-

چند سوال کاربردی در مورد تحریر دفاتر قانونی حسابداری


💢سوال شماره 1 

چنانچه ثبت عملیات فروردین ماه و تراز افتتاحیه قبل از تاریخ پلمپ دفاتر قانونی باشد آیا اشکالی دارد چنانچه شرکت 100% متعلق به دولت باشد چه حکمی دارد❓

جواب – هرگونه ثبت عمليات در دفاتر بايستي بعد از پلمب دفاتر صورت گيرد و از اين بابت تفاوتي بين شركتهاي دولتي و خصوصي وجود ندارد.

چنانچه عملياتي در دفاتر پلمب شده به تاريخ قبل از پلمب ثبت گردد مشمول مقررات تاخير ثبت و  پلمب خواهد بود.

 

💢سوال شماره 2

آیا در مواردی که عملیات بطور کامل در دفاتر قانونی ثبت می­گردد ولی اسناد با کامپیوتر صادر می‌گردند مودی مکلف به تسلیم گزارش سه ماهه می‌باشد یا خیر❓

✔️ج – خير زيرا سيستم به طور كامل مكانيزه نيست ضمن اينكه در آئين نامه تحرير دفاتر عنوان شده است مودياني كه از سيستم مكانيزه استفاده مي نمايند حداقل بايستي ماهي يك بار خلاصه عمليات را در دفاتر روزنامه ثبت نمايند، بنابراين ثبت روزانه عمليات در دفاتر مشمول تسليم گزارش موضوع قسمت اخير ماده 17 آئين نامه نحوه تنظيم و تحرير دفاتر قانوني ..... نخواهد بود.

 

💢سوال شماره 3

چرا با وجود غیر کاربردی بودن دفاتر روزنامه و کل اقدامی برای مکانیزه و یکنواخت  نمودن ثبت عملیات مالی به عمل نمی آيد❓

✔️ج- هر چند عبارت غيركاربردي بودن داراي مفهوم مشخص نمي باشد معهذا استفاده از دفاتر قانوني روزنامه و كل مادامي كه قانون تجارت اصلاح نگردد الزامي خواهد بود.

 

💢سوال شماره 4

آیا اشتباه حسابداری که در خلال سال کشف نشده باقی بماند در سال بعد موجب رد دفاتر است❓

✔️ج – طبق تبصره ماده 11 و بند 10 ماده 20 آئين نامه تنظيم دفاتر (تبصره 2 ماده 95) موجب رد دفاتر است ولي با استاندارد حسابداري و اصلاح اشتباهات مغاير است.

 

💢سوال شماره 5

در صورتی‌ که شرکت تراز سه ماهه را به سازمان امور مالیاتی ارائه نکرده باشد تکلیف حسابدار رسمی چیست❓

✔️ج – عدم ارسال خلاصه عمليات سه ماهه موضوع قسمت اخير ماده 17 آئين نامه نحوه تنظيم و تحرير طبق قسمت اخير بند 12 ماده 20 آئين نامه مزبور موجب رد دفاتر مي باشد بنابراين در اين گونه موارد حسابدار رسمي قبل از تهيه گزارش مالياتي بايد مراتب را در اجراي بند 3 ماده 97 قانون ماليات هاي مستقيم به اداره مالياتي مربوط اعلام نمايد.

 

💢سوال شماره  6

عدم ثبت چه مواردی از اسناد حسابداری باتوجه به ماهیت حساب موجب رد دفاتر می­گردد❓

✔️ج- به موجب بند 2 ماده 20 آئين نامه نحوه تحرير دفاتر عدم ثبت يك يا چند فعاليت مالي در دفاتر به شرط احراز موجب رد دفاتر است.

 

💢 سوال شماره 7

آیا اظهارنامه مالیاتی تعریف مشخصی دارد و آیا درج اسم به تنهايي در فرم مخصوص به معنی دادن اظهار نامه است❓

✔️ج – اظهار نامه مالياتي براي منابع مختلف مالياتي طبق نمونه‌اي مي‌باشد كه توسط سازمان امور مالياتي تهيه و در دسترس قرار مي گيرد.

 

👈 آیا وظیفه حسابدار کاهش مالیات است؟ 

در پاسخ به سوال فوق باید بگویم خیر. چرا که حسابداری روشی است جهت ثبت، تلخیص و طبقه بندی درست رویدادهای مالی است.

حال اگر ما از یک حسابدار خوب بهره بگیریم او می تواند بامدنظرقراردادن آنچه که دربالا گفته شد بیلان مالی و گزارشات دقیقی را استخراج نموده و در بحث امور مالیاتی نیزبابهره مندی ازاطلاعات درست ، کمک های شایانی را ارائه دهد.

یک حسابدار آشنا به قوانین مالیاتی می تواند باعث شود در آمدها وهزینه ها درست طبقه بندی شده و گزارش و اظهارنامه صحیحی را به اداره امور مالیاتی ارائه و از آن در مراجع قانونی و شورای حل اختلاف دفاع نماید.

پس میتوان نتایج کار حسابداری را به گونه ای کاهش مالیات نیز در نظر گرفت ولی کار اصلی حسابداری کاهش مالیات نیست.

این نگاه یک نگاه غلط بوده و اگر کسی امروز حسابداری را با کاهش مالیات درنظر گیرد هیچ گاه نمیتواند به آینده کار ی خود به طور صحیح ادامه داده و کسب انتفاع نماید.

 

آیا میتوان به برگ #مالیات_قطعی اعتراض کرد ؟

▫️ طبق ماده ۲۵۱ قانون مالیاتهای مستقیم هم مودی و هم اداره امور مالیاتی میتوانند ظرف مدت یکماه پس از تاریخ ابلاغ رای قطعی هیات حل اختلاف مالیاتی به استناد عدم رعایت قوانین و مقررات موضوعه به شورای عالی مالیاتی شکایت و نقض رای و تجدید رسیدگی را خواستار شوند .

▫️ اگر این مهلت یکماهه گذشته باشد و مودی یا ... اعتراضی نکرده باشد و یا پس از این یکماه مدارکی به دست آید که میتواند نتیجه رای را به نفع خود تغییر داد اکنون چه باید کرد ؟ 

🔹در پاسخ به ماده ۲۵۱ مکرر:
این ماده در مورد مالیات های مستقیم و غیر مستقیم قطعی شده است که در مرجع دیگری قابل طرح نیست یعنی طبق قانون تمامی مراحل را پشت سر گذاشته اید و همچنین به استناد مدارک و دلایل کافی ادعای غیر عادلانه بودن مالیات قطعی شده را دارید .

🔹راه حل این است که درخواست را طی نامه ای به وزیر اقتصاد و دارایی مبنی بر شکایت و تقاضای تجدید رسیدگی ارائه دهید . وزیر اقتصاد و دارایی با اختیارات خود پرونده مورد نظر را به هیاتی مرکب از ۳ نفر به انتخاب خود جهت رسیدگی ارجاع میدهد .

🔹به منظور ارائه تقاضا و اعتراض به حکم قطعی مالیاتی ، بهتر است فرم مخصوص تعبیه شده در این رابطه ، تکمیل و مستندات مربوطه ضمیمه و به دبیر خانه تسلیم گردد .

🔹پس از ارائه فرم ، مدارک بررسی و در صورت وجود نواقص ظرف ۲ هفته مراتب به مودی اعلام میگردد . در صورتی که فرم مربوطه بطور صحیح تکمیل و ارائه نشود و یا مستندات کافی نباشد دبیرخانه موضوع را بلا اقدام تلقی و مختومه می نماید .

🔹در هر حال مدارک ارائه شده بررسی و رای هیات به اکثریت آرا قطعی و لازم الاجرا می باشد و جای هیچگونه اعتراض و بررسی دیگری وجود ندارد .