-

در روش قیمت گذاری NIFO) Next-In-First-Out)  اولین صادره با نرخ وارده آتی، حواله خروج كالا بر اساس قيمت تمام شده صادر نمی شود بلكه كالاي صادره بر اساس قيمتي كه سفارش داده شده است و هنوز به انبار وارد نشده قيمت گذاری می گردد.

🔹مثال:  اگر موجودی کالای در انبار  در 2 مرحله ابتدا با نرخ ۱۰۰ ریال و در مرحله بعد با نرخ  ۱۶۰ ریال وارد شده است و در مرحله سوم از همين كالا با نرخ ۱۷۰ ریال سفارش داده شده كه هنوز تحویل انبار نشده است، در چنين وضعيتي كالاي صادره از انبار با نرخ ۱۷۰ ریال ثبت مي گردد.

 ⭐️ نکته ۱: 

مهمترين مزيت اين روش این است كه قيمت جايگزيني آن نسبت به روش لایفو نزديك تر به نرخ روز است.

 ⭐️ نکته۲: 

این روش برای ارزیابی موجودی کالا جز در شرايط بسيار خاص از لحاظ گزارش گیری های مالی بکار میرود و از روش هاي پذيرفته شده حسابداری محسوب نمي شوند و بطور خاص در مقايسه با روش های متداول مانند میانگین، FIFO و LIFO، كمتر مورد استفاده قرار مي گيرند. 

 

در روش اولین صادره با گرانترین نرخ وارده (هایفو) Highest-In-First-Out کالای صادره از انبار بر اساس گرانترین نرخ کالای وارده به انبار قیمت گذاری می شود و این بیشترین نرخ تا زمانی که مواد با بالاترین قیمت تمام شود ادامه دارد و پس از ان نرخ بیشتر بعدی مورد استفاده قرار می گیرد. 

بنابراین در روش hifo کالاهای با قیمت تمام شده بالاتر به حساب تولید یا فروش منظور می شوند و موجودی پایان دوره بر اساس نرخ های پایین تر ارزشیابی و در ترازنامه منعکس می گردند.

روش hifo دارای این مزیت است که در نوسان قیمت ها بیشترین هزینه مواد بدوا” جذب تولید یا فروش می شود و ارزیابی موجودی کالای پایان دوره بر اساس هزینه پایین انجام می شود که منجر به ایجاد یک ذخیره مخفی می گردد.

این روش برای ارزیابی موجودی کالا جز در شرایط بسیار استثنایی از لحاظ مقاصد گزارشگری مالی بکار می رود و جزء روش های پذیرفته شده حسابداری محسوب نمی شود .

▫️مثال:
فرض کنید در یک شرکت بازرگانی موجودی پایان دوره یک قلم از کالاهای شرکت در پایان سال مالی ۹۲ تعداد ۵۰۰ عدد باشد و اطلاعات زیر در مورد آن کالا در دست است:

موجودی کالای اول دوره ۲۰۰ با قیمت ۱۰۰،۰۰۰ ریال
خرید اول ۲۵۰ با قیمت ۱۳۰،۰۰۰ ریال
خرید دوم ۳۰۰با قیمت ۱۱۵،۰۰۰ ریال
خرید سوم ۲۰۰ با قیمت ۱۲۵،۰۰۰ ریال

مطلوبست محاسبه بهای تمام شده کالای پایان دوره بر اساس روش HIFO:

▫️پاسخ:
بالاترین قیمت مربوط به اولین خرید          ۳۲،۵۰۰،۰۰۰ = ۱۳۰،۰۰۰ * ۲۵۰
بالاترین قیمت بعدی مربوط به سومین خرید ۲۵،۰۰۰،۰۰۰ = ۱۲۵،۰۰۰ * ۲00
بالاترین قیمت بعدی مربوط به دومین خرید ۵،۷۵۰،۰۰۰ = ۱۱۵،۰۰۰ * ۵0       
بهای تمام شده کالای پایان دوره(۵۰۰ عدد)  ۶۳،۲۵۰،۰۰۰ ریال

بنابراین برای ثبت سند حسابداری موارد بالا در نرم افزار حسابداری باید دقت لازم را به خرج داد.

 

حسابرسی های سازمان تامین اجتماعی را جدی بگیرید

قابل توجه اشخاص حقوقي 
🔸عملیات حسابرسی از دفاتر قانونی و حسابداری کارفرمایان (توسط سازمان تامین اجتماعی)  و نحوه اجراي آن در قالب بخشنامه هاي 11و 1/11 و 12 جدید درآمد صورت میگیرد و گردش کار به صورت زیر است بنابراین شما به عنوان حسابدار که کارهای حسابداری شرکت ها را انجام می دهید باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

1. معمولا در خواست انجام حسابرسی از طریق شعبه اي که پرونده مطالباتی شرکت در آن مورد رسیدگی قرار میگیرد و یا محل کارخانه کارگاه هاي تولید صنعتی صورت میگیرد.

2. درخواست مربوطه ،  به موسسات حسابرسی سازمان تأمین اجتماعی در تهران یا شهرستان ذيربط ارسال و گروهی براي رسیدگی و بازرسی از دفاتر قانونی و اسناد مالی شرکت به شرکت مراجعه می نمایند , و یا اسناد و مدارك شرکت را تقاضا می نمایند تا به موسسه حسابرسی ارسال و در محل مؤسسه این حسابرسی صورت میگیرد.

 3. معمولا قبل از انجام حسابرسی , فرم هایی مخصوص براي شرکت مربوطه ارسال میگردد که در آن یک سري اطلاعات در رابطه با دفاتر قانونی و اظهارنامه هاي مالیاتی مورد سوال قرار میگیرد که شرکت پس از تکمیل فرم هاي مربوطه و ارسال آن به موسسه یا شعبه ذي ربط، مراحل بعدي انجام می یابد. كانال مديريت مالي

4. مؤسسات حسابرسی سازمان تأمین اجتماعی پس از رسیدگی، مدارك مربوطه را در فرم هاي مخصوص(کاربرگ) وارد و به شعبه ذي ربط که پرونده مطالباتی شرکت در آن رسیدگی میشود ارسال می نمایند , شعبه نیز بر پایه کاربرگها اقدام به تهیه اعلامیه بدهی و ابلاغ به شرکتها مینماید.

🔸نکته اول :
 شرکتها به استناد مواد 42و43 قانون تأمین اجتماعی حق اعتراض و ارائه مدارکی دال بر رد بخشی از بدهی اعلام شده در صورت عدم پذیرش مبلغ تعیین شده دارند.

🔸نکته دوم : 
بدهی حق بیمه ناشی از حسابرسی از تاریخ ابلاغ به کارفرما تا 30 روز مشمول جریمه تأخیر نمی باشد و پس از آن اعم از اینکه در مرحله برآوردي باشد یا قطعی ماهیانه 2 %جریمه تاخیر پرداخت به آن تعلق میگیرد.