-

سرانجام با گذشت حدود یکسال و نیم از مصوبه شورای عالی کار مبنی بر تغییر حق مسکن کارگران از 20 به 40هزار تومان، با مصوبه امروز دولت رسما این افزایش از ابتدای مهرماه در فیش‌ها لحاظ خواهد شد.

بر اساس مصوبه 93 شورای عالی کار، حق مسکن کارگران از 20 هزار تومان به 40 هزار تومان افزایش یافت و قرار بر این بود که افزایش قیمت از ابتدای سال 94 اعمال شود؛ اما مدتها خبری از آن نشد.

در واقع، به دلیل اینکه افزایش 20هزار تومانی کمک هزینه مسکن کارگران در سال 94 اعمال نشد، این مصوبه مجدد در اواخر سال گذشته به تصویب شورای عالی کار رسید و قرار شد از ابتدای امسال هم،  در فیش‌های حقوقی کارگران محاسبه شود؛ اما باز هم افزایش حق مسکن کارگران اعمال نشد!

پس از آن، مجدد این موضوع در خردادماه امسال در شورای مشاوره سه‌جانبه ملی که با حضور نمایندگان تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و دولت در وزارت کار برگزار شد، به تائید رسید؛ ضمن اینکه در جلسات مختلف درباره آن بحث و بررسی صورت می‌گرفت؛ اما سرانجام با وجود 3  مصوبه شورای عالی کار و شورای مشاوره سه‌جانبه ملی، امروز هیأت دولت میزان کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار را تصویب کرد و از ابتدای مهرماه این افزایش باید محاسبه و به حساب کارگران واریز شود.

بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، میزان کمک‌هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار از ابتدای مهرماه سال 1395 مبلغ چهارصد هزار ریال تعیین شده است.

 

آیین نامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۱۶۹ اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم 

 فصل هفتم : جرائم 

 ماده ۱۹ - عدم انجام هر یک از تکلیف مقرر در ماده ۱۶۹ قانون مشمول جریمه های مقرر در ماده مذکور به شرح زیر می باشد . جرائم مذکور با رعایت مهلت مقرر در ماده ۱۵۷ قانون قابل مطالبه خواهد بود .

۱ . عدم صدور صورتحساب فروش کالا یا ارائه خدمت ، ۲% مبلغ مورد معامله 

۲ . عدم درج شماره اقتصادی خود ، ۲% مبلغ مورد معامله 

۳ . عدم درج شماره اقتصادی طرف معامله ، ۲% مبلغ مورد معامله 

۴ . استفاده از شماره اقتصادی خود برای معاملات دیگران ، ۲% مبلغ مورد معامله

۵ . استفاده از شماره اقتصادی دیگران برای معاملات خود ، ۲% مبلغ مورد معامله 

۶ . عدم ارائه فهرست معاملات انجام شده به سازمان طبق روش های تعیین شده ، ۱% معاملاتی که فهرست آنها ارائه نشده است

تبصره : در صورت انجام تخلفات موضوع ردیف های ۱ الی ۳ فوق در هر معامله ، جریمه قابل محاسبه و مطالبه حداکثر معادل ۲% مبلغ همان معامله خواهدبود

 

به استناد ماده 41 قانون رفع موانع توليد رقابت پذير و ارتقاي نظام مالي كشور مصوب 94/2/1 به کارگران دارای قرارداد کار مدت موقت با سابقه کمتر از یک سال نیز سنوات یا مزایای پایان کار به ماخذ هرسال ۳۰ روز اخرین مزد تعلق می گیرد.

 

نحوه محاسبه ارزش افزوده کالای امانی ارسالی

طبق نص صریح قانون ارزش افزوده تاریخ تعلق مالیات ارزش افزوده در مورد عرضه کالا ؛ تاریخ صورتحساب، تاریخ تحویل کالا، تاریخ تحقق معامله کالا، هر کدام که مقدم باشد،حسب مورد می‌باشد.

از آنجا که در قراردادهای فروش امانی کالا، تاریخ ارسال امانی کالا مقدم بر تاریخ صدور فاکتور فروش میباشد ، پس مبنای تعلق مالیات بر ارزش افزوده اینگونه قراردادها نیز تاریخ ارسال کالای امانی است نه تاریخ صدور صورتحساب فروش کالا.