-

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جامعه‌ی حسابداران رسمی ایران به نقل از «اکانتینگ تودی»، مؤسسات کوچک و متوسط سعی می‌کنند برای ارائه‌ی خدمات بهتر به مشتریان خود،  نیروهای با استعداد را جذب و حفظ نمایند و بیش‌تر از فناوری استفاده کنند. از سوی دیگر، حسابدارانی که در این مؤسسه‌ها فعالیت می‌کنند، به دلیل دریافت حق‌الزحمه‌های پایین و رقابت شدید در بازار کار تحت فشار قرار دارند. بیش از یک چهارم ( ۲۸ درصد) مؤسسات حسابرسی کوچک و متوسط قصد دارند تا بیش از ۱۰ درصد از درآمد عملیاتی خود در سال آینده را به سرمایه‌گذاری در فناوری اختصاص دهند، این موضوع نشان‌دهنده‌ی اهمیت حیاتی فناوری در مدیریت و عملیات است.

اغلب پاسخ دهندگان به این نظرسنجی، پیشرفت‌ بیش‌تر فناوری، افزایش تعداد متخصصان داخلی در زمینه‌ی فناوری اطلاعات، پذیرش و به‌کارگیری حسابداری ابری را، برای ارائه‌ی خدمات بهتر به مشتریان خود ضروری دانسته‌اند. علاوه بر این، ۷۸ درصد از پاسخ دهندگان پیش بینی می‌کنند، نقش حسابرسان در پشتیبانی از کسب و کارهای کوچک تغییر خواهد کرد و این امر باعث می‌شود تا آن‌ها بیش‌تر درباره‌ی فناوری های جدید در پنج سال آینده تمرکز کنند.

مدیرعامل فدراسیون بین المللی حسابداران در بیانیه‌ای اعلام کرد، مؤسساتی که به اهمیت فناوری در بهبود نقش خود به عنوان یک شریک تجاری قابل اعتماد پی برده‌اند، پذیرش و به‌کارگیری آن را در صدر اولویت‌های راهبردی خود قرار داده‌اند. وی تاکید کرد، اگرچه غالب درآمدهای مؤسسه‌های حسابرسی کوچک و متوسط از طریق ارائه‌ی خدمات سنتی به دست می‌آید، اما اخیراً به دلیل تغییر در نگرش‌ها، خدمات مشاوره‌ای گسترش یافته و متنوع‌تر شده است.

از این رو حرکت رو به جلو، و مجهز شدن به دانش و تخصص‌های لازم، روندی است که انتظار داریم تا صنعت حسابرسی آن را دنبال کند. بسیاری از مؤسسات حسابرسی از فناوری استفاده می‌کنند تا تجزیه و تحلیل داده‌ها را به عنوان خدمتی جدید به مشتریان خود ارائه دهند. از ۸۶ درصد مؤسسات ارائه‌دهنده‌ی خدمات مشاوره، ۵۱ درصد آنان پیش‌بینی می‌کنند، فناوری در طول ۱۲ ماه، درآمد حق الزحمه‌ی آنان را به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد.

از سوی دیگر، جذب استعدادها همچنان به عنوان یکی از چالش‌های عمده‌ی مؤسسات کوچک و متوسط باقی مانده است. ۵۴ درصد از پاسخ دهندگان بیان کردند که جذب نیروهای با استعداد از نسل آینده بسیار مشکل است  و ۶۶ درصد اذعان نمودند، مؤسسات حسابرسی درآینده با کمبود نیروهای کاری که دارای چندین مهارت هستند، مواجه خواهند شد، که این موضوع به اهمیت آموزش مستمر و توسعه‌ی دانش‌های جدید در اقتصاد جهانی دیجیتال اشاره می‌کند.  بسیاری از مؤسسات، برای جذب و حفظ بهترین کارکنان خود، فرآیند مدیریت استعدادهای خود را  را بهبود داده‌اند که از رایج‌‌ترین آن‌ها، در نظرگرفتن روزها و ساعات کاری انعطاف پذیر برای کارکنان است.

نتایج نظرسنجی آیفک نشان می‌دهد، بیش از یک سوم ( ۳۷ درصد) از مؤسسات حسابرسی کوچک و متوسط قصد دارند تا مهارت و تخصص در فناوری اطلاعات را در طول یک‌سال، در مؤسسه‌ی خود توسعه دهند. ۴۸ درصد از این مؤسسات بیان کردند که به دلیل حق الزحمه‌های پایین تحت فشار هستند، ۴۶ درصد رقابت با دیگر مؤسسات را عامل اصلی چالش برای مؤسسه‌ی خود، عنوان کردند و ۴۵ درصد از پاسخ دهندگان، تطابق با مقررات و استانداردهای جدید را عامل فشار بر مؤسسه‌ی خود، بیان نمودند.