-

امسال بازار بورس رونق بسیار بالایی داشته است در این خصوص بر اساس گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی مبلغ ورودی خالص به بازار سرمایه معادل ۷۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

به گزارش گروه وبگردی نرم افزار ارگس به نقل از مهر به نقل از صدا و سیما، فرهاد دژپسند با اشاره به بند ۹ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بازار سرمایه را به عنوان یکی از مؤلفه‌های تحقق این سیاست‌ها نام برد و گفت : تعداد کدهای سهامداری در بازار سرمایه تا پایان خرداد ماه ۱۵ میلیون و ۲۵۱ هزار کد و با احتساب سهام عدالت به ۴۸ میلیون و ۵۰۰ هزار کد رسیده است.

در این خصوص عرضه اولیه سهام شرکت‌ها در بورس و فرابورس به شدت افزایش پیدا کرده است بطوری که در ۴ ماه اول سال 1399 معادل ۱۳۷ میلیارد ریال بوده است که در مقایسه با سال 1398 حدود دو و نیم برابر کل سال ۹۸ بوده است. 

همچنین امسال بورس املاک و مستغلات و امتیازات با سرمایه اولیه ۵ هزار میلیارد تومان راه اندازی شده است که می تواند سرمایه های بیشتری را به بازار بورس جذب کند.


بر اساس اعلام یک کارشناس بازار سرمایه ، بیشتر نقدینگی موجود در بازار بورس به جای ورود به عرصه تولید صرف سفته بازی می‌شود، این در حالی است که اساسا وجود بازار بورس برای تامین نقدینگی شرکت ها مخصوصا واحد های تولیدی است. 

به گزارش گروه وبگردی حسابداری ارگس به نقل از مهر، محمد نوعی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در برنامه تلویزیونی پایش که با موضوع «فرصت های عرضه‌های اولیه» پخش شد، با اشاره به بهترین اتفاق اقتصاد کشور در سال ۹۹، گفت: نقدینگی به جای درست خود هدایت شده است، باید مسیرهای سفته بازی را بست، 

بر اساس نظر وی در خرداد ۹۷، حدود ۱۰۰ هزار کد بورسی در عرضه‌های اولیه مشارکت داشتند که این رقم در حال حاضر به بیش از پنج میلیون و دویست هزار کد رسیده است، باید در سیاست عرضه‌های اولیه تجدید نظر شود و حداقل ۴۰ درصد شرکت‌ها عرضه اولیه شود تا برای شرکت کنندگان توجیه داشته باشد.

وی معتقد است که تعداد عرضه‌های اولیه باید افزایش یابد، صندوق‌های پروژه باید در بازار عرضه شود تا کسری بودجه دولت نیز برطرف گردد.

عرضه‌های اولیه که در سال ۹۷ ارائه شده اند حدود ۸۰۰ درصد بازدهی داشته اند. همچنین میزان بازدهی عزضه های اولیه در سال‌های ۹۸ و ۹۹ نیز بیش از ۳۰۰ درصد بوده است. 

وی با اشاره بک ریسک صفر عرضه‌های اولیه گفت: بیش از 10 هزار میلیارد تومان در سه سال گذشته جذب عرضه‌های اولیه شده است. از طرف دیگر هسته معاملات بورس نیز باید اصلاح شود، چراکه به عدم شفافیت بازار کمک کرده است، 

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین از درج نماد این شرکت در فهرست نمادهای بورس اوراق بهادار تهران با نماد «امین» خبر داد.

با توجه به نتیجه اقدامات صورت گرفته و انجام کلیه شروط و مراحل تعیین شده در جلسه مورخ ۹۹/۰۲/۰۶ هیئت محترم پذیرش بورس اوراق بهادار تهران، شرکت تأمین سرمایه امین از تاریخ هفتم مردادماه سال جاری به عنوان پانصد و چهل و پنجمین شرکت پذیرفته شده در بورس در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شده است.