-

سند حسابداری در نرم افزار حسابداری به دو صورت عملیاتی و دستی ثبت می شود. اسناد عملیاتی اسنادی هستند که توسط عملیات در نرم افزار حسابداری مالی ثبت می شوند. برای مثال وقتی شما یک فاکتور فروش در سیستم ثبت میی کنید ، این فاکتور فروش منجر به ثبت یک سند حسابداری در حسابداری مالی می شود. همین طور زمانی که هزینه هایی تنخواه گردان را ثبت می کنید و یا سایر عملیات ....

ما فعلا در این مقاله قصد داریم که در مورد نحوه ثبت و اصلاح سند حسابداری به صورت دستی در نرم افزار حسابداری باتیز و یا نرم افزار حسابداری بیت صحبت کنیم.

برای ثبت سند حسابداری در نرم افزار حسابداری باتیز باید ابتدا وارد نرم افزار شده و از منوی مالی گزینه حسابداری مالی را  انتخاب نمایید و سپس منوی ثبت و اصلاح سند حسابداری را انتخاب نمایید:

ثبت سند در نرم افزار حسابداری باتیز

در این حالت فرم ثبت و اصلاح سند حسابداری برای شما نمایش داده می شود. 

سند نرم افزار حسابداری باتیز

 

همانطور که در شکل بالا می بینید در بالای این فرم کلیدهای جدید و اصلاح و حذف و ... وجود دارد. هر کدام از این کلیدها کاری را انجام می دهند که به مرور با آنها آشنا می شویم.

در این فرم لیست تمام اسناد حسابداری ثبت شده در نرم افزار حسابداری را می توانید مشاهده کنید. مثلا در فرم بالا تمام سند های حسابداری ثبت شده توسط فاکتور فروش که یک عملیات در سیستم محسوب می شود را مشاهده می کنید. درر کنار لیست سند ها هم نوشته است که این سند حسابداری خاص مربوط به کدام عملیات است.

ستون نوع سند در این جدول مشخص کننده نوع عملیات صادر کننده سند حسابداری است. یک شماره عملیات هم در این جدول مشاهده می کنید که مشخص می کند این سند حسابداری مربوط به عملیات شماره چند است. مثلا این سندد حسابداری مربوط به فاکتور فروش شماره چند است.

در کنار آن ستون شماره سند را داریم که شماره سند را مشخص می کند و همچنین تاریخ سند حسابداری را داریم که  مشخص می کند این سند حسابداری در کدام تاریخ ثبت شده است.

سپس ستون شرح را داریم که شرح کلی سند را نمایش می دهد. همانطور که می دانید سند حسابداری دارای یک شرح کلی است که در بالای سند حسابداری وجود دارد و هر آرتیکل سند حسابداری هم برای خودش یک شرح جداگانه دارد.

اگر در جدول بالای فرم کمی به قسمت چپ برویم مشاهده می کنید که ثبت کننده و آخرین تغییر دهنده و تایید کننده سند حسابداری در این جدول نمایش داده می شود . خوب این برای کاربر خبر خیلی خوبی است . هر سند حسابداری که ثبت شود نام ثبت کننده سند حسابداری در سیستم ثبت می شود. در ضمن اگر کسی سند حسابداری را اصلاح کند آنگاه آخرین تغییر دهنده نیز ثبت می شود و در نهایت اگر کسی سند حسابداری را تایید کند نام تایید کننده سند حسابداری نیز ثبت می شود.

سند حسابداری در نرم افزار حسابداری باتیز و نرم افزار حسابداری سما و نرم افزار حسابداری بیت دارای وضعیت های  مختلفی می تواند باشد. وضعیت های مختلف سند حسابداری عبارتند از : یادداشت - موقت - تایید شده - تصویب شده.

سند یادداشت سندی است که در هیچ گزارشی دیده نمی شود و فقط به عنوان یک پیش نویس در سیستم ثبت شده است.

سند موقت در تمام گزارشات ظاهر می شود ولی امکان اصلاح و حذف ان وجود دارد.

سند تایید شده مانند سند حسابداری موقت است با این تفاوت که دیگر امکان اصلاح و حذف را ندارد.

سند تصویب شده همان سند تایید شده است که وضعیت آن تصویب شده است.