-

یکی از گزارش های پرکاربرد نرم افزار حسابداری مالی ، "گزارش مرور حسابها" است. این گزارش که ساختاری شبیه به تراز آزمایشی دارد به کاربر امکان می دهد که گردش بدهکار و بستانکار و مانده بدهکار و بستانکار حسابها را از سطح کل به صورت پلکانی تا آخرین سطح حسابهای تفصیلی مرور نماید.

و یا برعکس از سطح تفضیلی شروع کرده و به صورت پلکانی تا سطح کل بالا برود . برخی از نرم افزارهای حسابداری ، مرور حسابها را به صورت تراز آزمایشی 6 سطحی نمایش می دهند. 

نرم افزار حسابداری مالی همکاران سیستم و نرم افزار حسابداری باتیز مرور حسابهای شبیه به هم دارند و به صورت ماتریسی نوشته شده اند.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد این گزارش در امکان انتخاب ارتباط حسابها با یکدیگر و نمایش گزارش در وضعیت انتخابی است.

گزارش گردش تفضیل هم که اجازه می دهد گردش یک حساب تفضیلی را در چندین کد معین دید یکی از زیر مجموعه های گزارش مرور حسابها می باشد.

در برخی از نرم افزار های حسابداری موجود در بازار از جمله نرم افزار حسابداری ابتیس این امکان وجود دارد .

در هنگامی که ساختار کدینگ حسابداری مالی نمایانگر  استفاده از حسابهای تفصیلی در لایه های متعدد در کنار حسابهای اصلی است و ارتباطات گسترده ای نیز بین آنها برقرار شده است، بدست آوردن یک گزارش مبسوط از گردش و مانده یک حساب اصلی با حسابهای تفصیلی مرتبط دلخواه، بسیار ضروری است.  


در این گزارش به سادگی می توان با انتخاب حسابهای اصلی و حسابهای اصلی به دلخواه، به مرور یک حساب پرداخت و  به گردش و مانده یک حساب با در نظر گرفتن ارتباطاتش دسترسی پیدا کرد و عملا هیچ محدودیتی در انتخاب حسابها بصورت صعودی به نزولی (از حساب کل به آخرین سطخ) و یا نزولی به صعودی (آخرین سطح به حساب کل) و حسابهای میانی وجود ندارد.  


روش کار : 
- از طریق منوی مالی / حسابداری مالی و با استفاده از زیرمنوی گزارشهای مالی، گزارش مرور حساب ها را انتخاب نمایید. 
- دوره مالی مد نظر را انتخاب و محدوده مورد نظر گزارش را تعیین نمایید. می توانید اینکار را هم بر اساس محدوده تاریخی و هم بر اساس محدوده شماره اسناد انجام دهید.


- در منوی بالای صفحه ابتدا در بخش فوقانی مرور کل یا معین را انتخاب نمایید و سپس  حساب دلخواه را در سطح مورد نظر تعیین نمایید و سپس در همان ستون، بخش زیرین " ریز حساب معین یا کل " را تعیین نمایید در این حالت گزارش نمایش داده شده وفق انتخابهای شما قابل مشاهده است. 


نکته 1 : هیچ محدودیتی در انتخاب حساب و سطح آن وجود نداشته و به راحتی می توان  یک حساب اصلی با حسابهای فرعی یا یک حساب فرعی با حساب اصلی را انتخاب کرد. 


نکته 2 : امکان مرور حساب در سطح آخر و یا نمایش همه حسابها بصورت پلکانی با انتخاب چک باکس های مرتبط در صفحه وجود دارد.


نکته 3 : مسیر مرور حساب در فیلدی به همین منظور نمایش داده می شود تا کاربر از نحوه مرور در هر لحظه مطلع گردد. 


نکته 4 : در هر لحظه امکان دسترسی به دفتر حساب و سند حسابداری مرتبط از طریق دکمه "دفتر حساب" وجود دارد.


نکته 5 : کلیه ابزارهای مرتبط با گزارشات، مانند خروجی به اکسل، امکان جستجو و فیلتر، امکان چاپ و یا نمایش گزارش با لحاظ اسناد ثبت نشده در این گزارش فعال است. 

یکی از ویژگی های خیلی بارز نرم افزار حسابداری باتیز وجود نرم افزار اتوماسیون اداری است که در این نرم افزار وجود دارد.

 

از امکانات نرم افزار اتوماسیون اداری ارگس بحث دبیرخانه و کارتابل نامه ها است . دبیرخانه برای ثبت اطلاعات نامه های وارده و صادره است و بحث کارتابل برای گردش نامه اداری در سازمان است که این مهم توسط نرم افزار اتوماسیون اداری صورت می گیرد.

 

مطلب زیر را هم از دست ندهید:

دلیل توجه مدیران به نرم افزار حسابداری

چرا مدیران به نرم افزار حسابداری اهمیت زیادی می دهند. این به دلیل این است که نرم افزار حسابداری مزایای فراوانی برای آنها دارد. 

این نرم افزار حسابدرای است که محاسبات پیچیده را برای آنها به راحتی و بدون خستگی برای آنها انجام می دهد. اگر نرم افزار حسابداری نباشد یک مدیر باید تعدادی حسابدار استخدام کند تا نصف کار یک نرم افزار حسابداری را برایش انجام دهند ، آنهم نه به سرعت و دقت نرم افزار حسابداری ، بلکه با اشتباهات فراوان

ما قصد داریم درباره مزیت های استفاده از نرم افزار حسابداري یا برنامه حسابداری نسبت به روش حسابداری دستي صحبت کنیم. این مزایا فقط مواردی که در اینجا نام برده ایم نیست بلکه مزایای دیگری نیز برای استفاده از نرم افزار حسابداری وجود دارد که می توانید آنها را در اینترنت پیدا نمایید.

 

یک سوال این بود که با توجه به هزینه بر بودن این تغییر روش، منفعتی که این هزینه‌ها را جبران می‌کند در کجاست؟


تمایل همه‌ی شرکت‌های فعال در یک صنعت، برای تغییر روش همزمان، نشان می‌داد که شرکت‌های فعال در یک صنعت تمایل دارند، که از روش‌های حسابداری همانند استفاده کنند. سوالی که مطرح شد این بود: آیا این تغییر نظام‌مند، ناشی از تغییر در هزینه‌ها و منافع حاصل از روش‌های حسابداری است؟