-

کارت‌های بازرگانی مدت‌هاست که دردسرساز شده‌اند. وقتی یک پیرزن ٧٠٠ دستگاه ‌پورشه را با کارت بازرگانی به کشور وارد می کند معلوم می شود که کارت های بازرگانی می تواند مورد سو استفاده خیلی از افراد قرار گیرد.

وزیر اقتصاد از ورود کالا با کارت بازرگانی افرادی خبر داد که خیلی وقت است که مرده اند. مواردی وجود دارد که کارت بازرگانی فردی که ۶‌سال پیش مرده است مورد استفاده قرار گرفته است. کارت‌های بازرگانی دردسرساز درواقع ترفندی برای فرار مالیات هستند.

نرم افزار حسابداری باتیز نرم افزاری است که دارای حدود 20 زیر سیستم می باشد. این نرم افزار حسابداری را شرکت داده پردازان ارگس تولید و به بازار ارائه کرده است.

در شرایطی فرار مالیاتی در ایران حدود نیمی از درآمد نفت است. علاوه بر این، رقم بالای قاچاق کالا که عددی نزدیک به تمام درآمد نفتی است، نشان می‌دهد که سودجویان چه درآمد کلان مالیاتی را از کشور سلب کرده‌اند. با این وجود بارها زمزمه حذف کارت‌های بازرگانی به گوش رسیده است.

مهم‌ترین مقامی که تاکنون دراین‌باره اظهارنظر کرده، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت است که کمتر از حدود ۶ماه پیش این موضوع را با رسانه‌ها درمیان گذاشت. حذف کارت‌های بازرگانی اما، مخالفت‌هایی نیز به دنبال داشته است.

رضی حاجی‌آقا میری رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی با تأکید بر این‌که صدور کارت بازرگانی توسط ارگان دولت فسادآور است، به «شهروند» می‌گوید: حذف کارت بازرگانی نمی‌تواند فساد و رانت در ایران را از بین ببرد، زیرا مسأله اساسی این است که چگونه تاجران واقعی مدت‌های طولانی دوندگی می‌کنند و نمی‌توانند کارت بازرگانی بگیرند اما برای یک پیرزن روستایی کارت بازرگانی صادر می‌شود؟ او به راه‌های دیگر دورزدن قوانین و رانت و فساد دراقتصاد کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از متخلفان اقتصادی تلاش داشت با خریدن امتیاز شرکت‌های صادراتی، خود را به‌عنوان صادرکننده نمونه به بانک معرفی کند و تسهیلات کلان بگیرد و درمقاطعی تلاش کرد با عضویت در اتحادیه صادرکنندگان فرش کارت بازرگانی بگیرد و مورد سوءاستفاده قرار دهد.

 اجاره ارزان قیمت کارت بازرگانی 

کارت بازرگانی را می توان با قیمت ناچیز خریداری کرده و مورد سوءاستفاده قرار داد. به گفته رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران کارت‌های بازرگانی دربرخی موارد حتی با ٢٠٠‌هزارتومان اجاره داده می‌شوند.

وی اضافه کرد: سودجویان با شناسایی افرادی که می‌توانند مورد سوءاستفاده قرار گیرند، وارد عمل شده و به نام آنها کارت بازرگانی می‌گیرند. کارت‌هایی که شاید یک‌بار مصرف بشوند و شاید هم بارها و بارها مورد استفاده سودجویان و دلالان قرار گرفته و خریدوفروش شوند. سودجویانی که می‌خواهند درفضای خاکستری اقتصاد ایران تجارت کنند و مالیاتش را هم نپردازند.

جلال‌پور معتقد است؛ اگر مانند ترکیه و کشورهای اروپایی، عضویت فراگیر در اتاق‌ها شکل گیرد، یعنی هرفردی که می‌خواهد کار بازرگانی درکشور انجام دهد، در اتاق‌ها عضو باشد و اتاق‌ها نیز موظف باشند تشکل‌های مربوطه را ساماندهی کنند، نیازی به صدور کارت بازرگانی ازسوی وزارتخانه نیست.

صدور کارت بازرگانی توسط دولت اشتباه است 

صدور کارت بازرگانی توسط دولت امری اشتباه است و باید به دنبال یک راه حل جایگزین بود . به باور میری، متقاضی کارت بازرگانی ابتدا باید مجوز عضویت در اتحادیه‌های صنفی مربوطه را داشته باشد.

ابتدا باید صلاحیت افراد مورد بررسی قرار گیرد و بعد از طریق تشکل به اتاق معرفی شوند و عضو اتاق باشند. دراین شرایط این افراد شناخته‌شده هستند و ما شاهد سوء‌استفاده‌هایی که هم‌اکنون از کارت‌های بازرگانی می‌شود، نخواهیم بود.

با وجود اینکه با کارت بازرگانی نمی توان نرم افزار حسابداری به کشور وارد کرد ولی می توان خیلی کالاهای دیگر را وارد و به اقتصاد کشور ضرر زد. 

اسدالله عسگراولادی صادر‌کننده پرآوازه کشور نیز در این‌باره معتقد است؛ کارت بازرگانی به منزله پروانه کار هر بازرگان بوده و حذف آن تأثیر مطلوبی بر اقتصاد کشور ندارد. از دیدگاه این بازرگان، با حذف کارت، دیگر نمی‌توان میان تجار و افراد سوداگر تفاوتی قایل شد و وجود آن سبب نظم امور تجاری و به نفع اقتصاد است.

منبع: روزنامه شهروند

این مطلب توسط گروه نرم افزار حسابداری ارگس برای این سایت گردآوری و تنظیم شده است .


منبع : گروه نرم افزار حسابداری و اتوماسیون اداری ارگس
این خبر توسط گروه نرم افزار حسابداری و اتوماسیون اداری ارگس برای سایت آماده شده است