-

به گزارش ارگس از مهر ، یکی از کارشناسان بازار سرمایه درباره افت شاخص بورس در این روزها علت را افزایش حمایت دولت از عرضه سهام شناور شرکت های دولتی در بورس و آغاز فروش سهام عدالت دانست.

چند روز است که با انتشار اخباری مبنی بر لغو عرضه صندوق دارا دوم و تکذیب این خبر بورس روند نزولی به خود گرفته است و از کانال ۲ میلیون واحد، به کانال ۱ میلیون واحدی بازگشته است؛ اما عصر دیروز 21 مرداد 99 وزیر اقتصاد از تصمیمی تازه برای عرضه دارا دوم در روز چهارشنبه ۵ شهریور 1399 خبر داد که سبب شد کارشناسان، احتمال افزایشی بودن معاملات امروز بازار بورس را پیش بینی کنند.

در ابتدای روز نیز بورس به صحبت‌های وزیر اقتصاد واکنش مثبت نشان داد و موجب شد که شاخص حدود ۳۵ هزار واحد رشد کند ولی همزمان شدن اختلال در هسته معاملات و همچنین آزاد شدن معاملات سهام عدالت که فشار عرضه را افزایش داد، باعث شد تا بازار روند نزولی پیدا کرده و با افتی سنگین بار دیگر به کانال یک میلیون واحد بازگردد.

آقای نوید خاندوزی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با مهر در این باره گفت: سرعت رشد بازار در چند هفته اخیر مقداری بالا بود به خصوص در گروه پتروشیمی‌ها. ضمن اینکه علاوه بر بالا بودن سرعت رشد بازار اما در روزهای اخیر دولت دست به کارهایی زد که فشار فروش و عرضه در بازار افزایش یابد.

این کارشناس افزود : من با اینکه گفته شود بازار ریزش داشته است ، موافق نیستم؛ به نظر من افت شاخص در روزهای اخیر بیشتر برای اصلاح قیمت‌ها انجام می‌شود. البته دولت نیز در این زمینه نقش داشت و با افزایش عرضه شرکت‌های پالایشی و نیز اعلام اینکه قرار است ارزش سهام شناور شرکت‌ها افزایش یابد به این اصلاح کمک کرد.

خاندوزی به عدم کاهش قیمت دلار اشاره و اظهار کرد: این موضوع سبب شده تا فروش شرکت‌های بورسی با مشکل مواجه شود و در صورت بهبود وضعیت مالی شرکت‌ها، مجدداً شاهد رشد بازار سرمایه خواهیم بود و بازار مجدداً در مسیر خود به حرکت در خواهد آمد.

یکی از موارد عجیب بازار بورس در این روزها این است که شرکت هایی که بعضا سهام آنها حدود 2000 هزار تومان است به ازای هر سهم 20 تومان سود اعلام کرده اند یعنی فقط 1 درصد. حال سوال اینجاست ، وقتی بانک 15 درصد سود سالانه می دهد چه کسی پول خود را در بورس سرمایه گذاری می کند برای سود یک درصد.