-

در تغییر طبقه بندی اقلام در صورتهای مالی بر اساس استانداردهای حسابداری

🔸نحوه ارائه و طبقه بندی اقلام در صورتهای مالی از يك دوره به دوره بعد نبايد تغيير کند مگر در مواردی که:

🔸تغييری عمده در ماهيت عمليات واحد تجاری يا تجديد نظر در نحوه ارائه صورتهای مالی حاکی از اين با شد که تغيير مزبور به ارائه مناسب تر معاملات يا ساير رويدادها منجر شود، يا

🔸تغييری در نحوه ارائه، به موجب يك استاندارد حسابداری الزامی شود.

 

قراردادهای خرید و فروش تجهیزات و اقلام مصرفی که به یکی از چالش‌های میان فعالان بخش خصوصی و سازمان تامین اجتماعی بدل شده بود، برابر رأی دیوان عدالت اداری مشمول حق بیمه نمی‌شود.

لذا قراردادهای خرید تجهیزات و اقلام مصرفی که بدون وجود کارگر انجام می‌گیرد و مستقلاً منعقد می‌شود از شمول پرداخت حق بیمه به علت فقد نیروی انسانی بیمه شده خارج است و حق بیمه فقط باید از قراردادهایی که دارای نیروی کار است اخذ گردد.

 

توضیحات در مورد کلمه اورهال در تبصره ماده ۲ مقررات اجرائی ماده ۱۴۹ اصلاحی

✅اورهال = تعمیرات اساسی =  overhaul بازآماد، 

✍اورهال یا تعمیرات اساسی  شامل هر دستگاهی می تواند باشد از یک دوچرخه ساده گرفته تا هواپیما تا واحدهای بزرگ صنعتی از کوچکترین قطعات و لوازم مکانیکی و الکترونیکی گرفته تا دستگاه های و ابزار صنعتی را شامل می شود  در همین اورهال هاست که اشکالات دستگاهها برطرف شده و تعمیرات روی آنها صورت می گیرد و دستگاه و واحد صنعتی جانی دوباره می یگرد و در واقع نو می شود تا بتواند وظیفه اش را به بهترین شکل انجام دهد

 

انواع مدارك حسابرسی

1- مشاهده عيني توسط خود حسابرس (ديدن داراييها )

2- اظهارات اشخاص ثالث (مثل گرفتن تاييديه از بدهكاران بابت بدهيشان طبق دفاترشان )

3- اسناد معتبر رسمي يا غير رسمي (فاكتورهاي خريد و فروش )

4- اظهارات مقامات و كاركنان دستگاه (به صورت شفاهي و كتبي )

5- محاسبات خود حسابرس (محاسبه خود حسابرس جهت اطمينان از محاسبات انجام شده شركت )

6- رويدادها و اقدامات بعدي (اقدامات بعد از ترازنامه )

7- اطلاعات و مدارك حسابرس ديگر (سيستمهاي كنترل داخلي در پرونده هاي شركت و يا حسابرسان قبلي )

8- تكنيكهاي حسابرسي

9- شمارش بازرش عيني

10- اخذ تاييديه از اشخاص ثالث

11- سند رسمي

12- مداقه (دقت عمل بيشتر )

13- محاسبه مجدد

14- پرس و جو

15- رديابي

16- تطبيق اطلاعات مربوط به يكديگر

17- رسيدگي به دفاتر و مدارك معين

18- مشاهدات و ملاحظات

 

ابهاماتی  پیرامون چگونگی طرح پرونده های مالیاتی در هیات های حل اختلافی که بهتر است حسابداران که کارهای حسابداری انجام می دهند از آنها آگاه باشند.

1⃣ مستفاد از ماده ی ۲۵۱ ق.م.م، مودی یکماه از تاریخ ابلاغ رای قطعی هیات حل اختلافی فرصت طرح پرونده در شورای عالی مالیاتی را دارد. توجه داشته باشیم که منظور برگ قطعی در این خصوص نیست.!

 

در حقیقت مودی مالیاتی میتوانید یکماه از تاریخ ابلاغ رای موضوع ماده ۲۴۷ (هیات تجدید نظر) ، و به استناد عدم رعایت قوانین و مقررات موضوعه به شورای عالی مالیاتی (۲۵۱) شکایت کنید. ایراد شکلی

 

2⃣ در راستای رسیدگی ها و استفاده مودی از حقوق قانونی خود، مودی می تواند از برگ قطعی مالیاتی بدون محدودیت زمانی و به شرط ایراد ماهیتی در رسیدگی به هیات موضوع ماده ۲۵۱ مکرر (وزارت امور اقتصاد و دارایی) ، درخواست رسیدگی کند. رای صادره قطعی است.

 

3⃣ در مواقعی پرونده مالیاتی بعد از قطعی شدن در حوزه ی مالیاتی به اداره ی وصول و اجرا ارسال میشود. در این هنگام مودی مالیاتی می تواند به برگ قطعی بدون محدودیت زمانی و با ابلاغ برگ اجرایی از طرف آن اداره ی محترم ،از  هیات موضوع ماده ی ۲۱۶ درخواست رسیدگی نماید.

(هم شکلی و هم ماهیتی،بسته به وضعیت پرونده).

4⃣ لازمه ی طرح پرونده در دیوان از مرحله ی برگ قطعی ، گذر از هیات ۲۱۶ است.  رای وحدت رویه دیوان عدالت اداری به شماره  ۹۶۱

5⃣ آرای قطعی هیات های حل اختلافی به مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ برای مودیان داخل کشور و شش ماه برای مودیان خارج کشور قابل طرح در دیوان عدالت اداری میباشد.

6⃣ رای هیات بدوی هم می توان با شرط زمانی ذکر شده ( ۳ماه و ۶ ماه ) به دیوان دادخواست داد.

چون در این مورد،اقدام از مرحله ی رای قطعی هیات  است و نه برگ قطعی ، لزومی به طرح در  هیات ۲۱۶ نیست.

 

خبر اقتصادی و مالی دیگر اینکه :

واریز مستقیم حقوق از بانک مرکزی به حساب‌ کارمندان از سال آینده

معاون نظارت مالی و خزانه‌داری  کل کشور اعلام کرد:

🔹 از ابتدای سال آینده حقوق کارکنان مستقیم از بانک مرکزی به حساب آنها واریز می شود

🔹از مزایای این روش این است که دیگر دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانند برغم کسر مالیات و بیمه از حقوق افراد آن را به دستگاه‌های مربوطه نپردازند.