-

شیوع ویروس کرونا در جهان و ایران تأثیر زیادی بر اقتصاد و محیط کلی تجارت داشته است. برای خیلی از کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ، اقدامات انجام شده برای کمک به مهار شیوع این بیماری منجر به جابجایی محل‌های کار، کاهش درآمد و در برخی موارد کاهش نیروی کار و دیگر پی‌آمدها در مقیاس‌های مختلف شده است.

برخی از این تأثیرات موقتی هستند و در مدت کوتاهی به روال عادی بر می گردند ولی برخی دیگر تأثیرات بلندمدت دارند. بنابراین بسیار مهم است که حسابداران بتوانند با ارائه‌ی مشاوره‌های موثر به مشتریان خود به آن‌ها کمک کنند شرایط فعلی را درک کنند و متناسب با آن واکنش نشان دهند و شرکت خود را در بهترین موقعیت قرار دهند تا بتواند از این پیامدهای مخرب به سلامت عبور کنند.

یکی از گزینه‌هایی که مطرح می شود بحث برون سپاری کارهای مربوط به حسابداری شرکت ها است. رهبران کسب‌وکارها باید در چنین شرایط بی‌سابقه‌ای این موضوع را در نظر بگیرند. کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ​​برای کاهش هزینه‌های سربار خود بدون تأثیر منفی بر کارایی کلی، سخت‌تر از همیشه تلاش می‌کنند. با تغییر چشم‌انداز اقتصادی، فرصتی برای بسیاری از کسب‌وکارها ایجاد شده است که قبلاً نسبت به موضوع برون‌سپاری حسابداری تردید داشتند.

  • کاهش هزینه‌ها

بسیاری از کارکنان به حضور فیزیکی در محل کار نیاز ندارند. در زمان شیوع کرونا این موضوع بیشتر خودش را نشان داد. درست مانند این‌که همین کارها توسط کارکنان برون‌سپاری انجام شود. برون‌سپاری وظایف حسابداری، ضمن اضافه کردن متخصصان بسیار ماهر و با دانش گسترده، خصوصاً در مواقع بحران و عدم اطمینان، هزینه‌های حقوق و دستمزد را کاهش می‌دهد. برون‌سپاری حسابداری و کارهای مربوط به حسابداران همچنین می تواند به معنای استرس کم‌تر برای رهبران کسب‌وکارها نسبت به گردش کارکنان یا اخراج احتمالی آنان باشد.

  • امنیت و کارایی محیط کار مجازی

با وجود آمار بالای کارکنانی که پیش‌بینی می‌شود در آینده در خانه کار کنند، کسب‌وکارها مجبور می‌شوند به سرعت فناوری‌ها و راه‌حل هایی را اتخاذ کنند که به آن‌ها کمک می‌کند به بهترین وجه با این شرایط جدید سازگار شوند. در عصر دیجیتال، گذار از سیستم حسابداری مبتنی بر رایانه‌های رومیزی یا نرم افزارهای مبتنی بر سرور سازمان به نرم افزارهای حسابداری مبتنی بر وب، این امکان را برای رهبران و کارکنان کسب‌وکارها فراهم می‌کند تا بدون هیچ زحمتی دسترسی مطمئن و از راه دوری به داده‌ها داشته باشند.

  • افزایش عمق دانش و منابع

کارشناسان در بخش حسابداریِ برون‌سپاری شده، اطلاعات مالی و نظارتی و درک زیادی از به روزرسانی‌ها و تغییراتی که در پی آن وجود دارد، به‌ویژه در زمینه‌هایی مانند استفاده از برنامه‌های حمایتی دولت از خود نشان دادند. این کارشناسان حسابداری در جریان آخرین الزامات نظارتی تعیین شده و به‌روز شده هستند و به طور مستمر در حال نظارت بر قوانین و مقررات مربوطه هستند تا مشتریان خود را در جریان روندهای لازم برای مطابقت قرار دهند. داشتن یک تیم از حسابداران مطلع از مسائل نظارتی درنهایت اجازه می‌دهد تا زمان راهبری کسب‌وکار بر مدیریت و فعالیت‌های اصلی لازم برای موفقیت کسب‌وکار در محیط فعلی متمرکز شود.

  • دسترسی به فناوری‌های مقیاس پذیر

بیش از هر زمان دیگری، فشار زیادی بر رهبران کسب‌وکارهای تجاری ایجاد شده است تا بینش سریع و دید روشنی را برای افزایش عملکرد شرکت ایجاد کنند. سیستم عامل‌های حسابداری برون‌سپاری شده می‌توانند گزارش‌های به‌روز را با معیارهای مهم برای ذی‌نفعان کلیدی کسب‌وکار ارائه دهند در حالی که رهبران در وضعیت ثابتی قرار می‌گیرند تا بهترین تصمیمات مالی را بگیرند. مشاغل مختلف وقتی با گزینه‌های حسابداری برون‌سپاری مبتنی بر وب روبرو هستند باید بدانند گزینه‌های مختلفی وجود دارند که برای همه مناسب نیستند. به عنوان مثال، یک قدم کوچک اجرای یک راه‌کار دفترداری مبتنی بر وب است که از طریق آن ارائه دهنده‌ی خدمات حسابداری برون‌سپاری می‌تواند به راحتی و تنها با صرف بخشی از هزینه‌های استخدام افراد در محل، سوابق و اسناد را از راه دور ثبت و نگه‌داری کند. یکی دیگر از گزینه‌های قوی‌تر ، راه حل حسابداری کاملاً مبتنی بر وب است، که در آن مشتریان نه تنها دفترداری اولیه را دارند، بلکه از تیم کامل خدماتی برخوردارند. تحت این مدل‌ها، پردازش حساب‌های پرداختنی یکی از اولین حوزه‌هایی است که می‌تواند ساده‌سازی شود. این کار از طریق یک راه حل مبتنی بر ابر در چهار مرحله‌ی آسان زیر انجام می شود:

۱.      فاکتورها به طور خودکار برای بررسی وارد می شوند.

۲.      ردیابی خودکار حساب‌ها

۳.      صورتحساب‌ها به شکل آنلاین یا با چک پرداخت می‌شوند.

۴.      در سیستم حسابداری مبتنی بر وب سایر فعالیت‌ها برای پرداخت سریع هماهنگ می‌شوند.

صاحبان کسب‌وکارها امروز در مورد شفافیت مالی و انطباق با الزامات دولت با انتظارات بیش‌تری روبرو هستند. برای بسیاری، تصمیم برای برون‌سپاری وظایف حسابداری اولین قدم برای آسان‌تر کردن کار و فرآیندهای ایمن‌تر همراه با مزایای اضافه شده ناشی از پس انداز منابع است، که به رهبران ارشد اجازه می‌دهد از وقت اضافی برای تمرکز بر روی مدیریت و عملیات اصلی در راستای تصمیم‌گیری‌های اقتصادی منطقی و مناسب استفاده کنند.

در این بین برون سپاری کارهای مربوط به آی تی سازمان هم می تواند برای کسب و کارها مفید واقع شود. خیلی از شرکت ها هم اکنون برای کم کردن هزینه های خود به این کارها روی آورده اند.