-

قیمت نرم افزار حسابداری یک پارامتر در انتخاب نرم افزار حسابداری به حساب می آید. اگر قیمت نرم افزار های حسابداری موجود در بازار ایران را بررسی نماییم می بینیم که نرم افزار حسابداری از 100 هزار تومان داریم تا 200 میلیون تومان.

واقعا اینقدر اختلاف قیمت برای نرم افزار حسابداری برای چیست؟ آیا هر نرم افزار حسابداری ارزان قیمت بد است و یا هر نرم افزار حسابداری گران قیمت خوب است؟

برای برخی از افراد قیمت آنقدر مهم است که به سایر مولفه ها نگاه نمی کنند. مثلا وقتی می گویی نرم افزار حسابداری فلان 100 هزار تومان ، بدون اینکه فکر کنند که آیا آن نرم افزار بدرد کسب و کارشان می خورد یا نه ؟ سریعا آنرا خریداری می کنند.

برخی از افراد هم قیمت خیلی برایشان مهم نیست. آنقدر کسب و کارشان مهم است و پول در می آورند که پرداخت پول برای نرم افزار حسابداری سخت نیست. فقط روی این تمرکز می کنند که نرم افزار حسابداری برای کسب و کار آنها مناسب باشد.

در این بین برخی شرکت های بزرگ هم فرآیند خرید نرم افزار حسابداری را به تیمی مشترک از مالی و فروش و تولید می دهند و مدیر مالی و مدیر فروش و احتمالا مدیر کارخانه با هم به خرید نرم افزار حسابداری می پردازند. در اینجا نیز یک بودجه ای برای خرید نرم افزار حسابداری در نظر گرفته می شود.

در هر کاری باید جلوی هزینه اضافه را گرفت. یکی از آنها خرید نرم افزار حسابداری است. اگر بتوانیم چندین نرم افزار حسابداری را پیدا کنیم که همه آنها نیازهای ما را پاسخ می دهند ، مسلما بهتر است که ارزان ترین آنها را بخریم. 

ولی در مورد قیمت نرم افزار باید چند نکته را در خاطر داشته باشید.

اول اینکه قیمت نرم افزار حسابداری عبارتست از قیمت اولیه نرم افزار حسابداری که باید در زمان خرید آن پرداخت نمایید.

دوم هزینه نصب و راه اندازی و آموزش کارکنان و تمام هزینه های مرتبط با ورود اطلاعات و ...

سوم هزینه های پشتیبانی که در سالهای بعد باید پرداخت نمایید.

 

قیمت نرم افزار حسابداری به چندین عامل بستگی دارد. 

اولین عامل بحث امکانات نرم افزار حسابداری است. هر چه امکاناتی که در نرم افزار حسابداری قرار داده می شود بیشتر  مورد استفاده شرکت بزرگ باشد آنگاه قیمت نرم افزار حسابداری بیشتر است و هر چه امکاناتی که در نرم افزار حسابداری قرار می گیرد مورد استفاده شرکت های کوچک باشد آنگاه قیمت نرم افزار حسابداری کمتر است. 

توجه کنید که تعداد امکانات مهم نیست بلکه مهم این است که این امکان به درد چه قشری از بازار می خورد. مثلا تفکیک انبار از حسابداری انبار امکانی است که برای شرکت های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد در صورتی که برای شرکت های کوچک دست و پا گیر است. همین تفکیک انبار از حسابداری انبار ، باعث بالا رفتن قیمت نرم افزار حسابداری می شود.