-

نرم افزار حسابداری را همه تا حدودی می شناسند. در مقالات دیگری در همین سایت ، نوشته بودم که نرم افزار حسابداری تک سیستمی داریم که فقط قسمت دفتر داری دارد و اصطلاحا به آن نرم افزار حسابداری می گویند و نرم افزار حسابداری که دارای 40 زیر سیستم مختلف هم می باشد را نرم افزار حسابداری می گویند.

مقوله مربوط به نرم افزار حسابداری بسیار پیچیده است و در این مقاله نمی خواهم زیاد درباره آن صحبت کنم زیرا به اندازه کافی در مقالات دیگر درباره آن صحبت کرده ام. 

در اینجا می خواهم درباره ارتباط بین فروشگاه اینترنتی و نرم افزار حسابداری صحبت کنم. فروشگاه اینترنتی را همه شما می شناسید. با خیلی از فروشگاههای اینترنتی آشنا هستید. فروشگاههای اینترنتی که در دنیا مشهور هستند مانند آمازون دات کام و علی بابا و eBay و ...

و فروشگاههای اینترنتی مشهور ایران مثل دیجی کالا و بامیلو و 5040 و چاره و ...

اما پشت سر هر فروشگاه اینترنتی موفقی یک دستگاه عریض و طویل وجود دارد که آن وب سایت به ظاهر خوشکل و آراسته را پشتیبانی می کند و بدون آن دستگاه بزرگ و پیچیده ، یک وب سایت ساده ، هر چقدر هم زیبا و با امکانات زیاد باشد ، خیلی به درد نمی خورد.

فرض کنیم شما به فروشگاه اینترنتی دیجی کالا می روید و یک خرید انجام می دهید. چه اتفاقاتی می افتد؟

اول اینکه این سفارش شما توسط نرم افزار پردازش می شود. یک فاکتور فروش صادر می شود و بر اساس آن یک حواله انبار صادر شده و به قسمت انبار می رود و انبار دار بر اساس حواله صادر شده ، کالاهای سفارش داده شما را برای شما ارسال می کند و ...

تا اینجا اتفاقی که در نرم افزار حسابداری می افتد یک سند حسابداری است که در آن درآمدها یا همان فروش بستانکار شده و مشتری (در صورت خرید نسیه) و یا بانک (در صورت پرداخت آنلاین) بدهکار می شود. پی تا اینجا پی می بریم که فروشگاه اینترنتی و نرم افزار حسابداری ، خیلی هم دو مقوله جدا از هم نیستند و می توانند در جاهایی با هم تبادل اطلاعات کنند.

بعد از اینکه کالا از انبار فروشگاه خارج شد ، حالا نوبت به ثبت سند حواله انبار است. سند حواله انبار نیز سند حسابداری است که در نرم افزار حسابداری ثبت می شود. در این سند حسابداری ، اگر نوع ثبت موجودی کالا در انبار دائمی باشد ، موجودی کالا بستانکار شده و بهای تمام شده کالای فروش رفته بدهکار می شود. البته اگر روش ثبت موجودی انبار دائمی نباشد و ادواری باشد آنگاه سند حسابداری برای این ثبت نمی شود.

 

مساله به اینجا ختم نمی شود و این دو نرم افزار یعنی نرم افزار حسابداری و نرم افزار فروشگاه اینترنتی با هم در جاهای دیگری نیز به تبادل اطلاعات می پردازند. مثلا برای تعریف مشتری و گروه بندی کردن مشتری .

همانطور که می دانید مشتری یک تفضیلی در نرم افزار حسابداری محسوب می شود. ولی در نرم افزار فروش و یا همان فروشگاه اینترنتی ، مشتری است و در یک گروه خاصی قرار می گیرد. مثلا مشتری درجه 1، مشتری طلایی و ... 

در اطلاعات پایه دیگر هم وضع به همین صورت است و هر زیر سیستمی ، مانند زیر سیستم فروشگاه اینترنتی ، زمانی که به نرم افزار حسابداری می رسد باید یک سری اطلاعات بین آن زیر سیستم و نرم افزار حسابداری رد و بدل شود.

 

در آخر کار هم نرم افزار فروش و یا نرم افزار فروشگاه اینترنتی یک سری گزارشات به کاربر سیستم می دهد. مثلا میزان کل فروش ، میزان کل برگشت از فروش و میزان کل تخفیف و ...

همین گزارشات در سرفصل های حسابداری در قسمت ترازها و دفاتر منعکس هستند. بنابراین اینجا هم یکی از جاهایی است که نرم افزار حسابداری با نرم افزار فروش و فروشگاه اینترنتی درگیر است. 

هر دو گزارش از هر دو زیر سیستم باید یک مبلغ ارائه بدهند. یعنی چه شما از نرم افزار حسابداری گزارش تهیه کنید که میزان کل فروش شما چقدر بوده است و چه از نرم افزار فروشگاه اینترنتی این اطلاعات را استخراج نمایید ، هر دو نرم افزار باید یک مبلغ را به شما گزارش دهند.

 

در مقاله دیگری در همین سایت ، ارتباط بین نرم افزار حسابداری و نرم افزار اتوماسیون اداری ار بحث کرده بودیم. برای خواندن آن مقاله از لینک زیر استفاده نمایید.

مزایای نرم افزار اتوماسیون اداری و ارتباط آن با نرم افزار حسابداری

 

نرم افزار اتوماسیون اداری قلم یکی از زیر سیستم های نرم افزار حسابداری یکپارچه باتیز  محصول شرکت داده پردازان ارگس می باشد که بزودی فیلم آموزشی در این زمینه تهیه و به بازار ارائه می شود.

 

نرم افزار حسابداری باتیز محصول شرکت داده پردازان ارگس ، دارای یک سیستم فروشگاه اینترنتی مانند دیجی کالا می باشد که به نرم افزار حسابداری باتیز متصل است.