اصول حسابداری در زبان انگلیسی GAAP نامیده می شود که اول کلمات عبارت زیر می باشد. Generally accepted accounting principles

هر حسابدار باید در ثبت اسناد حسابداری خود در نرم افزار حسابداری از اصول حسابداری پیروی کند وگرنه گزارشات ارائه شده توسط وی ، مورد قبول سایر افراد این رشته واقع نمی شود.

علاوه بر این ، وزارت دارایی نیز صورتهای مالی را که بر اساس این اصول حسابداری ارائه شوند قبول می کند و اگر صورتهای مالی ارائه شده این اصول را نقض کنند مورد قبول اداره دارایی قرار نخواهد گرفت.

همچنین اگر در گزارشگری مالی و حسابداری از یک اصول پذیرفته شده و مورد قبول همه استفاده نشود ، قابلیت مقایسه نخواهد داشت. این موارد را بنده در فیلم های آموزش حسابداری که در سایت برای دانلود قرار داده ام به تفصیل شرح داده ام.

علاقمندان می توانند برای دانلود فایلهای آموزشی مذکور به آدرس زیر مراجعه نمایند. این فیلم آموزشی در 24 جلسه تهیه شده است که هم حسابداری و هم نرم افزار حسابداری باتیز را آموزش می دهد.

دانلود فیلم آموزشی حسابداری و نرم افزار حسابداری باتیز

در ضمن تولید کنندگان نرم افزار حسابداری و یا نرم افزارهایی که به نوعی با نرم افزار حسابداری مرتبط هستند و سند حسابداری تولید می کنند باید این اصول را رعایت کنند وگرنه سند حسابداری تولید شده توسط آنها غیر قابل قبول است.

اولین اصل از اصول حسابداری که در اینجا بحث می کنیم اصل بهای تمام شده تاریخی می باشد. طبق این اصل :

"بها مبادلات حسابداری در تاریخ وقوع به بهای تمام‎شده در دفاتر ثبت می‌گردند"

 

 منظور از بهای تمام‎شده هر دارایی ارزش مبادله‌ای نقدی آن در تاریخ تحصیل است. این اصل به زبان ساده می گوید بهای تمام شده هر دارایی اعم از کالا و دارایی ثابت برابر مبلغی است که ما برای آن کالا قرار است به صورت نقدی پرداخت کنیم باضافه تمام هزینه هایی که برای ورود آن کالا یا دارایی به انبار پرداخت‌ می کنیم. سایر هزینه های مالی به علت پرداخت اقساطی و ... جزء بهای تمام شده آن کالا به حساب نمی آید.

مثال 1 :  یک میز را به مبلغ 100 هزار تومان خریداری می کنیم. 10 هزار تومان هم تخفیف می گیریم. پس تا اینجا بهای تمام شده این کالا یا دارایی برای ما 90 هزار تومان شده است. حالا فرض کنیم که 5 هزار تومان هزینه باربری می دهیم تا این میز را به محل کار یا انبار برسانیم، در اینجا بهای تمام شده این میز برای ما 95 هزار تومان می شود.

حالا اگر با فروشنده به توافق برسیم که این 95 هزار تومان را به صورت دو قسط از ما بگیرد و درصدی سود روی آن با ما حساب کند، مثلا دو قسط 50 هزار تومان از ما بگیرد ، بهای تمام شده آن میز همان 95 هزار تومان است و 5 هزار تومان باقیمانده باید به عنوان هزینه مالی در دفاتر و یا نرم افزار حسابداری ثبت شود.

این اصل حسابداری در عین امتیازات زیادی که دارد دارای معایبی نیز هست که یکی از آن معایب این استکه در کشورهایی که دارای تورم شدید هستند ، ارزش دارایی ها در صورتهای مالی به درستی منعکس نمی شود. مثلا این میز بعد از یکسال ممکن است که 200 هزارتومان ارزش داشته باشد ولی ما علاوه بر اینکه آنرا 95 هزار تومان ثبت کرده ایم ، استهلاک هم برای آن محاسبه می کنیم و ارزش دفتری آن کمتر از 95 هزارتومان است.

از مزایای این اصل می توان گفت که بهای تمام شده، بر تخمین و ارزیابی مبتنی نبوده بلکه واقعی، قابل اندازه‌گیری و قابل اتکاء است.

 

اصل دوم که در اینجا در مورد آن بحث می کنیم ، اصل تحقق درآمد است. این اصل را بنده در فیلم های آموزشی به صورت کامل توضیح داده ام. ولی در اینجا به صورت مختصر آنرا توضیح می دهم. در این اصل بحث بر سر این است که چه زمانی باید درآمد شناسایی و در دفاتر و نرم افزار حسابداری ثبت گردد. طبق این اصل، و همچنین طبق استاندارد شماره 3 ، زمان شناسایی درآمد و ثبت آن در دفاتر و نرم افزار حسابداری زمانی است که که دو شرط زیر برقرار باشد:

اول اینکه مبادله یا داد و ستدی صورت گرفته باشد و دوم اینکه فرایند کسب سود کامل شده باشد.

(به زبان ساده ، زمانی باید در دفاتر و یا نرم افزار حسابداری سند درآمد ثبت شود که کالا به مشتری تحویل داده شده باشد)

تکمیل فرایند کسب سود شامل تکمیل فروش یا انجام خدمت، انتقال مالکیت از فروشنده به خریدار، دریافت وجه نقد یا اطمینان از دریافت وجه نقد در آینده است.

طبق اصل تحقق درآمد، درآمد ناشی از فروش کالا باید در زمان فروش و مطابق «روش فروش» شناسایی گردد. طبق اصل تحقق درآمد، درآمد ناشی از خدمات بر اساس میزان انجام خدمات شناسایی می‌گردد. مطابق اصل تحقق درآمد، مبالغ پیش دریافت مشتریان نباید به عنوان درآمد دوره محسوب گردد. زیرا فرایند کسب سود در مورد این مبادله هنوز تکمیل نشده است.

مثال : یک نفر به مغازه ما مراجعه می کند و می خواهد یک ماشین حساب از ما بخرد. چند حالت ممکن است پیش بیاید.

اول اینکه ما ماشین حساب در مغازه موجود داریم و یک ماشین حساب به مشتری می دهیم در این لحظه درآمد محقق شده و باید در دفاتر و نرم افزار حسابداری سند فروش ماشین حساب ثبت گردد.

دوم اینکه ما ماشین حساب نداریم و به مشتری می گوییم که فردا برای دریافت ماشین حساب مراجعه کند. در این لحظه مشتری مبلغی به عنوان پیش پرداخت به ما می دهد. در این حالت درآمد محقق نشده است و ما نباید سند فروش در دفاتر و نرم افزار حسابداری ثبت کنیم.

برای توضیحات تکمیلی به فیلم های آموزش حسابداری بنده مراجعه نمایید.


اصل تطابق (هم‎زمانی)

بر اساس اصل هم‎زمانی، هزینه‌های انجام‎شده برای ایجاد درآمد باید به حساب دوره‌ای که درآمد در آن تحصیل شده است منظور شود. به عبارت دیگر، سود هر دوره تفاوت بین درآمدهای تحصیل شده و هزینه‌های تحمل شده برای کسب درآمد همان دوره است. مطابق این اصل، بسیاری از هزینه‌های انجام شده در دوره جاری، به دلیل داشتن منافع آتی به عنوان دارایی در دفاتر و صورتهای مالی ثبت و گزارش می‌شوند.

 

اصل افشاء کامل

اصل افشاء ایجاب می‌کند که کلیه رویدادها و وقایع مالی با اهمیت مربوط به واحد تجاری به طور مناسب و کامل افشاء گردد. این اصل که بر کلیه جوانب گزارشگری مالی تأثیر دارد، واحد تجاری را ملزم به تهیه اطلاعات مورد نیاز برای بستانکاران و اعتبار دهندگان می‌نماید. این اطلاعات می‌تواند در متن صورتهای مالی یا در یاداشت‌های همراه این صورتها، افشاء گردند.

 

 


منبع : گروه نرم افزار حسابداری و اتوماسیون اداری ارگس
این خبر توسط گروه نرم افزار حسابداری و اتوماسیون اداری ارگس برای سایت آماده شده است