-

رویدادهای مالی رویدادهایی هستند که بر یک یا چند عنصر از عناصر معادله حسابداری تاثیر بگذارند. عناصر معادله حسابداری عبارتند از : دارایی ، بدهی و سرمایه یا حقوق صاحبان سهام.

بنابراین هر رویدادی در شرکت که بر دارایی ، بدهی و یا سرمایه تاثیر بگذارد و باعث افزایش و یا کاهش حداقل یکی از این عناصر شود رویداد مالی به حساب می آید. امروزه رویدادهای مالی را در نرم افزار حسابداری ثبت می کنند و برای هر رویداد مالی یک سند حسابداری ثبت می شود. 

برای اینکه بدانیم چه مواردی باعث تغییر در دارایی شرکت ها می شوند ابتدا بایستی ببینیم که چه چیزهایی دارایی یک شرکت محسوب می شوند. دارایی های شرکت ها به دو دسته دارایی های جاری و دارایی های بلند مدت تقسیم می شوند. 

دارایی های شرکت

موجودی نقد و بانک یکی از دارایی های جاری شرکت ها است. موجودی نقد از مهمترین دارایی های شرکت به حساب می آیند. موجودی نقد معمولا خود به سه قسمت تقسیم می شود. پول نقد موجود در حسابداری بانکی شرکت ، پول نقد موجود در صندوق و پول نقد موجود نزد تنخواه. معمولا در نرم افزار حسابداری ، قسمتی با عنوان خزانه داری وجود دارد که عهده دار ثبت و مدیریت این قسمت از اطلاعات شرکت است.

حسابهای دریافتنی 

حسابهای دریافتنی همان طلبی است که از مشتریان داریم. این نیز یکی از دارایی های جاری شرکت محسوب می شود. مانده این حساب بسیار مهم است . در این زمینه مقاله دیگری در همین سایت وجود دارد که می توانید آنرا با استفاده از لینک زیر ببینید. در نرم افزار حسابداری در قسمت گزارش ترازها مانده این حساب همیشه باید بدهکار باشد.

 


این مقاله را هم از دست ندهید : نرم افزار حسابداری قوی برای هر شرکتی ضروری است

 


 

اسناد دریافتی 

اسناد دریافتی همان چکهایی هستند که از دیگران دریافت کرده ایم ولی هنوز سررسید نشده اند. این اسناد دریافتی نیز جزء دارایی های جاری شرکت محسوب می شوند. ثبت و مدیریت اطلاعات مربوط به اسناد دریافتی نیز مربوط به نرم افزار خزانه داری می باشد.

 

موجودی مواد و کالا

یکی دیگر از دارایی های جاری شرکت همان موجودی مواد و کالا است. این نوع دارایی برای شرکت های بازرگانی و تولیدی معنی دارد و شرکت های خدماتی معمولا موجودی مواد و کالا یا ندارند و یا اگر دارند ، مقدار آن ناچیز است. موجودی مواد و کالا ، از دارایی های استراتژیک محسوب می شوند. نرم افزار انبار که یکی از زیر سیستم های نرم افزار حسابداری یکپارچه است وظیفه نگهداری و مدیریت اطلاعات موجودی کالا را بر عهده دارد.

 

اموال و اثاثه

از دیگر دارایی های شرکت ، اموال و دارایی ثابت می باشد. این اموال و دارایی ثابت جزء دارایی های بلند مدت حساب می شوند و در دسته دارایی های جاری به حساب نمی آیند. نرم افزار اموال و دارایی ثابت عهده دار ثبت و نگهداری اطلاعات این قسمت از دارایی ها می باشد. 

 

زمین و ساختمان

اینها نیز جزء دارایی های بلند مدت شرکت ها هستند و جزء دارایی های غیر منقول به حساب می آیند. یعنی قابلیت انتقال از جایی به جای دیگر را ندارند. مثل میز و صندلی نیستند که راحت جابجا می شوند.

 

حالا که دارایی های شرکت شناخته شدند، می توان به راحتی رویدادها را بررسی کرد که آیا باعث افزایش و یا کاهش دارایی می شود . اگر باعث افزایش و یا کاهش دارایی شود ، رویداد مالی به حساب می آید و اگر نه ، آنوقت باید ببینیم که باعث افزایش و یا کاهش بدهی و سرمایه می شود یا نه.

 

در اینجا می توان به راحتی گفت که خرید یک دارایی یک رویداد مالی است زیرا باعث افزایش دارایی می شود . ما وقتی که چیزی می خریم ، یا اموال و اثاثه می خریم و یا مواد و کالا می خریم. به هر حال این خرید باعث افزایش دارایی ها شده و بنابراین یک رویداد مالی به حساب می آید و باید در نرم افزار حسابداری ثبت و در حسابها و صورتهای مالی منعکس شود.

فروش نیز یک رویداد مالی به حساب می آید زیرا بر دارایی ها تاثیر می گذارد و باعث کاهش یک دارایی و افزایش یک دارایی دیگر می شود. زمانی که جنسی را می فروشیم ، مواد و کالا کم می شود و حسابهای دریافتنی و یا اسناد دریافتی و یا موجودی نقد افزایش می یابد . بنابراین فروش هم یک رویداد مالی به حساب می آید.

 

مواردی که تا اینجا گفته شد ، تعریف رویداد مالی و شناخت بعضی از رویدادهای مالی بود. از اینجا به بعد تاثیر رویدادهای مالی روی معادله حسابداری را به طور مختصر بحث می کنیم. در فیلم های آموزشی نرم افزار حسابداری باتیز که در قسمت دانلودهای سایت قرار دارد این موضوع به طور تفصیل مورد بحث قرار گرفته است.

علاقمندان برای دانلود این فیلم های آموزشی حسابداری می توانند به آدرس زیر مراجعه نمایند:

دانلود فیلم های آموزش حسابداری همراه با نرم افزار حسابداری باتیز

 

معادله حسابداری می گوید که دارایی برابر بدهی باضافه سرمایه. این معادله همیشه صادق است و ثبت هیچ رویدادمالی نباید این معادله را بر هم بزند. بنابراین رویدادمالی که باعث شود این معادله بر هم بخورد و قسمت دارایی بیشتر از بدهی باضافه سرمایه شود و یا برعکس ، اشتباه و یا ناقص است.

 


منبع : گروه نرم افزار حسابداری و اتوماسیون اداری ارگس
این خبر توسط گروه نرم افزار حسابداری و اتوماسیون اداری ارگس برای سایت آماده شده است