-

چهار وظیفه اصلی مدیریت یک بنگاه اقتصادی عبارتست از :

مدیریت استراتژیهای شرکت 

برنامه ریزی و تصمیم گیری

کنترل عملیات سازمان

تهیه صورتهای مالی (گزارشگری حسابداری برای استفاده کنندگان بیرون سازمانی)

- اولین وظیفه مربوط به مدیریت راهبردی و استراتژیک است که در آن اهداف بلند مدت سازمان پیگیری می شوند و برای سازمان مزیت رقابتی خاصی در سطح کلان ایجاد می کند. مدیریت راهبردی شامل شناسایی و پیاده سازی برنامه ها و راهکارهایی است که این مهم را محقق نماید.

- دومین وظیفه مدیر یک سازمان ، برنامه ریزی در جهت تحقق بودجه و سودآوری و مدیریت جریانهای نقدی و اجرای این برنامه ریزی هاست. تصمیم گیری در مورد بهینه سازی لوازم و وسائل تولید و پخش و .... در این مقوله قرار می گیرند. برای مثال تصمیم گیری در مورد تعمیر و یا تعویض یک دستگاه در بخش تولید می تواند در این قسمت قرار گیرد.

- سومین وظیفه مدیر ، کنترل های داخلی است. کنترل هم به نوبه خود دارای دو قسمت است. کنترل مدیریتی و کنترل عملیاتی. کنترل عملیاتی زمانی رخ می دهد که مدیران سطوح میانی مانند مدیر تاسیسات و مدیر تولید بر عملیات مدیران سطح پایین تر مانند سرپرستان تولید و ... نظارت می کنند. و کنترل مدیریتی زمانی است که مدیران فوقانی مانند مدیرعامل بر عملکرد مدیران میانی مثل مدیر تولید و مدیر مالی و ... نظارت می کند.

- چهارمین وظیفه مدیر هم گزارش گری برون سازمانی است که توسط تهیه صورتهای مالی انجام می شود. 

با توجه به اطلاعاتی که حسابداری مدیریت ارائه می کند ، می توان گفت که این اطلاعات به عنوان یکی از ابزارهای مدیریت جهت انجام چهار وظیفه بالاست. 

یکی از اطلاعاتی که حسابداری مدیریت ارائه می کند، اطلاعات هزینه یابی است. این علم مشخص می کند که هزینه ها در کجا و برای چه چیزی انجام می شوند. بهای تمام شده کالاها و خدمات به چه صورتی است و موارد اینچنینی.

بنابراین می توان به راحتی با مدیریت هزینه های سازمان به طوری که بر کیفیت محصولات اثر منفی نگذارد ، به سودآوری بیشتر رسید. 

بعضی از نرم افزارهای حسابداری یکپارچه موجود در بازار هم دارای زیر سیستم بهای تمام شده هستند. این زیر سیستم به صورت دقیق تر و با جزئیات بیشتر بهای تمام شده هر مرحله از تولید و یا ارائه خدمات را محاسبه می کند. 

نرم افزار حسابداری باتیز یکی از نرم افزارهایی است که این مهم را به خوبی انجام می دهد و گزارشات بهای تمام شده را به صورت کامل و جامع به مدیریت ارائه می دهد.