-

در استانداردهای حسابداری ایران ، استاندارد شماره یک به نحوه ارائه صورتهای مالی اختصاص یافته است. صورتهای مالی که شامل صورتهای مالی اساسی و یادداشت های توضیحی هستند برای استفاده کنندگان خارجی تهیه و ارائه می شوند. دولت ، سازمان بورس و اوراق بهادار، سهامداران فعلی و آینده و در نهایت مشتریان و بانکها ، بخشی از استفاده کنندگان از صورتهای مالی شرکت ها هستند. 

تجدید ارائه صورتهاي مالی به طور ضمنی حاوي این پیام است که صورتهاي مالی دوره گذشته از ویژگی کیفی قابلیت اتکا برخوردار نبوده اند و از این رو این امکان وجود دارد که تصمیماتی که بر اساس این اطلاعات اتخاذ شده اند غلط باشند.

 

تحقیقات گذشته نشان می دهد تجدید ارائه سرفصل هاي اصلی صورت سود و زیان از اهمیت بیشتري

در بین سایر سرفصل صورهاي مالی اساسی برخوردار است.

 

تحقیقات صورت گرفته که در مقالات معتبر آمده است ، نشان می دهد که بین ارزش شرکت و تجدید ارائه سرفصل هاي اصلی شرکتهاي پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه غیرمستقیم معناداري وجود دارد.

 

طبق مفاهیم نظري گزارشگري مالی ایران، هدف صورتهاي مالی ارائه اطلاعاتی تلخیص و طبقه بندي شده درباره وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطاف پذیري مالی واحد تجاري است که براي طیفی گسترده از استفاده کنندگان صورتهاي مالی در اتخاذ تصمیمات اقتصادي مفید واقع گردد.

خصوصیات کیفی اصلی مرتبط با محتواي اطلاعات، "مربوط بودن " و "قابل اتکا بودن " و خصوصیات کیفی اصلی مرتبط با ارائه اطلاعات، "قابل مقایسه بودن " و "قابل فهم بودن" است. اطلاعاتی که فاقد این خصوصیات باشد، مفید نبوده و یا داراي فایده محدودي است. از آنجاکه خصوصیات کیفی قابل مقایسه بودن و قابل فهم بودن، بر مفید بودن اطلاعات می افزاید، وجود ثبات رویه حسابداري در روشهاي حسابداري بکار گرفته شده و افشاء مناسب اطلاعات الزامی است. استانداردهاي حسابداري ایران مقرر میکند که شرکتها باید ارقام صورتهاي مالی را به صورت مقایسه اي همراه با ارقام سال جاري ارائه و افشا کنند. (استاندارد شماره 1)

 

بر این اساس ارقام سال قبل در سال جاري، بار دیگر از سوي شرکت و حسابرس مورد بازبینی و طبقه بندي قرارگرفته و در صورت وجود اشتباهی بااهمیت در ماهیت و نحوه طبقه بندي و نیز مبالغ سال قبل، می بایست در سال جاري تجدید ارائه شوند.


بدین ترتیب تجدید ارائه میتواند به معناي وجود یک نقص یا اشکال تعبیر شود که در سال جاري کشف شده است؛ البته به شرط آنکه ناشی از تغییر در رویه هاي حسابداري نباشد. مطالعات نیز نشان میدهند که درصد بالایی از تجدید ارائه در ایران، به دلیل اصلاح اشتباهات حسابداري بوده است.

 

ایجاد فضاي بی اعتمادي در بازار سرمایه، غیرقابل اتکا تصور شدن صورتهاي مالی، تلاش براي دسترسی به اطلاعات در خارج از بورس، زیان ناشی از تصمیم گیري هاي اشتباه استفاده کنندگان از صورتهاي مالی و درنهایت تضییع منابع عمومی جامعه، بخشی از پیامدهاي این امر است.

بنابراین، تجدید ارائه مستمر اقلام در دوره های پی درپی و رواج آن میان شرکتهاي ایرانی، به اعتبار صورتهاي مالی، آسیب میزند و موجب تخصیص و توزیع ناکارآمد ثروت و کاهش اعتماد مردم به بازارهاي سرمایه میشود


ویرایش برای سایت ارگس : مجتبی کمانکش

حسابداری


منبع : گروه نرم افزار حسابداری و اتوماسیون اداری ارگس
این خبر توسط گروه نرم افزار حسابداری و اتوماسیون اداری ارگس برای سایت آماده شده است