نرم افزارهای حسابداری اکنون به یک نیاز اساسی برای کسب و کارها تبدیل شده است و وجود یک نرم افزار حسابداری قوی و مناسب برای هر کسب و کاری از نان شب هم واجبتر است.

یک کسب و کار باید به صورت مداوم بودجه‌های عملیاتی خود را برنامه ریزی کرده و با ثبت درآمد ها و هزینه‌هایش میزان سود آوری شرکت را رصد کند. همچنین با ثبت فاکتورها و دریافت و پرداخت ها ، تعهدات و مطالباتش را مشخص نماید. به این صورت که همیشه بداند به چه میزان بدهکار است و به چه میزان بستانکار.

ثبت رویدادهای مالی بالا به صورت منظم مشخص می کند که یک کسب و کار امکان ادامه فعالیت را دارد یا نه. و آیا در حال پیشرفت است و یا در حال اضمحلال.

اینجاست که نقش مهم نرم افزار حسابداری مشخص می شود. زیرا همانطور که در سایر مقلات این سایت بحث شد ، نرم افزار حسابداری سرعت و دقت ثبت و پردازش و گزارش گیری اطلاعات مالی را بالا می برد. همچنین نرم افزار حسابداری حقوق و دستمزد کارکنان ، مالیات‌ و بیمه پرداختنی و دیگر حساب‌های کاری شامل هزینه های استهلاک و ... را نیز ثبت و مدیریت می‌کند.

ثبت اطلاعات و رویدادهای مالی در نرم افزار حسابداری ، ممکن است در محیط کار و یا منزل و یا حتی طی قراردادی به یک موسسه حسابداری سپرده شود. عدم توانایی در مدیریت درست یک سیستم حسابداری و نبود یک نرم‌افزار حسابداری مطمئن می‌تواند مشکلات جدی برای یک کسب و کار ایجاد کنددر زیر به برخی مواردی که کسب و کارها باید انجام دهند تا موفق باشند اشاره شده است.

 

بودجه عملیاتی

حتی یک کسب و کار کوچک هم باید بودجه مشخص و معینی را برنامه‌ریزی کند تا بر اساس آن بتواند هزینه ها و درآمدش را تنظیم نموده و انحرافات از بودجه را تشخیص دهد. مطمئنا داشتن یک بودجه عملیاتی در نرم افزار حسابداری مناسب و مقایسه آن با رویدادهای مالی واقعی ثبت شده در نرم افزار حسابداری به کسب و کارها کمک بزرگی خواهد کرد.

این امر شامل ارزیابی و برآورد کلیه نیازهای مالی یک کسب و کار و تهیه یک نقشه مالی و ورود صحیح اطلاعات به داخل نرم افزار حسابداری جهت اطمینان از پرداخت کلیه قبوض، حقوق کارکنان و همخوانی درآمد و هزینه‌های جاری شرکت می‌باشد. شرکتی که دارای بودجه عملیاتی منسجم نباشد و در ضمن نرم افزار حسابداری مناسبی هم برای ثبت رویدادهای مالی نداشته باشد با خطر افزایش هزینه ها و در نتیجه کمبود سود و نقدینگی مواجه خواهد شد.

 

حسابهای پرداختنی

حسابهای پرداختنی در واقع بدهیهایی است که به دیگران دارید. این بدهی می تواند بدهی به ارگانهای دولتی باشد مانند بدهی بابت قبوض آب و برق و تلفن و... و یا می تواند بدهی به کارکنان بابت حقوق و مزایا باشد و یا بدهی به تامین کنندگان کالا و خدمات باشد. یکی از نکات مهم که در بودجه باید به آن توجه کرد همین حسابهای پرداختنی است. این حساب دارای مانده بستانکار است و میزان مانده بستانکار این حساب میزان بدهی کسب و کار می باشد. البته بر اساس این آیتم به تنهایی نمی توان گفت که یک کسب و کار موفق عمل کرده است یا نه. سایر موارد را هم باید در نظر گرفت. اگر رویدادهای مالی کسب و کار را در نرم افزار حسابداری وارد نمایید مانده اسن حساب در هر لحظه در اختیار شماست و به راحتی می تواند کنترل و مدیریت شود.

 

حساب‌های دریافتنی

همانطور که دانستن بدهی ما به دیگران مهم است ، دانستن اینکه از چه کسانی طلب داریم نیز مهم است. حسابدهای دریافتنی دارای مانده بدهکار است و مانده آن طلب ما از مشتریان را نشان می دهد. زیاد بودن مانده این حساب خیلی خطرناک است و به این معنی است که شرکت محصول خود را (کالا یا خدمات) به مشتری تحویل داده است ولی نتوانسته طلب خود را وصول نماید. وجود یک نرم افزار حسابداری مناسب می تواند این خطر را کاهش دهد. نرم افزارهای حسابداری از جمله نرم افزارهای شرکت داده پردازان ارگس ، این امکان را به شما می دهند که در مقاطع زمانی مناسب ، طلب شما از مشتریانتان را به شما یادآوری کنند تا نسبت به وصول طلب خود اقدام نمایید. مقایسه مانده این حساب با حسابهای پرداختنی شما را در مدیریت کسب و کارتان بسیار کمک خواهد کرد.

 

اختلاس

فقط در صورت داشتن یک سیستم مالی قوی و یک گردش کار مطمئن می توانید جلوی برخی از کلاهبرداری ها را بگیرید. داشتن یک  نرم افزار حسابداری مناسب و ورود اطلاعات صحیح در آن می‌تواند از فریبکاری، حساب‌سازی و در نهایت اختلاس و کلاهبرداریهای معمول صورت گرفته در یک شرکت جلوگیری کند. عدم وجود نرم افزار حسابداری با سطح دسترسی مناسب می تواند راه را برای کارمندان و مشتریان کلاهبردار باز کند و زیانهای جبران ناپذیری را به کسب و کار شما وارد نماید. اگر نرم افزار حسابداری با سطح دسترسی قوی داشته باشید آنگاه فاکتور فروش صادر شده توسط واحد فروش شما به صورت یک سند حسابداری ثبت شده در نرم افزار حسابداری در اختیار واحد حسابداری قرار گرفته و حواله خروج آن نیز در دست انبار دار قرار می گیرد. آنگاه دیگر واحد فروش و یا انبار نمی تواند با اصلاح و یا حذف این فاکتور و یا حواله انبار اقدام به اختلاس و دزدی نماید.

 

نتیجه

نرم افزارهای حسابداری اکنون به یک نیاز اساسی برای کسب و کارها تبدیل شده است و وجود یک نرم افزار حسابداری قوی و مناسب برای هر کسب و کاری از نان شب هم واجبتر است.

در صورت عدم استفاده از نرم افزار حسابداری مناسب برای کسب و کارتان باید منتظر خبرهای بدی باشید. البته اکنون استفاده از نرم افزار حسابداری برای برخی از شغل ها اجباری است و واحدهای صنفی باید از نرم افزار حسابداری استفاده کنند.


منبع : گروه نرم افزار حسابداری و اتوماسیون اداری ارگس
این خبر توسط گروه نرم افزار حسابداری و اتوماسیون اداری ارگس برای سایت آماده شده است