-

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات ارگس از مهر در خصوص مصوبه شورای عالی فضای مجازی کشور درباره الزامات امنیتی که در سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات تکلیف شده است : خدمات امنیت یکی از سرفصل‌های مهم در شبکه ملی اطلاعات است که به صورت مفصل در سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات تشرح شده است.

این خدمات شامل رمزنگاری، شناسه و احراز هویت، تصدیق امضاء و تامین ادله دیجیتال و همچنین، خدمات مدیریت و عملیات امنیت همچون پیشگیری و مقابله با جرائم و حوادث سایبری هستند. این نوع خدمات باید در شبکه ملی اطلاعات ارائه شوند.

معاون فنی راهبری مرکز ملی فضای مجازی گفت که شبکه ملی اطلاعات یک لایه از فضای مجازی است که خدمات مختلف ارتباطی و اطلاعاتی را برای لایه‌های بالاتر، یعنی خدمات و محتوا و کاربران، فراهم می‌کند.

خدمات شبکه ملی اطلاعات و خصوصاً خدمات امنیتی این شبکه، برای پایدارسازی و رقابت‌پذیر کردن خدمات و محتوای داخلی با نمونه‌های مشابه خارجی طراحی و توسعه پیدا می‌کنند.

امنیت شبکه ملی اطلاعات باید از چهار جهت تامین شود

همانطور که در سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات آمده است، امنیت این شبکه باید از چهار جهت تامین شود.

  • اولا این شبکه باید در برابر حملات بالفعل و بالقوه از دیگر شبکه‌ها از جمله اینترنت مصونیت داشته باشد.
  • ثانیا این شبکه نباید به مصدری برای حمله علیه خود یا دیگر شبکه‌ها تبدیل شود.
  • ثالثا شبکه ملی اطلاعات باید امنیت لایه‌های محتوا و خدمات را فراهم کند
  • رابعا باید در برابر تهدیدهای احتمالی این دو لایه نیز مصونیت داشته باشد و همچنین تهدیدی علیه این دو لایه ایجاد نکند

یکی از خدمات شبکه ملی اطلاعات تامین ادله دیجیتال است

شبکه ملی اطلاعات، قلب فضای مجازی کشور به حساب می‌آید و باید خدمات امنیتی لازم برای حفاظت و مصونیت تمامی ذی‌نفعان شبکه ملی اطلاعات فراهم شود که این خدمت در بخش ۴-۵-۱ سند تبیین الزامات ماده ۳ صراحتاً ذکر شده است و بر همین اساس «تامین ادله دیجیتال» به عنوان یکی از خدمات شبکه ملی اطلاعات در طرح کلان و سند معماری شبکه ملی اطلاعات قید شده است.

امنیت اطلاعات یکی از موارد مهم در روزگار ما محسوب می شود. در روزگار ما اطلاعات یکی از مولفه های قدرت به حساب می آید و امنیت یکی از مولفه های قدرت خودش نوعی قدرت به شمار می آید. در این بین استفاده از نرم افزارهای مدرن و به روز و مخصوصا بومی می تواند در این قضیه کمک شایانی به شبکه ملی اطلاعات بنماید.

در بخش ۴-۵-۳- خدمات ایمن و ایجاد سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات، با هدف مزیت بخشی برای خدمات و محتوای داخلی آورده شده است که مواردی مانند پایداری خدمت و تأمین دسترسی پذیری، محرمانگی و جامعیت در لایه‌های مختلف، به عنوان پیش‌نیاز ارائه بسیاری از خدمات مهم در داخل کشور در شبکه ملی اطلاعات باید تامین شود.

افشای اطلاعات و نقض محرمانگی با شبکه ملی اطلاعات به حداقل می‌رسد

همچنین به عنوان یکی از خدمات داخلی این شبکه ایجاد زیرساخت‌های لازم در شبکه ملی اطلاعات، موضوع سالم سازی این شبکه برای حمایت ویژه از حریم خصوصی و حقوق عمومی (بند ۱۲-۳-۵-۴) و مسایلی مانند پشتیبانی از مالکیت خدمات و محتوا و ارائه خدمات خاص برای گروه‌های اجتماعی مانند کودکان، در نظر گرفته شده است.

در صورتی که این شبکه تکمیل گردد خیلی از مشکلات حال حاضر مانند افشای اطلاعات، نقض محرمانگی و حریم خصوصی و امثال آن در خدمات داخلی حداقل خواهد شد.