-

محمد جعفری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در ایران قبل از کرونا تاحدودی مشاغل نیمه مدرن و نیمه سنتی داشتیم که بخشی از این فعالیت ها دیگر نخواهد بود  و فعالیت های جدید نیز به شکل سنتی شکل نمی گیرد که بدون شک با علم و فناوری روز پیش می روند.

به گزارش ارگس از ایرنا : فعالیت هایی همانند تجارت الکترونیک و آموزش الکترونیک را نمی توان جزیره ای انجام داد و وابستگی آنها به بیرون از مرزها به شدت زیاد است و افراد می توانند در خانه خود یک کار اقتصادی انجام دهند، البته بانکداری الکترونیک نیزرونق می گیرد.

وی تصریح کرد: حتی اگر واکسن کرونا هم کشف شود ، در آینده با پدیده هایی مثل کرونا ویروس روبرو خواهیم بود  و بنابراین مصائب دیگری خواهیم داشت. 

به گزارش ارگس ، بنابراین باید این آمادگی وجود داشته باشد ، که هر زمان با چنین پدیده هایی مواجه شدیم ، عکس العمل مناسب نشان دهیم. این یعنی اینکه ما باید زیر ساخت های ارتباط الکترونیک را در کشور تقویت کنیم.

این استاد اقتصاد گفت: در ایران برای یک کار باید به چندین اداره مراجعه کنیم که این امر از قبل در کشورهای توسعه یافته نبود و شهروندان در خانه خود بسیاری از این کارها را انجام داده و از این فضای غیرحضوری استفاده کردند.

این استاد دانشگاه در خصوص تاثیر و تغییرات شیوع کرونا گفت: همه گیری کرونا تغییرات بسیاری در جهان داشت و برخی مشاغل بطور جدی آسیب دیدند که از جمله می توان به کسب و کارهایی که درآمد آنها حاصل از بازار است اشاره کرد.

وی ادامه داد: ۴۰ میلیون نفر در آمریکا برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام کرده اند و بر اساس اطلاعات داده شده حدود ۱۰ درصد جمعیت این کشور بیکار شده اند که با احتساب بازنشستگان، دانش آموزان و دانشجویان می توان گفت بیش از ۵۰ درصد جمعیت آمریکا بیکاری ناشی از کرونا دارند.

این در حالی است که کسب و کارهای الکترونیکی مثل فروشگاههای اینترنتی و آموزش های آنلاین حتی رشد هم داشته اند. خیلی از کسب و کارها کارمندان خود را اخراج کرده اند ولی با نگاهی اجمالی به فروشگاههایی مثل آمازون و دیجی کالا می بینیم که این فروشگاهها حتی نیروی جدید هم استخدام کرده اند.

وی در باره بحران زایی ویروس کرونا گفت: کرونا به طور قطع بحران زا می باشد و نمود آن در رکود، بیکاری و تعطیلی بسیاری از مشاغل آشکار شده است.

جعفری تصریح کرد: این شرکت ها  سریع و در کوتاه مدت به روند گذشته برمی گردند اما روند پایدار توسعه خود با شیوه های جدید  در پیش می گیرند.