سما
سما

باسمه تعالی

سیستم مالی ارگس (سما) نرم افزاری برای شرکت های کوچک می باشد. سادگی استفاده ازاین نرم افزار باعث شده است که سما برای شرکت های کوچک  که تعداد کاربران کمی دارند مفید بوده و نیازهای آنها را تحت پوشش قرار دهد. این نرم افزار شامل 7 زیر سیستم می باشد که در زیر به آنها می پردازیم.

حسابداری مالی

حسابداری

دریافت و پرداخت

عملیات چک های دریافتی

عملیات چک های پرداختی

دارایی ثابت (اموال)

مدیریت تامین و خرید

انبار و حسابداری انبار

خرید داخلی

مدیریت فروش و مشتریان

فروش داخلی

مدیریت ارتباط با مشتری

حقوق و دستمزد

حقوق و دستمزد

مدیریت تولید

کنترل تولید و بهای تمام شده

 

 

  1. بخش مالی

بخش مالی سما شامل زیر سیستم های حسابداری مالی، خزانه داری و اموال می باشد.

حسابداری مالی یک سیستم حسابداری 4 سطحی است که دارای سه سطح گروه ، کل و معین در سطح حساب می باشد و یک سطح شناور تفضیلی نیز دارد. مرور حسابهای این سیستم به صورت ماتریسی است و قدرت گزارش گیری زیادی به کاربران می دهد. این سیستم در بخش های وسیعی از کسب و کارها مورد استفاده قرار گرفته است. از جمله کسب و کارهایی که این سیستم توانسته نیاز آنها را پاسخ دهد عبارتند از : شرکت های خدماتی ، شرکت های بازرگانی ، شرکت های صنعتی ، بیمارستانها ، اتحادیه ها .

 

خزانه داری شامل عملیات دریافت و پرداخت و عملیات چکهای دریافتی و پرداختی می باشد. در این سیستم امکان ثبت دریافت و پرداخت با چندین بابت وجود دارد. برای مثال یک دریافت را می توانید همزمان بابت دو موضوع دریافت نمایید و در پرداخت نیز همین طور.

 

اموال و دارائیهای ثابت نیز از مواردی است که هر شرکتی به آن نیاز دارد. کارت اموال و جابجایی آنها و اسقاط و فروش اموال و ثبت تعمیرات اساسی که در ارزش دفتری اموال تاثیر دارد و در نهایت محاسبه استهلاک اموال از موارد آن است.

 

  1. بخش انبار و حسابداری انبار

این بخش شامل زیر سیستم های انبار و حسابداری انبار می باشد.

 

زیر سیستم انبار دارای کلیه امکانات مربوط به انبار داری حرفه ای را دارا می باشد. در این سیستم امکان گروه بندی کالاها در 4 سطح و امکان تعریف گروههای فرعی برای کالاها ، تعریف انواع انبار ها و امکان مشخص کردن خصوصیاتی برای کالا، بحث سریال ها و بارکد در انبار و ... لحاظ شده است. انواع فرمهای ورود و خروج کالا از انبار و درخواست ها از انبار در این سیستم وجود دارد. رسید و حواله و انتقال بین انبارها و تعدیل موجودی بخشی از عملیات انبار می باشند. انبار گردانی و گزارشات متنوع در این سیستم به خوبی طراحی شده است تا کاربر انبار به راحتی بتواند با آن کار کند. قابلیت کار روی بستر اینترنت آن را برای انبارهایی که از دفتر مرکزی دور هستند مناسب ساخته است.

 

حسابداری انبار شامل ریالی کردن و ثبت اسناد عملیات انبار می باشد. در این قسمت حسابدار انبار تمام اطلاعات ثبت شده توسط انبار دار را مشاهده نموده و قسمت ریالی آنرا ثبت کرده و سند حسابداری آنرا صادر می کند.

 

  1. بخش تدارکات و خرید

این بخش شامل زیر سیستم خرید داخلی می باشد.

خرید داخلی نیز شامل موارد مربوط به فاکتور خرید و استعلام قیمت و ... می باشد.

 

  1. بخش بازرگانی و فروش

شامل زیر سیستم های مشتریان و فروش ، مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) می باشد.

سیستم مشتریان و فروش شامل کلیه امکانات فروش می باشد. این قسمت دارای تواناییهای بالایی می باشد که نمی توان در این مطالب مختصر دکر کرد. ولی به طور اجمال می توان به قسمت های مربوط به مشتریان و گروه بندی آنها، بازاریابها و واسط های فروش ، عوامل تاثیر گذار در فاکتور مانند تخفیف و اضافات ، پیش فاکتور و سفارش کالا و فاکتور فروش و برگشت از فروش اشاره کرد. گزارشات متنوع و تنظیمات سند اتوماتیک دست کاربر را از هر لحاظ باز گذاشته و کاربر به راحتی می تواند سیستم های متنوع فروش را با آن پیاده سازی نماید. از موارد دیگر این سیستم امکان قسط بندی کردن مبلغ فاکتور ، ارتباط تنگاتنگ با خزانه داری برای تعیین مانده حساب مشتریان و هشدار سررسید بدهی مشتریان را می توان نام برد. هنگام ورود به سیستم می توان تنظیم کرد که مشتریان بدهکاری که موعد پرداخت وجه آنها گذشته است را هشدار دهد.

 

مدیریت ارتباط با مشتری بر اساس مایکروسافت داینامیک CRM طراحی و پیاده سازی شده است. در این CRM سعی شده که امکاناتی که نرم افزار مایکروسافت دارد طراحی و پیاده سازی شود.

 

  1. بخش منابع انسانی

شامل زیر سیستم حقوق و دستمزد می باشد.

حقوق و دستمزد کاملا پارامتریک که برای هر کسب و کاری مناسب است و بر اساس هر نیازی می تواند به صورت اتوماتیک تغییر نماید.

 

  1. بخش تولید و حسابداری صنعتی

شامل زیر سیستم تولید و بهای تمام شده می باشد.

 

بحث تولید و بهای تمام شده و گزارشات آنها دغدغه بنگاههای صنعتی است. هر تولید کننده ای نیاز دارد بداند که بهای تمام شده کالای تولیدی که به بازار ارائه کرده است چند است. که بر اساس آن بتواند وارد رقابت شود. در این سیستم سعی شده است تا این امر مهم با دقت اساسی و به صورتی راحت و بدور از محاسبات پیچیده توسط کاربر انجام گیرد.

 

  1. بخش ابزارها و امکانات

عملیات مربوط به کاربران و سطوح دسترسی ، نگهداری بانک اطلاعاتی ، عملیات پایان سال ، زیر سیستم ارسال پیامک و ... در این بخش قرار گرفته اند.

 

  1. بخش گزارشات مدیریت و داشبوردها

گزارشات مدیریتی و داشبورد ها در این بخش قرار گرفته اند.