تعداد عوامل مالی اصلی برای جریان نقدی در کسب و کار را می توان هفت عامل دانست. هر کدام از این عوامل اطلاعات منحصربهفردی را ارائه میدهد.
وقتی که این اطلاعات باهم تحلیل و بررسی شوند؛ میتوانند ما را در شناسایی بخشهایی از جریان نقدی که نیازمند بهبود هست، یاری دهند. این امر باعث کاهش هزینهها یا تلفات مالی شده و دقت تصمیمات استراتژیک را در کسبوکار بیشتر می کند.
حالا ببینیم هفت عامل مؤثر بر جریان نقدی چه هستند؟
عامل اول : روزهای حسابهای دریافتنی
روزهای حسابهای دریافتنی، بهطور میانگین تعداد روزهایی است که مشتری بدهی خود را پرداخت میکند. البته با فرض اینکه پرداخت در شرایط اعتباری صورت گیرد.
در نرم افزار حسابداری باتیز در هنگام ثبت فاکتور فروش می توانید تعیین کنید که مشتری باید وجه این فاکتور را در چه مهلتی پرداخت کند.
مدت بازپرداخت ممکن است ۳۰ روز باشد. درواقع یک مشتری ۳۰ روز، برای پرداخت صورتحساب خود بهطور کامل فرصت دارد. بااینحال، مشتریان همیشه بهموقع بدهی خود را بازپرداخت نمیکنند؛ بنابراین اگرچه اصطلاحاً ۳۰ روز مهلت بازپرداخت وجود دارد؛ با اینحال تعداد روزهای حسابهای دریافتنی میتواند خیلی طولانیتر باشد.
فاصله بین زمانی که یک فاکتور ایجاد میشود و هنگامیکه آن فاکتور بهطور کامل پرداخت میشود، بهشدت میتواند بر جریان نقدی در کسبوکار تأثیر گذارد.
عامل دوم - روزهای حسابهای پرداختنی
روزهای حسابهای پرداختنی، بهطور میانگین تعداد روزهایی است که طول میکشد به یک فروشنده یا تأمینکننده وجه نقد پرداخت شود.
برای مثال، یک شرکت ممکن است بهصورت ماهانه قهوه شرکت را تأمین کند. این شرکت (فروشنده) احتمالاً شرایط پرداخت را ۳۰ روزه تعیین میکند. این بدان معنی است که شرکت ۳۰ روز برای پرداخت کامل هر صورتحساب فرصت دارد.
برخلاف حسابهای دریافتنی، معمولاً وجه نقد سریعتر به فروشندگان و تأمینکنندگان در کسبوکار پرداخت میشود که میتواند فشار نقدینگی ایجاد کند.
اگر یک شرکت مجبور باشد تمام نقدینگی خود را صرف تأمینکنندگان کند، باید منتظر مشتریان برای پرداخت بماند، آنها فقط میتوانند در سطح محدود و بدون هیچگونه نقدینگی در بانک فعالیت کنند.
عامل سوم - روزهای کار در حال انجام
برای سازمانهای محصول محور، روزهای موجودی، بهطور میانگین تعداد روزهایی است که محصولات قبل از فروش در انبار موجود هستند. برای یک سازمان خدمات محور، روزهای مربوط به کار در حال انجام، روزهای بین پرداخت دستمزد و مواد است، این درحالیست که کار تمامشده و فاکتور صادر میشود.
یکی از راههای بهبود جریان نقدی در اینجا فرآیند سادهسازی مدیریت شغل است. بهینهسازی گردش کار در یک شغل، تعداد کارها و روزهای در حال انجام را کاهش داده و تأثیر مثبتی بر جریان نقدی دارد. علاوه بر این، هنگامیکه یک کار سریعتر تکمیل میشود، مشتری رضایت بیشتری داشته و احتمالاً انگیزه قویتری برای پرداخت سریعتر خواهد داشت.
عوامل گروه بعدی بر درصدهای خاصی تمرکز نموده که تأثیر عمدهای بر کسبوکار دارد. حتی تغییرات جزئی در این درصدها میتواند موجب بهبود جریان نقدی کسبوکار شما یا باعث تخریب آن شود.
عامل چهارم - درصد تغییر قیمت
درصد تغییر قیمت، نوسانات قیمت را نشان میدهد و میتواند شامل افزایش یا کاهش قیمتی یا تخفیف موقتی باشد.
عواملی وجود دارد؛ که پیشبینی آنها تقریباً غیرممکن است، مانند افزایش قیمت حاملهای سوخت یا افزایش قیمت مواد غذایی. شرکت شما باید توانایی سازگاری با این تغییرات را داشته باشد، چراکه نظارت بر حاشیه سود شما مهم است.
اگر میبینید حاشیه سود شما در حال کاهش است، ممکن است وقت آن رسیده باشد که نرخهای خود را مجدداً ارزیابی کنید.
عامل پنجم - درصد رشد درآمد
یکی از روشهای افزایش جریان نقدی افزایش فروش به نظر میرسد. به نظر شما این روش چقدر منطقی به نظر میرسد؟
درواقع، افزایش فروشها برخی اوقات موجب تشدید مشکلات مربوط به جریان نقدی میشود.
فروش نیازمند پول است. شما باید برای تولید محصول و نگهداری آن در انبار پول پرداخت کنید؛ همچنین باید به بازاریاب خود برای فروش محصول پول پرداخت کنید. برای کسبوکار خدمات محور، افزایش فروش به معنی افزایش ساعات لازم برای تکمیل کار جدید است.
به یاد داشته باشید، هیچ تضمینی وجود ندارد که مشتری پول شما را بهموقع پرداخت کند. شما باید در بانک پول کافی برای پوشش هزینههای نیروی کار و هزینههای عملیاتی داشته باشید.
اگر شما در حال حاضر منابع کمی در اختیاردارید، افزایش فروش در واقع میتواند جریان نقدی شما را بهشدت کاهش دهد.
عامل ششم - درصد بهای کالاهای فروختهشده
بهای تمامشده کالاهای فروختهشده (بهای تمامشده خدمات) اساساً تمام بهایی است که بهطور مستقیم با تولید یک محصول یا ارائه یک خدمت ارتباط دارد.
در نرم افزار حسابداری باتیز شما می توانید این گزارش را به طور کامل تهیه نمایید. کالایی که فروخته اید چند درصد آن مربوط به بهای تمام شده کالا بوده است. نقش مواد اولیه و دستمزد و سربار چقدر بوده است؟
کاهش بهای تمامشده کالاهای فروختهشده بهطور مستقیم سطوح پایین را تحت تأثیر قرار میدهد. مراحل کاهش بهای تمامشده کالاهای فروختهشده شما میتواند شامل خرید مواد بهصورت انبوه، مذاکره با تأمینکنندگان و کاهش تلفات باشد.
از تمام هفت عامل مؤثر بر جریان نقدی، بهای تمامشده کالاهای فروختهشده بیشترین تأثیر را دارد.
حتی اگر شما قادر باشید فقط یک درصد بهای تمامشده خود را کاهش دهید، تغییر قابلتوجهی در سطوح پایین به وجود خواهید آورد.
عامل هفتم - درصد سربار
سربارها هزینههایی هستند که هرماه رخ میدهند و شامل اجاره، خدمات اینترنت، روشنایی، برق و حتی حقوق و دستمزد میباشند.
حتی اگر این هزینهها بهصورت ماهیانه به وقوع بپیوندد، به این معنا نیست که آنها هرماه یکسان هستند. یک فصل تابستان گرم و یا زمستان سرد میتواند بهسرعت صورتحساب برق را افزایش دهد. از طرف دیگر، یک ماه موفقیتآمیز برای گروه فروش شما به معنی پرداختهای کمیسیون بیشتر در آن ماه است.
بهمنظور حفظ درصد سربار تحت کنترل (که جریان نقدی را بهبود میبخشد)، شما باید بودجه خود را پیگیری کنید. نظارت بر بودجه واقعی در مقابل بودجه پیشبینیشده برای سربار، درصد سربارهای شما را پایدار نگه میدارد و موجب میشود شما بتوانید در آینده بودجهریزی عملیاتی بهتری داشته باشید.