-

درآن دوران، یکی از انتقادات رایج از سود حسابداری این بود که این سود، مطابق با هیچ یک از تعاریف پذیرفته شده از سود اقتصادی نیست، بنابراین عددی است بی‌معنی. 

ادبیات تحقیق تجربی بر روی رابطه‌ی سود حسابداری و قیمت سهام، با تحقیق بال و براون (1968)، آغاز شد. تحقیق بال و براون (1968) و پژوهش‌های تکمیلیِ دیگران پس از او، نشان دادند که همان اطلاعاتی که، به طور روزانه، در قیمت سهم منعکس می‌شوند، در نهایت، در پایان هر دوره‌ی مالی، در سود حسابداری هم منعکس می‌شوند.

 

در این تحقیقات، وجود کارایی، مفروض گرفته می‌شود. در صورت وجود کارایی، بازار، مجموعاً، همواره، در لحاظ اطلاعات جدید در قیمت، ’سریع‘ و ’صحیح‘ عمل می‌کند. بازار در قیمت‌گذاری اشتباه نمی‌کند   و تغییرات قیمت سهم، تغییرات واقعی در ارزش ذاتی شرکت را منعکس می‌کنند و بنابراین، قیمت سهم، شاخصی نسبتاً صحیح از ارزش اقتصادیِ شرکت در نظر گرفته می‌شود.

 

نتایج بال و براون (1968)، یک همبستگی تجربی بین سود حسابداری و قیمت سهم را به نمایش گذاشت، و این یعنی سود حسابداری نیز، همان اطلاعاتی را که در قیمت منعکس شده، منعکس می‌کند؛ یعنی هر دو، آینه‌ی یک حقیقت‌اند،  و در نهایت یعنی سود حسابداری هم گزارشی از تغییرات واقعی در ارزش ذاتی شرکت را ارائه می‌کند. پس نتیجه می‌گیریم که:

هر چه هم که سود حسابداری، از نظر ساختاری دچار اشکالاتی باشد، باز، بی‌معنی نیست.


البته، این یافته بدین معنی نیست که سود حسابداری، ’محتوای اطلاعاتی‘ دارد، که آن مسأله‌ی دیگری است.  محتوای اطلاعاتی یعنی، سود حسابداری اطلاعات جدیدی برای بازار داشته باشد، اطلاعاتی که بازار نتوانسته باشد از منبع دیگری آن را به دست آورد. البته، نتایج بال و براون، وجود محتوای اطلاعاتی را نیز نشان داد، زیرا مشاهده شد که در ماه اعلام سود، بازده غیرعادی، بیشتر است.

فرضیه‌ی بازار کارا به قیمت سهم ایمان دارد و آن را نماینده‌ی حقیقیِ واقعیت‌های اقتصادیِ جاری، در درون شرکت می‌داند. با این فرض، از آنجا که بازده غیرمنتظره‌ی قیمت تابع رویدادهای غیرمنتظره است، پس مشاهده‌ی اولی، نشانه‌ی قطعیِ وقوع دومی است، حتی اگر ما دومی را نشناسیم. بازده غیرعادی (غیرمنتظره) مثبت، نمایانگر، رویدادهای اقتصادی غیرمنتظره‌ی مثبت است. بال و براون (1968) نشان دادند که شرکت‌هایی که در پایان سال سود غیرمنتظره‌ی مثبت گزارش می‌کنند، در طی سال، بازده غیر عادی مثبت دارند. تحقیقات دیگری، مانند بیور، لمبرت، و مورس (1980)، عکس مسیر بال و براون را طی کردند. آنان نشان دادند که شرکت‌هایی که در طی سال بازده غیرعادی مثبت دارند، همان‌هایی هستند که در پایان سال، سود غیرمنتظره‌ی مثبت گزارش می‌کنند . در واقع سوال تحقیق این است که: 

آیا سود حسابداری می‌تواند واقعیت‌های اقتصادی شرکت را منعکس کند؟

این سوال همان سوال از ’معنی‘ سود حسابداری است. اگر سود حسابداری به واقعیتی در عالم خارج اشاره داشته باشد، پس معنی‌دار است و دارای قابلیت تفسیر می‌باشد و می‌توان برای واکنش‌های ’رفتاری‘ به آن تکیه کرد، حتی اگر از نظر ’ساختاری‘ دچار مشکل باشد.

به دلیل ایمان به صحت واکنش بازار، بازده غیرعادی سهم، به عنوان معیار جانشین برای تغییرات غیرمنتظره در واقعیت اقتصادی شرکت در نظر گرفته می‌شود. سپس شرکت‌ها بر اساس بازده غیرعادی به پرتفوهایی تقسیم می‌شوند و بررسی می‌شود که آیا نظمی در رابطه‌ی بین بازده غیرعادی و سود غیرمنتظره وجود دارد یا نه. استدلال منطقی زیربنای این تحقیقات به صورت زیر است:

مقدمه اول: اگر قیمت سهم بازتاب دهنده‌ی واقعیت‌های اقتصادی شرکت باشد (بازار کارا باشد)،

مقدمه دوم: و اگر سود حسابداری هم بتواند این واقعیت‌های اقتصادی را بازتاب دهد،

نتیجه: پس سود حسابداری باید با قیمت سهم همبستگی داشته باشد. این نتیجه ای است که ما به دنبال آن بودیم. رابطه بین سود حسابداری و قیمت سهام یک رابطه معنی دار است.

البته در این همبستگی، ابتدا قیمت سهم واقعیت‌های اقتصادیِ طی دوره را ’بی‌درنگ‘ در خود منعکس خواهد کرد، و سپس در پایان دوره، سود حسابداری، اثر تجمیعیِ این واقعیت‌ها را در خود نشان خواهد داد. همان گونه که مشخص است، سود یک شاخصِ باتأخیر از وقوع رویدادهای اقتصادی است در حالی که قیمت یک شاخص بی‌درنگ و بهنگام‌تر از واقعیت‌های اقتصادی است. در این دنباله‌ی تغییرات (واقعیت اقتصادی-قیمت-سود)، ”قیمت پیشگام سود است“، و این همان مفهومی است که در مقالات مرتبط با موضوع، با عبارتِ: price leads earnings بیان می‌شود.


نکته ای برای کسانی که دارای اوراق مسکن هستند :

اوراق تسهیلات مسکن دارای زمان است و تاریخ اعتبار و انقضاء آن به مدت دو سال در اوراق وجود دارد، لذا مشتریان این اوراق باید مطلع باشند که تا چه زمانی فرصت استفاده از این اوراق جهت اقدام به اخذ تسهیلات مسکن و یا اقدام برای فروش این اوراق در بازاررا دارند.


منبع : گروه نرم افزار حسابداری و اتوماسیون اداری ارگس
این خبر توسط گروه نرم افزار حسابداری و اتوماسیون اداری ارگس برای سایت آماده شده است