-

بعد از یکسال ثبت اسناد حسابداری در نرم افزار حسابداری ، موقع بستن حسابها و رد کردن اظهارنامه مالیاتی میرسه. بعد از اون هم بحث نوشتن دفاتر قانونی کل و روزنامه پیش میاد و البته جمع آوری و آماده سازی مدارک مثبته برای رسیدگی به دفاتر قانونی.

اسناد و مدارکی که باید تهیه و جهت ارائه در دسترس باشند عبارتند از :

1-پرینت اسناد حسابداری و ضمیمه نمودن مدارک مثبته به آنها

این مورد را حسابداران به عنوان روکش سند می شناسند. روکش سند همان پرینت سند حسابداری است که در نرم افزار حسابداری ثبت شده است. برخی حسابداران اسناد را در هم ادغام می کنند و برای چند سند ادغام شده در یک سند جمیعی ، یک روکش سند چاپ می کنند.


2- تحریر دفاتر قانونی روزنامه و کل

برای هر کسب و کاری باید دو دفتر پلمپ شده گرفت. این دفاتر قانونی عبارتند از دفتر کل و دفتر روزنامه. دفتر کل و روزنامه ، هر دو بر اساس سرفصل های کل نوشته می شوند. 


3- تهیه تراز آزمایشی حداقل چهارستونی کل و معین ، قبل و بعد از بستن حسابهای موقت

ترازنامه یکی از صورتهای مالی اساسی است. در این سایت در مورد ترازنامه به اندازه کافی بحث شده است.


4- آماده نمودن گردش مواد ، کالای نیمه ساخته ، کالای ساخته و قیمت تمام شده

برای شرکت های بازرگانی و تولیدی ، گردش مواد و کالای انبار از اهمیت خاصی برخوردار است ولی اگر شرکت خدماتی باشید گردش مواد و کالا نخواهید داشت.


5-پرینت دفاتر معین و تفصیلی حسابها

اگر از نرم افزار حسابداری استفاده می کنید ، می توانید دفاتر حسابداری خود را در سطح معین پرینت بگیرید و به دارایی ارائه دهید. البته باید نرم افزار حسابداری خود را به دارایی معرفی کرده باشید.


6- تنظیم جدول استهلاکات

اگر اموال و دارایی ثابت دارید و استهلاک آنها را به عنوان هزینه در دفاتر ثبت کرده اید باید جداول آنها را ارائه دهید.


7-تنظیم جدول 12 ماهه خلاصه لیست مالیات حقوق  که با هزینه حقوق همخوان باشد


8-کپی فهرست معاملات فصلی و اظهارنامه ارزش افزوده


9- تصویر صورتحسابهای بانکی و صورت مغایرتهای آنها


10- فهرست و مشخصات کامل کالاهای واراداتی و صادراتی 

- موارد فوق حداقل اسناد و مدارکی است که در زمان رسیدگی بایستی جهت ارائه ، فراهم شده باشند.

فهرست کامل ؛ هنگام صدور و ابلاغ "برگ دعوت ارائه اسناد و مدارک " بر اساس بند 2 ماده 97 ق . م .م  توسط سازمان امور مالیاتی اعلام میگردد.

 

یکی از زیر سیستمهایی که در هنگام نوشتن دفاتر قانونی و تنظیم اظهارنامه مالیاتی و چاپ روکش اسناد به شما کمک می کند ، زیر سیستم حسابداری تجمیعی در نرم افزار حسابداری یکپارچه است. 

 

این مقاله را هم از دست ندهید : امکانات نرم افزار حسابداری مالی در نرم افزار حسابداری یکپارچه ارگس

 

نرم افزار حسابداری تجمیعی در نرم افزار حسابداری باتیز دارای امکانات زیر می باشد:

 

اسناد روزانه 

در نرم افزار حسابداری تجمیعی باتیز ، شما می توانید اسناد حسابداری را به صورت روزانه تجمیع کرده و چاپ کنید. یعنی روکش اسناد خود را به صورت روزانه تهیه نمایید.

 

اسناد ماهانه

این گزینه مانند اسناد روزانه است ولی به صورت ماهانه اطلاعات را تجمیع می کند. اگر نرم افزار حسابداری باتیز را به دارایی معرفی نمایید ، می توانید از این گزینه برای تحریر دفاتر قانونی خود استفاده نمایید.

 

ادغام اسناد 

یکی از بهترین امکانات نرم افزار حسابداری تجمیعی ارگس که در نرم افزار حسابداری باتیز وجود دارد ، ادغام اسناد می باشد. در ادغام اسناد شما می توانید دو یا چند سند حسابداری را که در یک تاریخ هستند انتخاب نموده و آنها را در هم ادغام نمایید. اگر نرم افزار حسابداری باتیز را به دارایی معرفی نمایید ، می توانید از این گزینه برای تحریر دفاتر قانونی خود استفاده نمایید.

 

دفتر کل روزانه 

در نرم افزار حسابداری تجمیعی ارگس ، شما می توانید دفتر کل را به صورت روزانه تجمیع کرده و چاپ کنید. یعنی دفتر کل قانونی خود را به صورت روزانه تهیه نمایید.

 

دفتر روزنامه تجمیعی  

در نرم افزار حسابداری تجمیعی ارگس ، شما می توانید دفتر روزنامه را به صورت روزانه تجمیع کرده و چاپ کنید. یعنی دفتر روزنامه قانونی خود را بر اساس اسناد روزانه تهیه نمایید.

در این نرم افزار برای چاپ امکانات وسیعی در نظر گرفته شده است که می توانید در هنگام تحریر دفاتر قانونی از آن استفاده نمایید.


منبع : گروه نرم افزار حسابداری و اتوماسیون اداری ارگس
این خبر توسط گروه نرم افزار حسابداری و اتوماسیون اداری ارگس برای سایت آماده شده است