-

در عرف تجاری، فروشندگان به دلایل مختلفی ممکن است برای خریداران تخفیف در نظر بگیرند  به طور کلی تخفیفات خرید به یکی از روشهای زیر است:

  1. تخفیف تجاری
  2. تخفیف بابت معیوب بودن کالا
  3. تخفیف نقدی خرید (تخفیف بابت پرداخت وجه زودتر از موعد)

تخفیف تجاری عبارت است از کاهش در قیمت کالا نسبت به قیمت رایج آن که از جانب فروشنده به خریدار داده می شود و معمولاً به صورت درصدی از قیمت کالا تعیین می شود  فروشندگان به دلایل مختلفی ممکن است به خریداران کالاهای خود تخفیف اعطا نمایند، اما بايد يادآور شد که تخفیف تجاری معمولاً برای خریدهای عمده در نظر گرفته مي شود

البته تخفیفی که براثر چانه زنی خریدار در نظر گرفته مي شود نیز نوعی تخفیف تجاری است که به آن تخفیف توافقی نیز می گویند. تخفیف تجاری معمولاً در فاکتور فروش لحاظ مي شود ولي اثرات آن در دفاتر حسابداری ثبت نمی گردد. برای تشریح این موضوع به مثال زیر توجه نمايید. یعنی در زمان ثبت سند حسابداری در نرم افزار حسابداری ، آیتمی به عنوان تخفیف بدهکار و یا بستانکار نمی شود و خالص فروش در اسناد حسابداری ثبت می شود.

 

مثال : مؤسسۀ بازرگاني ارگس در تاريخ 28/03/94 تعداد 30 لپ تاپ خریداری کرده است.  قیمت هر دستگاه لپ تاپ 20 میلیون ریال می باشد لیکن به خریدارانی که بیشتر از 10 دستگاه تلویزیون خریداری نمایند، پنج درصد تخفیف اعطا مي گردد. بنابراین، قیمت هر دستگاه از لپ تاپ های خریداری شده توسط مؤسسۀ بازرگاني ارگس به صورت زیر محاسبه می گردد.

 

نام کالا

تعداد

فی

مبلغ کالا

درصد تخفیف

مبلغ تخفیف

مبلغ پس از کسر تخفیف

لپ تاپ

30

20,000,000

600,000,000

5

30,000,000

570,000,000

 

 

 

 

 

 

 

 

این رويداد یک رویداد مالی است زیرا بر عناصر معادله حسابداری تاثیر می گذارد و به یکی از صورت های زیر در دفتر روزنامۀ مؤسسه ارگس ثبت مي گردد:

الف : در صورتی که سیستم ثبت موجودی کالا در موسسه بازرگانی ارگس ، دائمی باشد ، قسمت بدهکار موجودی کالا خواهد بود.

 

شماره سند حسابداری

تاریخ

شرح

بدهکار

بستانکار

 

28/03/94

موجودی کالا – انبار لپ تاپ

          حساب پرداختنی – آقای فروشنده

بابت خرید 30 دستگاه لپ تاپ

570,000,000

 

570,000,000

 

ب : در صورتی که سیستم ثبت موجودی کالا در موسسه بازرگانی ارگس ، ادواری باشد ، قسمت بدهکار حساب خرید کالا خواهد بود.

 

شماره سند حسابداری

تاریخ

شرح

بدهکار

بستانکار

 

28/03/94

خرید کالا

          حساب پرداختنی – آقای فروشنده

بابت خرید 30 دستگاه لپ تاپ

570,000,000

 

570,000,000

 

همانطور که ملاحظه می کنید تخفیف تجاری که بر اساس خرید عمده یا بر اساس چانه زنی دریافت می شود و معمولا به صورت درصدی از مبلغ کالا لحاظ می شود ، در فاکتور خرید لحاظ می شود و در اسناد حسابداری به عنوان یک آرتیکل جداگانه ثبت نمی شود.

 

تخفیف بابت معیوب بودن کالا

پس از خرید کالا، ممکن است مشخص شود که بخشی از کالای خریداری شده بنا به دلایلی فاقد کیفیت مورد توافق بين خریدار و فروشنده است. برخی از دلایل در زیر آمده اند:

  •  معیوب بودن کالا
  • آسیب دیدگی قبل از دریافت کالا
  • عدم مطابقت کالا با نمونه

 

برای مثال ممکن است مؤسسه ای مقداری پارچه خریداری کرده و پس از خرید و انتقال آن به مؤسسه متوجه شود که بخشی از پارچه ها دارای زدگی است و یا رنگ آمیزی آن مناسب نيست. در این حالت خریدار مي تواند تمام یا بخشی از کالای معیوب را به فروشنده برگشت دهد و یا بابت آن تخفیفی از فروشنده دریافت نماید. به تخفیفی که در اینگونه مواقع منظور می گردد "تخفیف بابت عیب" می گویند.

 

در دفاتر خریدار، (یا در نرم افزار حسابداری مشتری) برگشت کالا و تخفیف بابت عیب هر دو در یک حساب به نام " برگشت از خرید و تخفیفات " ثبت می شوند. حساب "برگشت از خرید و تخفیفات" دارای ماهیت بستانکار می باشد.

 

تخفیف بابت پرداخت وجه زودتر از موعد تعیین شده )تخفیفات نقدی خرید(

برخی مواقع، در خرید و فروش نسیه کالا، مدت زمان مشخصی برای پرداخت وجه معامله تعیین مي شود و طرفین توافق می کنند که اگر خریدار وجه مورد نظر را ظرف مهلت مشخصی پرداخت کند، برای او درصدی از مبلغ کالا به صورت تخفیف در نظر گرفته شود. به تخفیفی که در این موارد در نظر گرفته مي شود تخفیف نقدی مي گويند. معمولاً فروشندگان برای تشویق خریداران به پرداخت زودتر از موعد، این تخفیف را به آنها اعطا می کنند. لازم به ذکر است که ماهیت حساب تخفیفات نقدی خرید بستانکار می باشد. برای تشریح این موضوع به مثال زیر توجه نمايید.

 

مثال 2: فرض کنیم در مثال بالا شرط شده است که اگر وجه لپ تاپ های خریداری شده، 10 روزه پرداخت گردد 3 درصد تخفیف نقدی لحاظ گردد بنابراین ثبت روزنامه برای پرداخت وجه قبل از 10 روز به صورت زیر خواهد شد:

 

شماره سند حسابداری

تاریخ

شرح

بدهکار

بستانکار

 

31/03/94

حساب پرداختنی – آقای فروشنده

          تخفیفات نقدی خرید

         صندوق

بابت پرداخت وجه 30 دستگاه لپ تاپ قبل از مهلت 10 روزه

570,000,000

 

17,100,000

552,900,000

 

در نرم افزار حسابداری تخفیف نقدی در برگ پرداخت وجه در قسمت کسورات درج می گردد. زمانی که می خواهیم برگ پرداخت وجه صادر کنیم ، دریافت کننده وجه را به اندازه کل مبلغ بدهکار می کنیم و در قسمت پرداختی مبلغ  552,900,000 را وارد می کنیم و بعد با زدن دکمه کسورات ، تخفیف نقدی خرید را ثبت می کنیم.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد نرم افزار حسابداری و نحوه ثبت تخفیف نقدی در نرم افزار حسابداری به راهنمای نرم افزار حسابداری باتیز و یا راهنمای نرم افزار حسابداری سما مراجعه نمایید.

 

منبع : گروه نرم افزار حسابداری و اتوماسیون اداری ارگس
این خبر توسط گروه نرم افزار حسابداری و اتوماسیون اداری ارگس برای سایت آماده شده است