-

در ثبت و اصلاح سند حسابداری در نرم افزار حسابداری باتیز ، زمانی که با زدن کلید جدید و یا اصلاح در حال ثبت و یا اصلاح سند حسابداری هستیم می توان به گردش حسابها دسترسی داشت. برای این منظور زمانی که روی یک آرتیکل سند حسابداری هستید ، در قسمت بالای سمت چپ فرم سند حسابداری ، نام حساب معین و همچنین تفضیلی ها نوشته شده است. 

در کنار این نام ها لیبلی وجود دارد که کلمات معین و تفضیلی و پنجم و ششم نوشته شده است. اگر فرم سند حسابداری را باز کنید متوجه می شوید که این لیبل های روی فرم به رنگ آبی هستند و به صورت لینک می باشند. شما می توانید روی این لینک ها کلیک کنید. 

با کلیک کردن روی هر لینک گردش حساب حاضر در آن سطح نمایش داده می شود. مثلا اگر روی کلمه معین کلیک نمایید فرمی باز می شود که در آن گردش حساب در سطح معین را برای شما نمایش می دهد. و یا اگر روی کلمه تفضیلی کلیک نمایید فرم باز شده گردش حساب تفضیلی را نمایش می دهد. 

همانطور که در فرم مشخص است ، این گردش در محدوده ابتدای سال مالی تا تاریخ روز است. بنابراین اگر شما در تاریخ 10 دیماه باشید گردش آن حساب از ابتدای سال مالی تا تاریخ 10 دیماه آن سال نمایش داده می شود.

یکی دیگر از امکاناتی که سند حسابداری دارد و در اینجا به آن اشاره می کنیم کاربرد کلید F2 صفحه کلید در این فرم است. زمانی که آرتیکل اول را ثبت کرده اید و در حال ثبت آرتیکل دوم هستید ، با زدن کلید F2 محتویات آرتیکل اول در آرتیکل دوم در همان آیتمی که روی آن باشید کپی می شود.

منظور این است که اگر در حال وارد کردن شرح آرتیکل سند حسابداری هستید ، اگر در این حال کلید F2 را وارد کنید ، شرح آرتیکل قبلی در این آرتیکل کپی می شود. و اگر در حال وارد کردن کد حساب هستید با زدن F2 می توانید آنرا از آرتیکل قبلی کپی کنید.

نکته بعدی که در ثبت و اصلاح سند حسابداری باید به آن توجه داشت بحث مانده سند است. همانطور که می دانید سند حسابداری باید دارای قسمت بدهکار و بستانکار باشد ، وقتی که در نرم افزار حسابداری باتیز سند حسابداری ثبت می کنید نرم افزار باتیز به صورت اتوماتیک ستون بدهکار سند و ستون بستانکار سند را با هم جمع می کند و در زیر سند حسابداری نمایش می دهد. در نهایت اختلاف این دو مبلغ را محاسبه کرده و با عنوان مانده در زیر سند حسابداری نمایش می دهد.

در سند حسابداری در سطر اول جدول آرتیکل ها ، یک سطر خالی وجود دارد که برای جستجو و فیلتر کردن به کار می رود. برای فیلتر کردن آرتیکل های سند می توان قسمتی از عبارتی که دنبال آن می گردیم را در این سطر تایپ کنیم. 

مواردی که در بالا ذکر شد فقط بخشی از نکات مربوط به سند حسابداری در نرم افزار حسابداری بود و همانطور که گفته شد در هر سه نرم افزار حسابداری باتیز و سما و بیت وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با امکانات سند حسابداری در نرم افزار حسابداری باتیز می توانید به فیلم های آموزش حسابداری مراجعه نمایید.