حسابداری پیمانکاری - قسمت اول - آشنایی

تنوع موسسات و فعالیت های مختلف اقتصادی ، حسابداری را وادار کرده تا در قالب اصول، الزامات و استانداردها ، راه حل های مناسبی را برای نگهداری حسابهای فعالیت های گوناگون فراهم اورد به نحوی که صورتهای مالی موسسات تصویر گویا تری از نتایج عملیات و وضعیت مالی ارائه دهند . به تبع آن نرم افزار های حسابداری هم به صورت متنوع و هر کدام با یک سری خصوصیات و امکانات تولید و به بازار ارائه شده اند.

ارجاع طرح های ساخت و ساز ابنیه و تاسیسات و تجهیزات بزرگ از طرف کارفرمایان عمومی و خصوصی به پیمانکاران و انعقاد قرارداد های بلند مدت پیمانکاری برای اجرای طرح های یادشده و انجام دادن فعالیت های ساخت و ساز در قالب این قراردادها توسط پیمانکاران، یکی از فعالیتهای عمده اقتصادی است که نیازمند ثبت و ضبط معاملات و فعالیت های مالی و تهیه و تنظیم گزارش های درون سازمانی و اندازه گیری و شناخت درامد و در نهایت تهیه و ارائه صورتهای مالی متناسب برای پیمانکاران و کارفرمایان است .

حسابداری پیمانکاری و به تبع آن نرم افزار حسابداری مناسب برای پیمانکاری، یکی از مقولاتی است که مراجع حرفه ای و پژوهشگران و مولفان حسابداری در کشورهای پیشرفته از دیر باز به عنوان مقوله خاص در حسابداری به ان پرداخته اند و در کمتر کشورهای پیشرفته و همچنین در سطح بین المللی استاندارد های خاصی برای ان وضع شده است . در کشور عزیز ما نیز از سالهای پیش حسابداری پیمانکاری مورد بررسی است .

از آنجا که نرم افزار حسابداری باتیز محصول شرکت داده پردازان ارگس برای شرکت های پیمانکاری مناسب است و تعداد زیادی از مشتریان شرکت از نرم افزار حسابداری باتیز برای امور پیمانکاری استفاده می کنند ، تصمیم گرفتیم که مسائل پیمانکاری و نرم افزار حسابداری پیمانکاری را به صورت کامل و جامع در این سایت و در طول یک سری بحث ها به اشتراک بگذاریم.

 


قراردادهای بلند مدت پیمانکاری

طراحي و ساخت پرو ژه هاي بزرگ صنعتي نظیر سد سازي ، جاده سازی هواپیما سازي و یا ترکیبی از چند پروژه بزرگ مانند پالایشگاه و قطعات پیچیده ماشین آلات که از لحاظ ساخت به تکنولوژی مدرن نیاز دارند ، ازطریق قراردادهاي بلند مدت پیمانكاري انجام مي شود.

 


تعاریف و اصطلاحات قراردادهای بلند مدت پیمانکاری

پیمان :

منظور از پیمان اسناد و مدارکی است که طبق شرایط عمومی پیمان از طرف کارفرما ، تحویل پیمانکار می گردد .

كارفرما :

شخصیت حقیقي یا حقوقي است كه امضاء كننده یك طرف پیمان مي باشد و اجراي کامل عملیات موضوع پیمان را به پیمانکار واگذار مي نماید.

پیمانكار :

شخصیت حقیقي یا حقوقي است كه امضاء كننده طرف دیگر پیمان مي باشد واجراي عملیات موضوع پیمان را تا تکمیل نهایی به عهده می گیرد.

قرار داد :

قرار داد رابطه ای حقوقی بین پیمانکار و کارفرما است که منشاء تعهد و التزام برای طرفین میباشد.

دستگاه نظارت :

عبارت است از شخص حقیقی یا حقوقی که کارفرما به منظور اجرای تعهداتی که پیمانکار بر طبق مفاد پیمان و اسناد و مدارک پیوست آن به عهده گرفته ، تعیین و به پیمانکار کتبا معرفی می نماید ، پیمانکار موظف است کارها را بر طبق ضوابط و اصول فنی و همچنین بر طبق دستوراتی که دستگاه نظارت در حدود مشخصات اسناد و مدارک پیوست پیمان می دهد ، اجرا کند.


انواع قراردادهای بلند مدت پیمانکاری

1. قرارداد براساس واحد بها :

تعهد پیمانکار مبنی بر انجام عملیات موضوع پیمان بر اساس مبلغ معین برای هر واحد کار می باشدمثلا به ازای هر متر مربع بتن ریزی مبلغی دریافت کند .

2. قرارداد مقطوع :

توافق پیمانکار در برابر دریافت مبلغی به عنوان بهای کل کار برای انجام عملیات موضوع پیمان می باشد .مثلا یک محوطه را در ازای یک مبلغ معین بتن ریزی کند.

3. قرارداد امانی :

مخارج مجاز یا تعیین شده در قرارداد به پیمانکار پرداخت می شود و در ازای خدماتی که انجام داده است در صد معینی از مخارج یا حق الزحمه ثابت دریافت می کند .

4. قرارداد بر اساس مواد و دستمزد :

اجرای عملیات موضوع پیمان در ازای دریافت دستمزد مستقیم با نرخ ساعتی معین و قیمت مواد و مصالح و سایر مخارج

5. قرار داد مدیریت اجرا :

دریافت حق الزحمه معمولا مقطوع برای مدیریت اجرای طرح در قرارداد مدیریت اجرا ) مدیریت پیمان .(در این نوع قرارداد معمولا تامین مصالح ، ماشین آلات و تجهیزات و نیروی انسانی مستقیم و سایر هزینه ها بر عهده کارفرما می باشد

در مقالات دیگر که در همین سایت آمده است بیشتر در مورد نرم افزار حسابداری پیمانکاری بحث شده است.

منبع : گروه نرم افزار حسابداری و اتوماسیون اداری ارگس
این خبر توسط گروه نرم افزار حسابداری و اتوماسیون اداری ارگس برای سایت آماده شده است