-

نرم افزار انبار و حسابداری انبار ارگس، کار ثبت و نگهداری اطلاعات تمام فرآیندهای مرتبط با ورود و خروج کالا و تغییرات کالا در انبار اعم از خرید، مصرف، تولید، فروش، ضایعات، امانی، انتقالی و انبارگردانی را انجام می‌دهد. در نرم افزار انبار و حسابداری انبار، اطلاعات مبلغی کالا به روش‌ میانگین و براساس هزینه‌یابی ساده و استاندارد محاسبه و نگهداری می‌شود. 


در این نرم افزار امکان انجام تمام عملیات مربوط به انبارگردانی و شناسایی اضافات و کسورات انبار نیز در نظر گرفته شده است و در ‌‌نهایت با ثبت اسناد حسابداری مربوطه در نرم افزار حسابداری ، اطلاعات مالی کاملی در اختیار مدیران شرکت قرار خواهد گرفت. 

 

استفاده از گزارش‌های کامل و دقیق این نرم افزار و همچنین یکپارچگی منسجم اطلاعاتی آن با سایر نرم افزارها زنجیره ارزش سازمان مانند تدارکات، تولید و فروش، راهکاری قدرتمند را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد تا در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری خرید مواد و تولید و فروش محصولات، استفاده بهینه از منابع شرکت را تجربه کنند. 

 
موجودی مواد و کالا در هر کسب و کاری ، مخصوصا کسب و کارهای بازرگانی و تولیدی از اهمیت خاصی برخوردار است. بنابراین نگهداری و مدیریت این اطلاعات هم نیازمند توجه جدی است. به یاد دارم ، چند سال پیش به یکی از شرکت های تولید اجاق گاز رفته بودم ، مدیر شرکت می گفت که من الان متوجه شده ام که 100 میلیون تومان جنس از یک نوع فندک در انبار دارم که دیگه بدرد نمی خورد. چون من نزدیک 6 ماهه که دیگه اجاق گازی که اون فندکها توش بکار میره را تولید نمی کنم. این مساله وجود یک سیستم نرم افزار انبار را برای ثبت و نگهداری و مدیریت اطلاعات موجودی مواد و کالا را ضروری می کند. 
 
اگر نرم افزار انباری در این کارخانه وجود می داشت که گزارش کالاهای راکد را به موقع در اختیار مدیر کارخانه قرار می داد، مدیر کارخانه خیلی زودتر به این مساله پی میبرد و فکری به حال فندکها می کرد.
 
معمولا در نرم افزارهای حسابداری یکپارچه ، نرم افزار انبار و حسابداری انبار نیز وجود دارد. این نرم افزار قابلیت های مختلفی می تواند داشته باشد. نرم افزار های انبار می توانند بسیار ساده باشند، در حد اینکه فقط ورود کالا به انبار و خروج کالا از انبار را داشته باشند. یا اینکه خیلی پیچیده و دارای امکانات متنوعی باشند.
 
 
امکانات نرم افزار انبار و حسابداری انبار
 
اهم امکاناتی که یک نرم افزار انبار باید داشته باشد به قرار زیر است. البته این حداقل امکاناتی است که یک نرم افزار انبار باید داشته باشد .
 

قسمت اطلاعات پایه 

  • نگهداري اطلاعات كالاها و كدگذاري اتوماتيك كالا

در یک نرم افزار انبار کد گذاری کالاها یکی از ارکان سیستم می باشد. برای اینکه کار نرم افزار انبار ثبت و نگهداری اطلاعات همین کالاها می باشد باید به هر کالایی که در سیستم تعریف می شود یک کد اختصاص یابد.

  • استفاده از واحدهاي سنجش اصلي و فرعي 

هر کالا باید دارای یک واحد شمارش اصلی باشد. مثلا واحد شمارش برخی کالاها عدد است و برخی دیگر کیلوگرم. غیر از این برخی کالاها دارای چندین واحد شمارش فرعی دیگر نیز می باشند. مثلا برای میلگرد می توان متر و کیلوگرم را به عنوان واحدهای شمارش مشخص نمود.

  • تعریف انبار به تعداد نامحدود و تعیین سطح دسترسی کاربران به هر انبار 

هر کالا برای نگهداری احتیاج به انبار دارد. بنابراین در نرم افزار انبار باید بتوان چندین انبار تعریف کرد و کالاها را در آنها نگهداری نمود.

 

 

مديريت اسناد انبار

  • امكان ثبت اسناد ورود کالا به انبار مربوط به خريد، توليد، انتقال، اماني‌ها 

یکی از بارزترین امکانات انبار ، ورود کالا به انبار و ثبت سند رسید انبار می باشد. این رسید می تواند در ابتدای امر به صورت قطعی ثبت شود یا اینکه می تواند به صورت موقت ثبت شده و طی یک عملیات بازرسی و کنترل کیفی ، تبدیل به رسید قعطی شود.

  • امكان ثبت اسناد خروج کالا از انبار مربوط به فروش، مصرف ، انتقال، اماني‌ها 

یکی از دیگر امکانات اصلی انبار ، خروج کالا از انبار و ثبت سند حواله انبار می باشد. به ازای هر بار که کالا یا کالاهایی از یک انبار خارج می شود باید یک حواله انبار ثبت نمود. خواه این حواله به خارج از سازمان باشد و یا اینکه به یکی از واحدهای درون سازمانی برای مصرف باشد.

  • امكان ثبت اسناد انتقال کالا از یک انبار به انبار دیگر  

یکی از امکاناتی که در نرم افزار انبار مورد نیاز می باشد، انتقال کالا از یک انبار به انبار دیگر می باشد. زمانهایی پیش می آید که یک کالا را بخواهیم از یک انبار به انبار دیگر انتقال دهیم. 

سایر امکاناتی که یک نرم افزار انبار می تواند داشته باشد :

  • امكان استفاده از باركدخوان در ثبت اسناد انبار 
  • ثبت تعدیلی های موجودی انبار 
  • گزارشات موجودی و کاردکس کالا
  • گزارشات ورود و خروج کالاها
  •  

منبع : گروه نرم افزار حسابداری و اتوماسیون اداری ارگس
این خبر توسط گروه نرم افزار حسابداری و اتوماسیون اداری ارگس برای سایت آماده شده است