-

به گزارش نرم افزار حسابداری باتیز و اتوماسیون اداری قلم ، خبرها حاکی از آن است که دادخواست شکایت نوکیا از اپل در آلمان و ایالات متحده صادر شده است.

اخیرا ، شرکت نوکیا تولید کننده تلفن همراه اعلام کرده است که در کشورهای آلمان و آمریکا، از شرکت اپل به دلیل نقض قوانین ثبت اختراع شکایت کرده است. مطابق این دادخواست، در سال ۲۰۱۱ اپل مجوز چند مورد از ثبت اختراع‌ها را از نوکیا دریافت کرده ولی از آن به بعد هیچ‌گونه مجوزی برای کارهای خود نداشته است.


ايلكا راناستو که مدير فعاليت‌هاي حقوقي و سرمايه‌هاي غيرمادي نوكيا است ضمن صدور یک بیانیه‌ اظهار داشت که در تمام سرمایه‌ گذاری‌ های پایداری که در بخش پژوهش و توسعه داشتیم، در بسیاری از فناوری‌های اساسی مورد استفاده در دستگاه‌های تلفن همراه امروزی از جمله محصولات اپل، نوکیا نقش داشته است.

نوکیا قبلا به عنوان پرچمدار تولید تلفن همراه در جهان بوده است. در آن زمان هنوز تلفن های همراه هوشمند به بازار ارائه نشده بودند.

 

بر اساس این گزارش، این شکایت در دادگاه‌های منطقه‌ای در دوسلدورف ، مانهایم و مونیخ آلمان و دادگاه بخش شرقی تگزاس آمریکا مطرح شده است. در این شکایت ۳۲ حق ثبت اختراع مطرح شده و طیف وسیعی از ابزارها را شامل می شود که می توان به صفحه نمایش، رابط کاربری، نرم‌افزار، آنتن و تراشه‌های مختلف و سیستم پخش ویدیو اشاره کرد.

شرکت اپل با این پرونده‌های حقوقی چندان هم غریبه نیست. در ابتدای امسال در پرونده حقوقی سیری به پرداخت ۲۴.۹ میلیون دلار محکوم شد و ۶۲۵ میلیون دلار هم در یک پرونده حقوقی مربوط به فیس تایم پرداخت کرد. البته این پرونده‌های حقوقی گاهی اوقات برای اپل خوش‌یمن هم بوده‌اند. مثلاً اپل در شکایتی که از سامسونگ به خاطر نقض قوانین ثبت اختراع کرد، موفق به دریافت غرامت شد.
 

در ایران البته وضع به این صورت نیست. یعنی به راحتی اختراع را کپی می کنند و هیچ کس هم پیگیر این قضایا نیست.