-

در نرم افزار حسابداری بیت و نرم افزار حسابداری سما و نرم افزار حسابداری باتیز مانند سایر نرم افزار های حسابداری موجود در بازار ایران ، در قسمت خزانه داری امکانی وجود دارد برای خرج کردن چک دریافتی اشخاص.

 

این امکان برای بازار بسیار امکان مهمی است و نرم افزار حسابداری که دارای این امکان نباشد جایی برای عرضه ندارد. حال ببینیم خرج کردن چک دریافتی چیست و چگونه در نرم افزار حسابداری پیاده سازی می شود.

زمانی که جنسی را به کسی می فروشید حساب فروش شما بستانکار می شود و طرف مقابل که مشتری است به عنوان یک تفضیلی در زیر مجموعه حسابهای دریافتنی شما بدهکار می شود و باید پول آن اجناسی را که از شما خریده است بگیرد.

مشتری می تواند به شما پول نقد بدهد و یا چک بدهد و یا مبلغی را به حساب شما واریز کرده و برای شما فیش آنرا ارسال نماید.

گاهی اوقات در قبال پولی که از مشتری می خواهید ، به شما چک می دهد. این چک برای شما چک دریافتی به حساب می آید. عملیاتی که بعد از دریافت چک دریافتی روی آن انجام داد عبارتند از : 

1- نقد کردن چک دریافتی

این عملیات به این صورت است که شما با مراجعه با بانک چک را به صورت دستی نقد می کنید. در این حالت مبلغ چک نقد شده را می توان به صندوق ریخت و یا به یک حساب بانکی دیگر ریخت و یا به تنخواه دار پرداخت کرد.

2- خرج کردن چک دریافتی

خرج کردن چک دریافتی یعنی اینکه چکی را که از یک مشتری دریافت کرده اید به یک مشتری دیگر خرج کنید. برای این منظور باید از فرم برگ پرداخت استفاده نمایید. در نرم افزار حسابداری باتیز در فرم پرداخت وجه در قسمت پایین سمت چپ یک جدول وجود دارد که برای خرج کردن چک مورد استفاده قرار می گیرد.

 

در خرج کردن چک دریافتی ، اگر چک دریافتی دروجه حامل باشد نیازی به امضای پشت چک توسط شما نیست ولی اگر چک در وجه شما باشد ، زمانی که چک را خرج می کنید باید پشت چک را امضا نمایید و خرج کنید. البته اگر شما شخص حقوقی باشید و چک در وجه شرکت باشد آنگاه مهر شرکت هم مورد نیاز است.