-

به گزارش گروه خبری فناوری اطلاعات ارگس از روزنامه جهان صنعت ، اختلال در هسته معاملات بورس اوراق بهادار در ماه‌های اخیر یکی از مهم‌ترین معضلات بازار سرمایه است.

تکرار این اختلالات ، به معامله‌گران زیان قابل توجهی را تحمیل می کند. در جریان برخی معاملات که در روزهای گذشته اتفاق افتاد ناظر بازار با تغییر وضعیت‌های بدون توجیه در نمادهای بزرگ باعث تجمع تقاضا و هدایت نقدینگی از سهم‌های کوچک به این نمادها شده است. این اقدام برای بسیاری از معامله‌گران به عنوان سیگنال خرید تلقی می شود.

در صورت تداوم این وضعیت در کنار عدم پایداری هسته معاملات ، سرمایه گذاران را نسبت به دستکاری روند عرضه و تقاضا نگران می کند. این روند ممکن است در کوتاه‌مدت به نفع سهامداران چند نماد باشد ولی امنیت سرمایه‌گذاری در بورس را برای میان‌مدت و بلندمدت زیر سوال می برد.

با توجه به اینکه بازار بورس و سرمایه برای هر کشوری بسیار مهم است و حجم نقدینگی زیادی را در خود جای داده است، لطمه دیدن این بازار پیامدهای بسیار بدی برای اقتصاد کشور خواهد داشت.

شرکت‌های بورسی بر این باورند که این اقدام برای مدیریت سفارشات بوده و جهت جلوگیری از کندی هسته به عنوان راه‌حل موقت می باشد ولی در عمل می بینیم که این راه‌حل موقت بیش از چند ماه است که مرسوم شده و به یک روال عادی تبدیل شده است چراکه هر روز تعداد نمادهای بیشتری در لیست معاملات جداگانه قرار می‌گیرند.

اگر چه عنوان می شود که این موضوع برای مدیریت سفارشات است ولی برخی از سرمایه گذاران که با بدبینی بیشتری به سیاستگذاری‌های دولت در بازار بورس نگاه می‌کنند این وضعیت را به عنوان دستکاری دولت برای سرازیر شدن نقدینگی کل بازار در نمادهای دلخواه قلمداد می کنند. در صورت درست بودن این ادعا ، تبعات بسیار مهلکی برای بازار خواهد داشت.


 

اجرای آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده به پایان می رسد

 

کارشناسان سازمان بورس و بازار سرمایه می‌گویند که تعداد بازیگران بازار به شدت افزایش پیدا کرده است و هسته معاملات کشش و توان پاسخگویی به این میزان دادوستد را ندارد و از همین رو سازمان بورس باید فکری برای ساماندهی به این مشکل بزرگ کند. لازم به ذکر است که در این روزها ورود سهام داران سهام عدالت و ... باعث افزایش بیش از پیش تعداد سهامداران شده است.

به‌ روزرسانی و ارتقای نرم‌افزار و سخت‌افزار هسته معاملات بورس به دلیل تحریم‌ها با محدودیت‌های فراوانی مواجه است و مهندسان داخلی در حال کار روی آن هستند. از همین رو عنوان می‌شود که سازمان بورس برای کاهش فشار معاملات بر هسته مرکزی، ثبت سفارش و عرضه برخی نمادها را به ساعاتی خارج از محدوده قانونی منتقل می‌کند.

عدم اثرگذاری عرضه خارج از ساعت به زیان شرکت‌های کوچک

در همین رابطه، نصرالله برزنی، نایب رییس اسبق هیات‌مدیره بورس می گوید ، با نظریات مطرح شده پیرامون بی‌عدالتی در عرضه‌ها موافق نیستم. وی می افزاید: در تمام دنیا بازارهای مالی دو نوبت معاملاتی صبح و عصر دارند. و در واقع اینکه مدت انجام معامله بسط پیدا کند و اضافه شود تاثیری بر روند بازار ندارد.

وی می‌افزاید: وقتی از قبل اطلاع رسانی می‌شود که برخی نمادها به دلیل حجم بالا و اندازه بزرگ سهم یا ارزش بازار، تعداد سهام و مشتری‌ها می‌خواهد در یک بازه زمانی خاص معامله شود، همه مطلع هستند و کسی غافلگیر نمی‌شود.

به عنوان مثال، در یکی از روزها نزدیک به 320 هزار میلیارد ریال در بازار معامله شده است. این میزان چند برابر معاملات یک روز بازار در ۱۰ سال قبل است. برزنی تاکید می‌کند: اینها یک ساز‌و‌کارها و زیرساخت‌هایی می‌خواهد که باید آماده شود و سخت‌افزار و نرم‌افزار می‌خواهد.

این تحلیلگر بازار سرمایه اضافه می‌کند: ما خواهان توسعه این بازار هستیم و مقدمات آن را هم فراهم کردیم. به همین علت دیتاسنتری که الان شرکت بورس در ساختمان جدید در اختیار دارد از نظر اندازه و ظرفیت در کشور کم‌نظیر است؛ اما آن شرکتی که باید نرم‌افزار را نصب و راه اندازی می‌کرد به دلیل شروع مجدد تحریم‌ها کار را ترک کرده است.

برزنی ادامه می‌دهد: من بیش از ۴۳ سال است که در این بازار کار می‌کنم. از زمانی که حتی حراج حضوری برگزار می‌شد و کارگزاران می‌نشستند و یکی سهمی را عرضه می‌کرد و بقیه رقابت می‌کردند. حتی درآن بازار هم اگر که تعداد عرضه‌ها یا تقاضاها زیاد می‌شد حراج حضوری ادامه پیدا می‌کرد تا قیمت نهایی شود. در آن موقع بازار ساعت ۱۲ اگر تعطیل می‌شد معاملات تا پنج بعد‌از‌ظهر هم طول می‌کشید. بنابراین این یک روند عادی است.