالي و ساير تصميمها به روشي بکار ميگيرد که براي مديريت در تدوين سياستها و در برنامه ريزي و کنترل عمليات مورد تعهدش ياري رسان باشد". بنابراين به حسابداران مديريت در بين حسابداران به عنوان "ارزش آفرينان" نگاه ميشود. آنها بيشتر علاقه دارند به جلو نگاه کنند و تصميماتي بگيرند که آينده سازمان را تحت تاثير قرار خواهد داد، تا به ثبت تاريخي و رعايت (حفظ امتياز) جنبه هاي حرفه اي. بنابراين دانش و تجربه حسابداري مديريت ميتواند از زمينه ها و کارکردهاي درون يک سازمان به دست بيايد، مانند مديريت اطلاعات، خزانه داري، حسابرسي کارايي، بازاريابي، ارزشيابي، قيمت‌گذاري، تدارکات و غيره


در حوزه حسابداري مديريت اغلب يک تعداد نامحدودي از ابزار، روش ها، فنون و روالهاي شناور در اطراف وجود دارد

تمايز بين شيوه هاي سنتي و نوآورانه را شايد بتوان با جدول زماني تصويري روش هاي بهايابي مديريتي ارائه شده در همرايزني ساليانه 2011 موسسه حسابداران مديريت به بهترين نحو نشان داده شود .

بهايابي استاندارد سنتي (تي‌اس‌سي)، که در حسابداري بهاي قديمي دهه 1920 استفاده مي شده، امروزه نيز روش اصلي در حسابداري مديريت محسوب ميشود چون براي گزارشگري صورتهاي مالي براي ارزشيابي اقلام رديفهاي صورت سود و زيان و ترازنا مه از قبيل بهاي کالاي فروخته شده (سي‌اوجي‌اس) و ارزشيابي موجودي کالا بکار ميرود. بهايابي استاندارد سنتي بايد با اصول پذيرفته شده عمومي حسابداري (گپ آمريکا) منطبق باشد و به جاي ارائه راهکارهايي براي حسابداران مديريت خود را بيشتر با الزامات حسابداري مالي تطابق دهد. روشهاي سنتي خود را به تعريف رفتار هزينه فقط در شرايط وجود حجم توليد يا فروش محدود ميکنند.

در اواخر دهه 1980 ، شاغلين و اساتيد حسابداري به شدت مورد انتقاد بودند که شيوه‌هاي حسابداري مديريت (و، حتي بيشتر از آن، برنامه درسي تدريسي به دانشجويان حسابداري) با وجود تغييرات بنيادي در محيط کسب و کار، آخرين بار کمي بيش از 60 سال گذشته تغيير کرده‌اند. در سال 1993 ، بيانيه شماره 4 [?] هيات تغيير آموزش حسابداري ، اعضاي هيئت علمي را به پايين آمدنشان از برج عاج خود فرا خواند و توصيه کرد دانش شان را در مورد شيوه واقعي حسابداري در محل کار گسترش دهند[?]. موسسه هاي حرفه اي حسابداري، که شايد ترس از اين داشتند که وجود حسابداران مديريت به طور فزاينده اي در سازمانهاي کسب و کار بيهوده به نظر برسد، و متعاقباً منابع قابل توجهي را براي توسعه مهارتهاي خالقانه تر براي حسابداران مديريت اختصاص دادند.

تحليل واريانس يا وردايي، يک رويکرد نظام مند براي مقايسه هزينه هاي واقعي و بودجه شده مواد مستقيم و دستمزد استفاده شده در طول يک دوره توليد است. در حاليکه برخي از اشکال تحليل وردايي هنوز توسط بسياري از شرکتهاي توليدي استفاده ميشود، در حال حاضر گرايش به استفاده از آن به صورت ترکيبي با فنون نوآورانه اي مانند life cycle cost analysis و بهايابي مبتني بر فعاليت متمايل شده، که با جنبه هاي خاص مورد .انتظار محيط کسب و کار تجاري نوين طراحي ميشود از آنجا که تغييرات کوچک براي ط راحي محصول ميتواند منجر به صرفه‌جويي قابل توجهي در بهاي توليد محصوالت شود، بهايابي چرخه عمر به رسميت ميشناسد که توانايي مديران جهت تاثيرگذاري بر بهاي توليد يک محصول زماني در بيشترين حد خود قرار دارد که اين محصول هنوز در مرحله توليد چرخه عمر خود قرار دارد (به عنوان مثال، پيش از اينکه طراحي نهايي شود و توليد شروع شود).

 

برای اینکه مدیران بتوانند تصمیمات مدیریتی درستی اتخاذ کنند باید اطلاعات درستی در اختیار آنها قرار گیرد. این اطلاعات درست را تیم حسابداری مدیریت باید در اختیار آنها قرار دهد. اطلاعات مورد نیاز حسابداری مدیریت ، اطلاعاتی نیست که توسط یک شخص قابل استخراج باشد. این اطلاعات باید از تمام قسمت های شرکت و با همکاری همه افراد استخراج شود.