-

دارایی ثابت یکی از مهمترین دارایی های شرکت های تولیدی و پیمانکاری محسوب می شود. دارایی ثابت همان اموال منقول و غیر منقول هستند که شرکت برای انجام کار خود از آنها بهره می گیرد. یکی از مهمترین هزینه های تولید در شرکت ها ، هزینه استهلاک ماشین آلات تولید است که به عنوان سربار در بهای تمام شده محاسبه می شود.

 

در نرم افزار اموال و دارایی ثابت ، کلیه اموال منقول و غیر منقول شرکت ثبت می شود و جابجایی آنها و استهلاک آنها محاسبه شده و سند حسابداری آن نیز ثبت می شود.

 

در نرم افزارهای حسابداری یکپارچه ، یکی از زیر سیستم های مهم در حوزه مالی ، همان نرم افزار اموال و دارایی ثابت است. این نرم افزار دارای امکاناتی است که در زیر به آن می پردازیم.

 

کارت اموال 

اولین امکان در نرم افزار اموال و دارایی ثابت، کارت اموال است که در آن تمام اطلاعات اموال و دارایی ثابت شرکت ها ثبت می شود. اطلاعاتی از قبیل نام و پلاک اموال ، تاریخ بهره برداری از اموال ، مبلغ خرید ، روش و درصد محاسبه استهلاک و مرکز هزینه ای که اموال در آن وجود دارد و سند حسابداری هزینه استهلاک باید در آن مرکز هزینه ثبت شود.

 

انواع اموال

این امکان معمولا به عنوان اطلاعات پایه در نظر گرفته می شود. در برخی از نرم افزار های اموال و دارایی ثابت ، نوع اموال به صورت ثابت به 5 دسته تقسیم می شود. زمین ، ساختمان، ماشین آلات، اثاثه و ابزار آلات. ولی در برخی نرم افزارهای حسابداری بزرگتر و پیچیده تر ، انواع اموال به عنوان یک اطلاعات پایه در اختیار کاربر قرار داده شده است. 

 

جابجایی اموال و دارایی ثابت

برخی از اموال و دارایی ثابت ها منقول هستند به این معنی که می توان آنها را جابجا کرد. برخی دیگر غیر منقول هستند و نمی توان آنها را جابجا کرد. مثلا در مورد زمین و ساختمان به این گونه است. زمین و ساختمان اموال غیر منقول هستند و جابجایی آنها غیر ممکن است. 

در نرم افزار های حسابداری که شامل زیر سیستم اموال و دارایی ثابت هستند ، گزینه جابجایی اموال وجود دارد. در جابجایی اموال ، یک دارایی ثابت را از جایی مثلا از یک مرکز هزینه به جای دیگر به یک مرکز هزینه دیگر منتقل می کنیم. بنابراین محاسبه استهلاک این دارایی ثابت هم باید در دو مرکز هزینه ثبت شود و بر اساس مدت زمانی که دارایی ثابت در آن مرکز بوده است.

 

محاسبه استهلاک

یکی از هزینه های مهم در بهای تمام شده کالا و خدمات هزینه های استهلاک اموال و ماشین آلاتی است که در شرکت مورد استفاده قرار می گیرند. معمولا هزینه های استهلاک به صورت غیر مستقیم و به عنوان سربار در محاسبه بهای تمام شده نقش دارند. در نرم افزار های حسابداری یکی از کارهایی که نرم افزار انجام می دهد بحث محاسبات مربوط به هزینه های استهلاک است.  برخی اموال استهلاک پذیر نیستند ولی برخی از اموال استهلاک پذیرند. استهلاک هم بر اساس نوع استهلاک و عمر مفید محاسبه می شود.

 

تجدید ارزیابی اموال

معمولا در کشورهایی که تورم بالا وجود دارد اموال و دارایی ثابت بیش از ارزش دفتری ، می ارزند. بر اساس اصول حسابداری بهای تمام شده یک دارایی ثابت باید بر اساس هزینه پرداخت شده در زمان خرید و تصاحب آن دارایی ثابت در دفاتر ثبت شود و بر اساس قوانین محاسبه استهلاک ، این دارایی ثابت در طول مدت معینی مستهلک شود. مثلا یک ماشین راه سازی را در نظر بگیرید . مثلا این ماشین 10 سال گذشته ، به مبلغ 100 میلیون تومان خریداری شده است و در طول مدت 10 سال کاملا مستهلک شده و ارزش دفتری آن الان صفر است. ولی با توجه به تورم و 3 برابر شدن مبلغ دلار ، آن ماشین راه سازی بعد از 10 سال حتی ممکن است بیش از 100 میلیون تومان ارزش داشته باشد. 

شرکت ها می توانند هر چند وقت یکبار دارایی ثابت خود را تجدید ارزیابی کنند و به عنوان سود در دفاتر خود ثبت کنند.

 

در نرم افزار های حسابداری که اکنون در بازار وجود دارد ، معمولا زیر سیستم اموال و دارایی ثابت نیز وجود دارد که امکاناتی که در بالا نام بردیم باید در آن وجود داشته باشد. البته امکانات زیاد دیگری نیز وجود دارد مثل تعمیر و نگهداری اموال و دارایی ثابت و بحث مربوط به جمعدار اموال و ... 

 

یکی از زیر سیستم های نرم افزار حسابداری باتیز ، نرم افزار اموال و دارایی ثابت می باشد که علاوه بر امکانات فوق دارای گزارشات متنوع دیگری نیز می باشد.

 

برای دیدن امکانات نرم افزار حسابداری باتیز از لینک زیر استفاده نمایید.

امکانات نرم افزار حسابداری باتیز 

 

برای دیدن امکانات نرم افزار اموال و دارایی ثابت از لینک زیر استفاده نمایید.

امکانات نرم افزار اموال و دارایی ثابت ارگس


منبع : گروه نرم افزار حسابداری و اتوماسیون اداری ارگس
این خبر توسط گروه نرم افزار حسابداری و اتوماسیون اداری ارگس برای سایت آماده شده است