-

به گزارش نرم افزار حسابداری باتیز به نقل از روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، محسن حاجی میرزایی گفته است: هیئت دولت از دیروز لایحه دائمی کردن قانون مالیات بر ارزش افزوده را مورد بررسی قرار داده است. دائمی شدن این قانون تحولی مهم در نظام مالیاتی به حساب می آید و از مباحث مهم و تاثیر گذار بر جریان کسب و کار و اقتصاد کشور است.

به گزارش گروه نرم افزار حسابداری مالیات بر ارزش افزوده 10 سال است که اخذ می شود و اکنون باید برای دائمی شدن آن تصمیم گیری شود.

وی افزود: این لایحه پشتوانه دوسال مطالعات داخلی و تطبیقی در وزارت امور اقتصادی و دارائی را یدک می کشد و در بیش از 100 جلسه کارشناسی با حضور ذی نفعان متنوع این قانون و مشارکت وسیع کارشناسان در دفتر هئیت دولت و همچنین 16 جلسه کمیسیون اصلی اقتصاد هیئت وزیران مورد بررسی دقیق قرار گرفته است.  


حاجی میرزایی در ادامه اظهار می دارد که در این لایحه به مباحثی مانند تعیین دایره شمول قانون، موارد معافیت ها، ماخذ و نرخ و نحوه محاسبه، وظائف و تکالیف مودیان و اشخاص ثالث، تخصیص و انتقال و توزیع مالیات و جریمه های مالیاتی پرداخته شده است. 


وی با بیان این که مالیات سبز با هدف دستیابی به محیط زیستی سالم تر و پایدار تر از جمله موضوعات مهمی است که در این لایحه مورد توجه قرار گرفته است، ادامه داد: به موجب آن واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی و خدماتی که حد مجاز و استاندارد محیط زیست را رعایت نمی کنند بر اساس معیارهائی نظیر شدت، مدت، نوع و مکان آلایندگی مشمول مالیات سبز می شوند تا ضمن پرداخت هزینه آلایندگی در قبال سلامت جامعه احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند.


دبیر هیات دولت در پایان یاداشت خود آورده است که شمول یا عدم شمول مالیات به مناطق آزاد، مالیات پیمانکاران، نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده طلا و سیگار نیز از جمله مباحث چالشی این لایحه است که در جلسات بعدی دولت در مورد آنها بررسی و تصمیم گیری خواهد شد.

به گزارش نرم افزار حسابداری مالی ارگس ، مالیات بر ارزش افزوده سال گذشته و امسال 9 درصد بوده است که 6 درصد آن مالیات و 3 درصد از آن عوارض می باشد.