-

قاضی پور: قسم خورده ایم مشکلات را حل کنیم
🔸سپرده گذاران کاسپین که مدتی است امکان برداشت وجوه خود از این موسسه را ندارند چند هفته ایست اقدام به تجمع مقابل ساختمان مرکزی این موسسه و بانک مرکزی کرده و امروز به مجلس رفته اند.

حسابداری پخش مویرگی:

فروش مویرگی به نوعی از فروش گفته میشود که از طریق یک شبکه گسترده و جامع صورت می پزیرد . در واقع در این نوع فروش ، سطح فروش بسیار گسترده بوده و در سطح یک شهر ، استان و یا کشور و در بعضی حالات کشورهای همسایه صورت می پزیرد. سیستم فروش و پخش مویرگی یکی از زیر سیستم های نرم افزار حسابداری باتیز می باشد که امکان پخش سرد و پخش گرم را دارا می باشد.

این نوع فروش میتواند توسط دفتر مرکزی , نمایندگی های فروش ، شعب مستقل و یا شعب غیر مستقل صورت گیرد . در تمامی این موارد دفتر مرکزی بصورت مستقیم در فروش دخالت داشته و یا با دادن اختیارات به شعب و نمایندگی ها بصورت غیر مستقیم از طریق دریافت گزارش بصورت آنلاین یا آفلاین فروش شعب و نمایندگی های خود را کنترل می کند .

امکان استفاده از دستگاههای تبلت و گوشی که دارای سیستم عامل اندروید باشند هم فراهم است. 

فروش و پخش مویرگی به دو دسته تقسیم میشود :

پخش سرد : پخش سرد نوعی از پخش است که در آن ابتدا ویزیتور یا عامل فروش با مراجعه به محل کار خریدار ویزیت را انجام و سفارش را دریافت می کند و سپس فاکتور در محل دفتر مرکزی صادر و سپس جنس سفارش شده برای سفارش دهنده ارسال می گردد. این نوع پخش برای فروش محصولاتی است که تاریخ انقضاء نداشته و یا تاریخ انقضاء آنها محدود نیست . مثلا پخش دارو و محصولات آرایشی و بهداشتی.

پخش گرم : پخش گرم به نوعی از پخش گفته می شود که در آن ویزیتور کالاهای مورد فروش را با خود حمل کرده و در محل خریدار حاضر شده و به محض سفارش مشتری جنس را به مشتری تحویل می دهد و همانجا فاکتور را صادر کرده و با مشتری تسویه می نماید. این نوع پخش برای فروش محصولاتی است که تاریخ انقضاء محدود داشته و از نوع فاسد شدنی می باشند مثلا پخش محصولات غذایی و دامی.

نوع حسابداری و نحوه ثبت اسناد حسابداری در نرم افزار حسابداری در هر دو نوع پخش یکسان بوده و تنها دارای کمی انعطاف در زمینه هایی مانند انبار می باشد. حسابداری پخش مویرگی از نظر کلی در دسته حسابداری بازرگانی ( خرید و فروش ) جای می گیرد و در واقع از کدینگ این نوع حسابداری پیروی می کند.

کدینگ حسابداری یا همان سرفصل های حسابداری شرکتهای بازرگانی در سطح گروه دارای دو حساب با نامهای فروش و بهای تمام شده کالای فروش رفته می باشند که این دو حساب در واقع نمایانگر سود شرکت هستند. در شرکت های پخشی که دارای نمایندگی و شعب می باشند این دو حساب در سطح تفضیلی به جزء شعب و نمایندگی ها متصل می شوند تا میزان فروش و بهای تمام شده هر تفضیلی و در نهایت میزان سود و یا زیان آنها مشخص گردد .

موضوعی که در حسابداری پخش مویرگی بسیار حائز اهمیت است و باعث ایجاد گرایشی خاص از نوع حسابداری بازرگانی است ، میزان بالایی از مشتری در این نوع از حسابداری است که گاهاً به بیش از هزار مورد میرسد . کنترل حساب این تعداد مشتری بسیار سخت و در مواقعی بسیار زمان بر است.

در پخش مویرگی بر خلاف شرکتهای بازرگانی مشتریان با مبالغ ریز و با تعداد گردش بالا هستند ولی در شرکتهای بازرگانی از نوع بنکداری مشتریان با مبالغ عمده و با تعداد گردش پایین هستند . پس نتیجه می گیریم که تعداد گردش کلی مشتریان در شرکتهای پخش مویرگی بسیار بالاتر از شرکتهای بازرگاتی بوده و کنترل حساب مشتریان نیازمند برنامه ریزی دقیق می باشد . و تعداد آرتیکل های سند حسابداری این شرکت ها در نرم افزار حسابداری بسیار زیاد بود و به تبع آن محاسبات مربوط به بهای تمام شده کالای فروش رفته و ... بسیار زمانبر است. 

در این زمینه نرم افزارهای حسابداری زیادی نوشته شده است که نرم افزار حسابداری باتیز یکی از آنها است. این نرم افزار ها کمک بسیار زیادی به حسابداران و مدیران مالی میکنند تا بتوانند برنامه ریزی بهتری جهت این موضوع داشته باشند.

در ضمن برای اینکه ورود اطلاعات در نرم افزار راحتتر باشد بخشی از ورود اطلاعات در روی تبلت با سیستم عامل اندروید صورت می گیرد که قابلیت حمل توسط ویزیتور را داراست.