-

 حسابداری را علم تشخیص و ثبت و گزارشگری رویدادهای مالی تعریف می کنند. بر اساس این تعریف باید ابتدا رویدادهای مالی را تشخیص داد و سپس آن رویدادهای مالی را ثبت نمود و در نهایت آنها را گزارش کرد تا استفاده کنندگان بتوانند بر اساس آن گزارشات تصمیمات بهتری بگیرند.

این علم که توسط کارشناسان و استادان حرفه ای تدوین گردیده است ، به تدریج مورد قبول عامه قرار گرفته و قابل تغییر و تصحیح می باشد. در کتب حسابداری تاریخچه حسابداری را به صورت زیر بیان می کنند: 


بعد از پایان جنگ های صلیبی داد و ستد کالا بین اروپا و خاورمیانه افزایش یافت. این افزایش تجارت موجب شد تا دیگر نمی شد هر یک به صورت جداگانه به مدیریت رویدادهای مالی بپردازند. قرار شد که یک سیستم مستند سازی معاملات به منظور حصول اطمینان از ثبت و انعکاس رویدادهای مالی ایجاد شده و قوانینی برای آن وضع شود.

در طول سالها علم حسابداری تکمیل شد اما اصول آن به صورت یکسان باقی ماند. به عنوان مثال عبارات بدهکار "debit " و بستانکار " credit " که تاکنون دو جزء اساسی در حسابداری دوبل می باشد، از دو کلمه اصیل ایتالیایی "debita" و "credo" گرفته شده است.


در حال حاضر علم حسابداری آنقدر پیشرفت کرده است که در سطح دکتری در دانشگاهها تدریس می شود و استانداردهایی در سطح جهان و بین الملل برای آن تهیه شده است که به IFRS مشهور است. هر کشوری هم برای خود دارای استاندارد حسابداری است.

بیشتر موسسات مالی هم از انواع مختلفی از نرم افزارهای حسابداری استفاده می کنند. این موسسات که به کسب و کارها خدمات مالی ارائه می دهند ، برای این که سطوح در آمد ، هزینه و سرمایه این شرکت ها را ثبت کنند از نرم افزار حسابداری استفاده می کنند. یکی از نرم افزار های حسابداری که موسسات مالی می توانند از آن استفاده نمایند نرم افزار حسابداری باتیز محصول شرکت داده پردازان ارگس می باشد.

رشد روز افزون معاملات در سطوح وسیع و ورود کامپیوتر به عنوان یک ابزار مفید در زندگی انسانها ، باعث شده است که انجام حسابداری بدون نرم افزار حسابداری غیر قابل تصور شود.

سیستم های مالی و نرم افزارهای حسابداری غیر از آنکه مشکلات و موانع حسابداری به شیوه سنتی را از بین برده است امکانات جانبی دیگری را از جمله بالا بردن سرعت و دقت در ثبت و پردازش اطلاعات و گزارشگری نیز در اختیار استفاد کنندگان قرار دهد.

 

آیا نرم افزار حسابداری می تواند جایگزین حسابدار شود؟

نرم افزار های حسابداری همانطور که گفته شد یک ابزار هستند و ابزار در خیلی از جاها نمی تواند جایگزین انسان شود. به همین صورت نرم افزار حسابداری نمی تواند جایگزین یک حسابدار شود. اما زمانی که از یک نرم افزار حسابداری استفاده می کنیم ، یک سری کارهای تکراری از روی دوش حسابدار برداشته می شود و حسابدار شما به جای انجام برخی از کارهای تکراری می تواند اطلاعات مالی و حسابداری را برای شما تحلیل کرده و از آن اطلاعات دقیق مدیریتی برای شما استخراج کند.

این می تواند برای شما یک امتیاز و مزیت رقابتی شود. شما اطلاعات مالی تحلیل شده دارید نه یک سری اطلاعات مالی خام .

نرم افزارهای حسابداری خوب و مناسب می توانند گزارشات مورد نیاز یک حسابدار رابه صورت ماهانه ، فصلی ( مانند آن چیزی که شما در گزارشات فصلی نرم افزار حسابداری باتیز می توانید مشاهده نمایید ) و صورتهای مالی اساسی سالانه در اختیار شما قرار دهند. گزارشات تهیه شده را می توانید هم به صورت پرینت و هم می توانید به صورت یک گزارش الکترونیکی در اختیار حسابدار خود قرار دهید .


در مقالات دیگری در همین سایت برخی مزایای استفاده از نرم افزار حسابداری را برای شما بازگو می کنیم. همچنین مقالاتی در زمینه نرم افزار اتوماسیون اداری از جمله اتوماسیون اداری قلم محصول شرکت داده پردازان ارگس آمده است.