-

حسابداری علمی است برای تشخیص و ثبت رویدادهای مالی یک شرکت. بعد از ثبت رویدادهای مالی باید آنها را گزارش داد. برای ثبت رویدادهای مالی معمولا از نرم افزار حسابداری استفاده می کنند.  در نرم افزار های حسابداری موجود در بازار شما به راحتی می توانید که رویدادهای مالی مربوط به شرکتها را ثبت نموده و بعد از پردازش اطلاعات آنها را گزارش کنید.

حسابداری دارای استانداردهایی است که باید در زمان ثبت رویدادهای مالی از آنها تبعیت کرد. برای مثال استاندارد شماره 3 که درباره درآمدهای عملیاتی است. 

در این استاندارد درباره نحوه و شرایط شناسایی درآمد صحبت شده است. نرم افزارهای حسابداری برای ثبت اسناد درآمدی باید از این استاندارد تبعیت کنند.

مثلا در استاندارد شماره 3 دو شرط برای شناسایی درآمد ذکر شده است. یکی اینکه مخاطرات کالا به طرف مقابل منتقل شده باشد و به بیان ساده و بازاری کالا به مشتری تحویل شده باشد. شرط دیگر اینکه با درصد بالایی احتمال وقوع درآمد قطعی شده باشد. مثلا زمانی که قراردادی بسته شده باشد و یا قولی رد و بدل شده باشد.

در غیر اینصورت حتی اگر پولی از مشتری دریافت شده باشد نباید به حساب درآمد منظور شود بلکه باید به عنوان پیش دریافت در نظر گرفته شده باشد. در فیلم آموزش حسابداری که در همین سایت برای دانلود در اختیار شما قرار دارد این موضوع به صورت کامل توضیح داده شده است.

 

یکی از مواردی که در حسابداری بحث می شود اصول حسابداری است. این اصول که در فیلم های آموزش حسابداری توضیح داده شده است عبارتند از اصل بهای تمام شده ، اصل تطابق هزینه های هر دوره با درآمد آن دوره ، اصل افشا و ....

این اصول حسابداری باید در زمان تولید نرم افزار حسابداری مد نظر قرار گیرند. بعد از اصول حسابداری استانداردهای حسابداری را داریم که باید در تولید نرم افزار حسابداری مد نظر قرار گیرند. استانداردهای حسابداری برای تهیه صورتهای مالی الزاماتی ایجاد می کند که غیر قابل تخطی است.