-

به گفته دبیرکل انجمن حسابداران خبره ، پیاده سازی و اجرای استانداردهای حسابداری مربوط به گزارشگری مالی بخش عمومی که توسط سازمان حسابرسی تبدیل به قانون «الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت» شد، یکی از بزرگترین اتفاقات تاریخ حسابداری ایران در بخش دولتی می باشد.


«محسن قاسمی» در مصاحبه با ایرنا خاطر نشان کرد: براساس ماده ۲۶ این قانون، دستگاه های دولتی که از بودجه عمومی استفاده می کنند، باید استانداردهای گزارشگری مالی سازمان حسابرسی (IFRS) را در ارائه گزارش های مالی و حسابداری خود بکار گیرند.

به گزارش نرم افزار حسابداری و نرم افزار اتوماسیون اداری قلم ، آیین نامه های این قانون در اردیبهشت ماه سال 1395 به تصویب رسید و مقرر شد استانداردهایی که سازمان حسابرسی تصویب کرده از امسال اجرایی شود.

وی با اشاره به حسابداری تعهدی، خاطرنشان کرد: حسابداری دارای دو مبنا است که یکی از آنها مبنای نقدی و دیگری مبنای تعهدی است. در مبنای نقدی حسابداری ، درآمدها و هزینه ها در زمان دریافت و پرداخت شناسایی می شوند؛ اما از آنجایی که در بیشتر موارد بر اساس استاندارد حسابداری شماره سه ، درآمدی محقق شده است ولی هنوز دریافتی بابت آن صورت نگرفته است و بعدا در زمانی دیگر دریافت وجه آن اتفاق می افتد، این مبنای نقدی، در حسابداری نوین جهانی جایگاهی ندارد.

ولی در مبنای تعهدی، درآمدها و هزینه های انجام شده باید در همان لحظه تحقق ، شناسایی شوند و در نرم افزار حسابداری مورد استفاده سند آنها ثبت شود که اینکار در بخش خصوصی از سابقه بالایی برخوردار است، به طوری که در جهان سابقه ای بیش از یکصد سال دارد.


وی افزود: از آغاز ورود حسابداری مدرن به کشور در حدود یکصد سال پیش، مبنای تعهدی نیز مورد استفاده قرار می گرفت و شاید فقط در برخی مشاغل مغازه داران، وکلا، پزشکان و … که الزامی به ارائه اظهارنامه نداشتند، از حسابداری نقدی استفاده می شد. 

باید خاطر نشان کرد که اکثر نرم افزار های حسابداری موجود در بازار ایران بر اساس مبنای تعهدی حسابداری کار می کنند و مبنای نقدی خیلی کم هست. البته الان حتی شرکت های دولتی نیز باید از مبنای تعهدی استفاده نمایند.

وی یادآور شد: یکی از مسائل و مشکلات حسابداری نقدی در دستگاه های دولتی این بود که برای برگشت نخوردن پول ها به خزانه در ایام پایانی سال، آنها را بدون هیچ برنامه ریزی درستی هزینه می کنند، اما در مبنای تعهدی دیگر شاهد چنین مسائلی نخواهیم بود.


وی با اشاره به اهمیت پیاده سازی سیستم IFRS در بخش خصوصی، تصریح کرد: حرکت ایران به سمت بین المللی و جهانی شدن و برقراری تعاملات با جهان خارج، منوط به استفاده از استانداردهای جهانی است. در این سایت در خبر دیگری درباره این مساله گفتگو شده است.


به گزارش نرم افزار حسابداری باتیز و اتوماسیون اداری قلم ، در زمینه حسابداری ، مشهورترین و پراستفاده ترین استاندارد حسابداری موجود IFRS است که در حال حاضر در ۱۳۰ کشور جهان در حال اجرا می باشد


این استاد دانشگاه گفت: کشورهایی که از استاندارد حسابداری IFRS استفاده نمی کنند به دو دسته تقسیم می شوند، دسته نخست نظام گزارشگری مالی شان آنقدر قدرتمند است که اگر بخواهند از IFRS استفاده کنند، نیازمند تغییرات و تحولات اساسی است؛ کشوری نظیر آمریکا در زمره کشورهای دسته نخست قرار می گیرد. دسته دوم، اقتصادهای کوچک را شامل می شود که ارتباطات بین المللی بسیار ضعیفی دارند که از آن جمله، کره شمالی است.


وی ادامه داد: در ایران، از اواسط دهه ۷۰ کمیته رهنمودهای حسابداری در سازمان بازرسی مبنای فعالیت های خود را بر مبنای استانداردهای حسابداری بین المللی قرار داد و آنها را ترجمه و سپس به عنوان استانداردهای حسابدرای لازم الاجرا کرد.


این استانداردها در بخش خصوصی از سال ۱۳۸۰ به بعد اجرا می شوند و بخش خصوصی خیلی خوب توانسته خود را با آن تطبیق دهد.

استانداردهای گزارشگری مالی بخش خصوصی ایران با جهان تفاوت بسیار اندکی دارد و همین موضوع سبب شده تا تغییر رویه به سمت استانداردهای حسابداری بین المللی کار سختی نباشد.


در حال حاضر بانک ها، بیمه ها و شرکت های بزرگ بورسی با سرمایه بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال موظفند که از این استانداردها استفاده می کنند. و گزارشات مالی خود را بر اساس این استانداردها ارائه نمایند.


البته باید گفت که برای سال اول (امسال 1395)، به این علت که صورت های مالی سه سال گذشته (پایان سال ۹۳ و سال های ۹۴ و ۹۵) باید تهیه و ارائه می شد، این کار سخت و پر زحمت بود و این مشکل بویژه در بخش های بانکی بیشتر بود.