-

پيشرفت تكنولوژي باعث شده است که خیلی از زوش های انجام امور تغییر کند. مثلا در قسمت حمل و نقل دیگر کسی با پای پیاده به مسافرت نمی رود . حتی از اسب و گاری هم استفاده نمی کنند. بلکه از خودرو و قطار و هواپیما استفاده می کنند. 

روش انجام امور حسابداری و مالی نیز تغییر کرده است. اکنون کسی با چرتکه و دست حساب و کتاب نمی کند و همه از کامپیوتر و فناوری اطلاعات برای انجام حسابداري استفاده می کنند. یک نرم افزار حسابداری یا برنامه حسابداری بر روی یک کامپیوتر نصب کرده و تمام امور حسابداری را با آن نرم افزار حسابداری یا برنامه حسابداری انجام می دهند.

در این مقاله و مقاله های دیگر قصد داریم درباره مزیت های استفاده از نرم افزار حسابداري باتیز یا برنامه حسابداری نسبت به روش حسابداری دستي صحبت کنیم. برای اینکه مقایسه خوب و مستدلی بین این دو روش حسابداری داشته باشیم ابتدا باید ببینیم که حسابداری و امور حسابداری چیست و سپس ببینیم که نرم افزار حسابداری یا برنامه حسابداری برای انجام این امور ، چه کارهایی را برای ما انجام می دهند و بعد نتیجه گیری کنیم که استفاده از نرم افزار حسابداری و یا برنامه حسابداری چه مزایایی دارد.

نرم افزارهای حسابداري و یا برنامه های حسابداری زيادي در بازار ایران وجود دارد یکی از این نرم افزارها نرم افزار حسابداری باتیز است كه هر كدام از اين برنامه های حسابداری قابليت هاي خاص خود را به همراه دارند. در نتيجه يكي از نكات مهم در انتخاب يك نرم افزار حسابداري، متناسب بودن نسخه برنامه حسابداري با كسب وكار ما مي باشد. این نیز یکی از مواردی است که در این مقالات درباره آن بحث خواهیم کرد.

در این مقالات درباره بهترین نرم افزار حسابداری هم بحث خواهیم کرد. درباره اینکه بهترین نرم افزار حسابداری برای کسب و کار ما کدام نرم افزار حسابداری است.

برنامه حسابداری معمولا یک برنامه کامپیوتری است که در حال حاضر با تکنولوژیهای جدید برنامه نویسی نوشته شده است و دارای چندین فرم اطلاعاتی است که هر کدام از این فرمها برای نمایش و یا جمع آوری اطلاعات از کاربر هستند. البته غیر از فرمهای ورود اطلاعات گزارشات متنوعی هم دارد.مانند گزارش ترازها و دفاتر و مرور حسابها. گزارشاتی که به آن صورتهای مالی اساسی می گویند.

اولین مزیت استفاده از برنامه حسابداری و یا همان نرم افزار حسابداری بالا بردن سرعت در انجام امور حسابداری است. گرچه بعدا در این مورد به صورت مفصل صحبت خواهیم کرد ولی یک مثال ساده از آن بحث صورت حساب مشتری است. در روش دستی که برنامه حسابداری در کار نبود ، برای حساب و کتاب یک مشتری باید دفاتر کاغذی را مرور می کردیم و حساب یک مشتری را از آن دفتر بیرون می کشیدیم و به وی ارائه می دادیم.

امان از روزی که با یک مشتری به اختلاف می خوردیم. آنگاه باید تمام کاغذها را اعم از فاکتور فروشها و دریافت و پرداخت ها را بررسی می کردیم تا اختلاف با آن مشتری مشخص شود.

اما امروزه در نرم افزار حسابداری و یا برنامه حسابداری بل زدن یک دکمه ، تمام حساب و کتاب مشتری مشخص شده و در یک گزارش می توان همه آنها را پرینت گرفت.

حالا اگر برنامه حسابداری که ما انتخاب می کنیم و از بازار خریداری می کنیم ، برای کسب و کار ما مناسب نباشد ، آنگاه به جای اینکه آن نرم افزار حسابداری و یا برنامه حسابداری ، سرعت گزارش گیری ما را بالا ببرد ، خودش برای ما دردسر ساز است.

فرض کنیم برنامه حسابداری یا نرم افزار حسابداری نامناسبی را تهیه کرده ایم و از شرکتی هم خریداری کرده ایم که پشتیبانی مناسبی ندارد و با یک مشتری به اختلاف بخوریم. آنگاه نرم افزار حسابداری یا برنامه حسابداری یک صورتحساب به ما می دهد و مشتری چیز دیگری و ما نمی توانیم به هیچ صورتی به مشتری ثابت کنیم که حرف ما درست است.

 

نرم افزار حسابداری که الان در بازار ایران وجود دارد معمولا به نرم افزاری گفته می شود که نرم افزار حسابداری مالی ، نرم افزار خزانه داری ، نرم افزار انبار و حسابداری انبار ، نرم افزار فروش و پخش مویرگی ، نرم افزار حقوق و دستمزد ، نرم افزار تولید و بهای تمام شده و نرم افزار اتوماسیون اداری را داشته باشد.

در کشورهای خارجی این نرم افزار با عنوان TotalSystem و یا ERP نامیده می شود ولی در ایران همه اینها را نرم افزار حسابداری می نامیم.

نرم افزار حسابداری مالی همان نرم افزار دفتر داری است که شامل کدینگ حسابداری و ثبت اسناد و گزارشات مالی است. یکی از مهمترین قسمت های این نرم افزار حسابداری بحث تعریف کدینگ حسابداری یا همان سرفصل های حسابداری است و دیگری تعریف تفضیلی ها است.

از قسمت های مهم دیگر ثبت سند حسابداری می باشد که در مقاله دیگری در همین سایت درباره آن بحث کرده ایم.

نرم افزار انبار و حسابداری انبار شامل تعریف کالاها و انبار و رسید کالا به انبار و حواله خروج کالا از انبار و گزارشات انبار مثل گزارش موجودی کالا در انبار ، گزارش کاردکس کالا در انبار و گزارش گردش انبار است.

نرم افزار فروش شامل تعریف مشتری و گروه بندی مشتریان بر اساس فروش ، فاکتور فروش ، فاکتور برگشت از فروش و گزارشات فروش می باشد.

نرم افزار فروش و پخش مویرگی باتیز شامل تعریف بازاریابها و محاسبات پورسانت است

نرم افزار حقوق و دستمزد شامل محاسبات حقوق و دستمزد و مزایا و کسورات مربوط به کارکنان و پرسنل می باشد.

نرم افزار تولید و بهای تمام شده شامل فرمول ساخت و تولید و بهای تمام شده است. 

نرم افزار اتوماسیون اداری نیز شامل دبیرخانه و کارتابل برای ثبت نامه های اداری در اتوماسیون اداری می باشد. نرم افزار اتوماسیون اداری باعث می شود که نامه های اداری در سازمان به صورت الکترونیکی و نه کاغذی گردش پیدا کنند.

نرم افزار حسابداری باتیز شامل تمام زیر سیستم های بالا است و دارای نرم افزار حسابداری مالی ، خزانه داری ، انبار و حسابداری انبار ، فروش و پخش مویرگی ، حقوق و دستمزد ، تولید و بهای تمام شده و اتوماسیون اداری می باشد.

 

یکی از دلایلی که باعث می شود نرم افزار حسابداری این همه تغییرات داشته باشد، تغییر در نیازهای کسب و کارها می باشد. تغییرات علت اصلی زنده ماندن کسب و کارها است و نیاز این کسب و کارها همزمان با آنها تغییر می کند بنابراین ابزارها نیز باید تغییر کنند که یکی از این ابزارها ، نرم افزار حسابداری مورد استفاده این کسب و کارها است.

 


منبع : گروه نرم افزار حسابداری و اتوماسیون اداری ارگس
این خبر توسط گروه نرم افزار حسابداری و اتوماسیون اداری ارگس برای سایت آماده شده است