-

امروزه شرکت‌ها در فرآیندهای مالی با انواع مختلفی از نرم افزارهای حسابداری و توسعه فرصت‌های جدید مواجه هستند. بهره بردن از این فرصت‌ها و اعمال یک استراتژی اثربخش می‌تواند مزیت بازار رقابتی و پایداری بلندمدت را به ارمغان بیاورد.

تصمیم گیری به موقع و درست یکی از اصلی ترین کارهای مدیریت یک شرکت است. شاید شما بارها و بارها در تصمیم‌گیری‌های شرکت خود با مشکل مواجه شده‌ باشید، اما چه راهکاری برای مقابله با آن اندیشیده‌اید؟ 

در طول سالهای گذشته شاهد بوده‌ایم که تقریباً تمامی شرکت‌ها، سرمایه‌گذاری‌های بسیاری بر روی تکنولوژی اطلاعات اعم از نرم‌افزار و سخت‌افزار داشته‌اند. نرم افزارهای زیادی هم در این زمینه توسعه پیدا کرده اند. نرم افزار حسابداری، نرم افزار ERP ، نرم افزار BPMS و ...

به همان اندازه‌ای که مسیر و روش تحلیل بر روی دیتا در یک شرکت اهمیت دارد، وجود داده‌های با ارزش و به روز نیز اهمیت دارد تا بتوان با استفاده از آن، این داده‌ها را به گزارشات تحلیلی مفید برای مدیران و سایر افراد شرکت تبدیل کرد؛ هر چقدر گزارشاتِ کاربردی‌تری از یک کسب و کار داشته باشیم، می‌توانیم فرآیندهای شرکت را به نحوی مدیریت کنیم که به افزایش بهره‌وری کسب و کار منجر شود.

اساس تصمیم‌گیری موفق در یک شرکت، دریافت اطلاعات صحیح در زمان مناسب است، اگر اطلاعات به موقع به دست مدیریت نرسد و یا اطلاعات درستی به مدیریت داده نشود عملا تصمیم گیری مناسبی صورت نخواهد پذیرفت. در برخی اوقات شکاف عمیقی بین اطلاعات مورد نیاز مدیران و انبوه داده‌های یک شرکت وجود دارد. ضمن آنکه برخی اطلاعات از خارج از شرکت و از طریق اطلاعات بازار و رقبا تامین می‌گردند.

نرم افزار حسابداری مناسب یک نیاز ضروری برای ایجاد یک کسب و کار هوشمند است. 

بسیاری از ما معتقدیم که حسابداری زبان تجارت است، زیرا از طریق تهیه گزارش‌های مالی، اطلاعات لازم را درباره وضعیت واقعی کسب و کارمان در اختیار اشخاص مربوطه قرار می‌دهد. این اشخاص شامل مدیران واحدهای مختلف در یک شرکت، سهامداران، اعتبار دهندگان، وحتی برخی از کارکنان شرکت‌ها هستند. از منظری دیگر از حسابداری به عنوان مبنای هوش تجاری یاد می‌شود.

حسابداران اساساً برای پردازش اطلاعات مربوط به رویدادهای مالی موثر بر سازمان‌ها و واحدهای تجاری و گزارش اثرات این گونه رویدادها به تصمیم‌گیرندگان، گزارش ارائه می‌دهند.

ابزار کار حسابداران نیز همان نرم افزار حسابداری است. نرم افزار حسابداری است که اطلاعات را در آن ثبت می کنیم و با آن پردازش می کنیم و سپس از آن گزارشات مورد نظر خود را تهیه و به مدیریت ارائه می کنیم.

هوش تجاری یا BI روشی است که در حال حاضر به بلوغ رسیده است. اکثر شرکت‌ها از داده‌ها و ابزارهای هوش تجاری برای تصمیم‌گیری بهتر استفاده می‌کنند. مساله اصلی، بهترین استفاده از داده برای کسب مزیت رقابتی در حوزه‌هایی مثل تجزیه‌ و تحلیل گزارشات و پیش‌بینی آن‌ها است.

حسابداران داده‌های بسیاری را جمع‌آوری می‌کنند، اما اگر نتوانند آن را به اطلاعات مفید در جهت هوشمندسازی کسب و کارها تبدیل کنند، با مشکلات جدی مواجه می‌شوند.