-

به گزارش خبرنگاه نرم افزار ارگس برخی از شرکت ها اقدام به فروش فاکتور فروش می نمایند به این صورت که یک شرکت به صورت صوری تاسیس می کنند و فاکتور فروش صادر می کنند و بعد شرکت را منحل می کنند. برای صدور هر فاکتور فروش هم مبلغی را دریافت می کنند.

مدیر کل دفتر حقوقی و قراردادهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور، به افرادی که برای فرار مالیاتی شرکت صوری ثبت می کنند هشدار داد و اعلام کرد: ثبت و استفاده از شرکت صوری در انجام معاملات غیرواقعی، مطابق ماده ۲۷۴ قانون مالیات های مستقیم جرم محسوب می شود.

به گزارش ارگس از رسانه مالیاتی ایران، حسین تاجیر ریاحی، گفت: در سال های اخیر، اشخاصی فرصت طلب با ثبت شرکت صوری (کاغذی) به نام افراد فاقد صلاحیت و اهلیت، اقدام به اعمال مجرمانه از قبیل فرار مالیاتی، پولشویی، قاچاق کالا و یا اخذ تسهیلات بانکی به صورت غیرمجاز نموده اند که با توجه به اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم مصوب ۳۱ تیرماه ۱۳۹۴ و به استناد بند (۵) ماده ۲۷۴ قانون مذکور، این اشخاص تحت تعقیب قضایی و اعمال مجازات کیفری قرار می گیرند.

وی افزود: در بررسی های انجام شده مشخص شده است که افراد سودجو و کلاهبردار، اشخاص بی بضاعت و فاقد صلاحیت و اهلیت را اجیر می نمایند و حتی بدون حضور آنان در مراجع ثبت شرکت ها و صرفا از طریق تنظیم وکالت نامه های با حق توکیل بلاعزل، اقدام به ثبت شرکت نموده و از اشخاص مذکور در سمت های مدیرعامل، رئیس هیات مدیره یا نایب رئیس استفاده می نمایند; بدون اینکه آن اشخاص خودشان اطلاعی از موضوع داشته باشند.

ثبت شرکت به این صورت به این منظور انجام می شود که امکان شناسایی صاحبان واقعی درآمد میسر نباشد و نهایتا فرار از پرداخت مالیات انجام می شود.

به دلیل خلاهای قانونی، رویه های غلط موجود و سایر عوامل، ثبت اینگونه شرکت ها در سال های گذشته رشد قارچ گونه داشته است.

وی به کسانی که به این صورت اقدام به ثبت شرکت می کنند هشدار داد و گفت که با رصد و اقدامات گسترده از طریق سامانه ها و بانک های اطلاعاتی، اینگونه شرکت ها و عوامل سوء استفاده کننده از آن، شناسایی و از طریق مراجع قضایی تحت تعقیب قضایی قرار می گیرند.